[Blog] 8 handige tips om een goede domeinnaam te kiezen
1. Haal je businessplan terug boven
Een domeinnaam kiezen kan je vergelijken met het kiezen van een naam voor je bedrijf toen je het oprichtte. Ook toen heb je ongetwijfeld, bij het opstellen van het bedrijfsplan, nagedacht over verschillende vragen: wat is mijn business, welk product ga ik vervaardigen of verkopen, welke dienst ga ik leveren? Wat is mijn doelpubliek? Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal? Ga ik een aparte merknaam bedenken voor mijn product/dienst of werk ik gewoon onder mijn eigen naam? De antwoorden op die vragen zetten je meteen op het goede spoor bij de keuze van een domeinnaam.
2. Je merk als domeinnaam
Heb je bij de oprichting van jouw bedrijf een eigen merk bedacht, dan is het simpel: jouw merk wordt jouw domeinnaam – als je tenminste voldoende opzoekwerk verricht hebt bij het kiezen van jouw merknaam en er geen tweede bedrijf met exact dezelfde naam bestaat in België of elders.
Werk je onder je eigen familienaam, dan is dat jouw ‘merk’. Dat kan voor sommige beroepen bijdragen aan het imago (loodgieter, bakker, boekhouder, garagist, …) maar in andere sectoren is het niet gebruikelijk (bank, horeca, webshops, …) Het gebruik van je familienaam in je domeinnaam heeft zijn voor- en nadelen.
- Een familienaam is sympathiek en wekt vertrouwen. Je eigen naam aan je zaak verbinden, houdt een belofte in tot transparantie, bereikbaarheid, eerlijkheid.
- Enkel jouw familienaam vertelt weinig over de aard van je bedrijf. Kies daarom bij je domeinnaam zeker en vast een combinatie van je familienaam + een omschrijving, zoals saniVerhelst.be.
- Werken met je familienaam duidt op kleinschaligheid. Klanten zullen eerder contact opnemen met saniVerhelst.be uit dezelfde stad dan met sanitechniek.be met 10 vestigingen. Zij verwachten persoonlijke en kwalitatieve service bij een kleinschalig bedrijf.
- Die kleinschaligheid heeft ook zijn nadeel: voor grote projecten gaat men minder snel beroep op jou doen.
- Een familienaam als bedrijfsnaam kan eventuele partners afschrikken, omdat het bedrijf gelinkt is aan de oprichter. Hetzelfde geldt bij een overname.
- Uiteraard kan na een overname of partnerschap de naam gewijzigd worden, maar dit kost geld, en het bedrijf verliest de naamsbekendheid.
3. Een generisch woord als domeinnaam
Je kan echter ook voor een generische domeinnaam kiezen, een algemene term die verband houdt met jouw product of dienst. Hoe algemener, hoe gemakkelijker jouw potentiële klanten de naam zullen onthouden. Fruitteler Mommaerts kan bijvoorbeeld “hetappeltje.be” of “fruitisgezond.be” registreren.
Denk er wel aan dat, hoe specifieker het woord dat jij als domeinnaam kiest, hoe moeilijker het wordt om later eventueel de focus te verleggen. Kan fruitteler Mommaerts via zijn website hetappeltje.be wel peren en bananen verkopen? Bij fruitisgezond.be heeft hij dat probleem niet.
4. Een keyword in je domeinnaam
En waarom niet de twee combineren – een merknaam met een generisch woord? Wanneer Mommaerts.be reeds geregistreerd werd door een andere telg van de Mommaerts-stam, dan kan de fruitteler nog altijd gaan voor FruitMommaerts.be of AppelsMommaerts.be.
Hierbij is de keuze van het trefwoord (keyword) erg belangrijk. Je doet er best aan om op voorhand even de tijd te nemen om na te denken welke markten je wil bereiken, op welke keywords je gevonden wil worden. Een handige tool die je daarbij helpen kan is Google Keyword Planner. Met de gratis tool kan je naar keywords zoeken en zie je welke resultaten bepaalde combinaties van trefwoorden zouden geven. Google Trends vertelt je dan weer hoe populair bepaalde zoekopdrachten zijn bij Google, en dat ingedeeld op land en taal.
Tip: wijzig het land waarvoor je het keyword wil onderzoeken via het uitklapmenu rechts bovenaan.
Richt je je tot de plaatselijke markt, dan kan het slim zijn om je plaatsnaam of provincie als keyword in je domeinnaam te combineren – loodgieterhasselt.be of sleutelmakergent.be.
Tip: naast het keyword in je domeinnaam, mag je uiteraard niet de meta title en meta description tags in je website verwaarlozen. Ook daarin kan je vertellen wat jouw bedrijf doet.
5. Domeinextensie: plaatselijk of internationaal
Ook de domeinextensie of Top Level Domain, het gedeelte van de domeinnaam na de punt (bijvoorbeeld .com of .be), is erg belangrijk. Hierbij heb je de keuze tussen een country code TLD (ccTLD) zoals .BE, .NL of .FR, en een generic TLD (gTLD) zoals .COM, .INFO, .BIZ.
Door voor een landen TLD te gaan maak je duidelijk in welk land jouw bedrijf gevestigd is en tot welke markt je je richt – de plaatselijke dus. Als Belgisch bedrijf doe je er best aan om een .BE domein te registreren. Veel mensen zullen immers automatisch .BE intikken na je domein.
Met een gTLD zoals .COM geef je jouw bedrijf een internationalere, maar ook anoniemere uitstraling. Er is ook nog een middenweg: de .EU domeinextensie, waarmee je duidelijk maakt dat jij je tot de hele Europese markt richt.
6. De nieuwe generische Top Level Domains: een zee van mogelijkheden
Tegenwoordig kan je bovendien kiezen uit meer dan duizend nieuwe gTLD’s. Hierdoor zal je niet alleen gemakkelijker de domeinnaam van je dromen kunnen registreren aan een veel lagere prijs, maar kan je met die extensie ook jouw identiteit beklemtonen.
Met een extensie zoals .LAW, .SURGERY, .VET, .DOCTOR, .EXPERT alludeer je op het beroep dat je uitoefent: advocaat, chirurg, dierenarts, arts, expert. Het product dat je verkoopt krijgt een extra dimensie met .NOW, .FUN, .SEXY, maar ook .HALAL en .KOSHER zijn mogelijk. Dorstigen laven en hongerigen voeden wordt gemakkelijk met extensies zoals .MENU, .BAR, .CAFE, .REST, .FOOD.
Met de nieuwe gTLD’s krijg je trouwens ook extra geografische opties. Voortaan kan je, naast .BE, ook een domeinnaam registreren in .VLAANDEREN of .BRUSSELS. Gent, dat stilaan uitgegroeid is tot de Silicon Valley van de mobiele toepassingen, heeft als eerste Belgische stad zijn eigen .GENT gTLD gelanceerd.
De mogelijkheden zijn enorm. Het belangrijkste is dat je weet wat er bestaat, en dan je keuze maakt. Combell heeft een handig overzicht uitgewerkt met alle beschikbare nieuwe domeinextensies.
7. De hacks
En dan zijn er nog de slimme domeinnamen, de “hacks”. Door handig gebruik te maken van de combinatie domein + extensie, kan je tot korte, krachtige domeinnamen komen. Enkele beroemde voorbeelden: Pla.net, Del.icio.us, blo.gs, love.me, bit.ly, goo.gl. Om je bij het bedenken van zulke combinaties te helpen heeft Combell een volledige lijst met alle mogelijke extensies op een rij gezet. Op deze site kan je wat hack-inspiratie opdoen.
8. De gouden raad van tanteka.at
- Hoe korter de domeinnaam, hoe minder de gebruiker moet intikken, hoe beter.
- Gebruik je merk of familienaam, desnoods in combinatie met een generisch woord (fruitMommaerts.be).
- Een zin is ook mogelijk (appelszijngezond.be) doch vermijd lange zinnen.
- Werken met hoofdletters bij je communicatie bevordert de leesbaarheid (AppelsZijnGezond.be).
- Controleer goed of zulke zinnen niet tot ambiguïteit leiden. (PenIsland.com, OddsExtractor.com, WhoRepresents.com, PowerGenItalia.com, ExpertsExchange.com bijvoorbeeld betekenen zonder de hoofdletters iets heel anders!)
- Doe de radiospot-test: is de domeinnaam duidelijk voor de luisteraar, zonder letter voor letter gespeld te worden?
- Vermijd koppeltekens in de domeinnaam. Appels-mommaerst zou in de radiospot uitgesproken moeten worden als “Appels Koppelteken Mommaerts”.
- Vermijd getallen of speciale tekens in je domeinnaam: letters met accenten bijvoorbeeld zijn wel toegelaten, maar wie je domeinnaam intikt op zijn mobiele toestel, moet dan een klavierwissel uitvoeren – en dat is lastig! Doe de test en tik je gewenste domeinnaam zelf in op je mobiel toestel.
- Kies de domeinextensie in functie van je identiteit, locatie en doelgroep.
- Aarzel niet om voor een van de nieuwe gTLD’s te gaan; goed klinkende domeinen kan je momenteel voor een habbekrats registeren.
- Heb je, als Belgisch bedrijf, een .com of ander gTLD domein? Registreer ook de .be variant en verwijs door naar je hoofddomein.
- Vermijd gratis domeinextensies zoals .TK – zij ondermijnen je professionaliteit.
- Gebruik in je domeinnaam geen (gedeponeerde) merken wanneer zij jou niet toebehoren. Controleer of jouw gekozen merknaam geen gedeponeerd merk is voor de VS bij Trademarks411 of WIPO.
- Ben je er nog niet uit? Domain Wheel en NameMesh helpen je bij het vinden van een goede domeinnaam. Nog meer tools om een goede domeinnaam of bedrijfsnaam te bedenken vind je in ons artikel ‘De juiste bedrijfsnaam bedenken met een naamgenerator‘.
Met deze handige tips kies je in no-time een goede domeinnaam.
Bron: Combell
1. Haal je businessplan terug boven
Een domeinnaam kiezen kan je vergelijken met het kiezen van een naam voor je bedrijf toen je het oprichtte. Ook toen heb je ongetwijfeld, bij het opstellen van het bedrijfsplan, nagedacht over verschillende vragen: wat is mijn business, welk product ga ik vervaardigen of verkopen, welke dienst ga ik leveren? Wat is mijn doelpubliek? Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal? Ga ik een aparte merknaam bedenken voor mijn product/dienst of werk ik gewoon onder mijn eigen naam? De antwoorden op die vragen zetten je meteen op het goede spoor bij de keuze van een domeinnaam.
2. Je merk als domeinnaam
Heb je bij de oprichting van jouw bedrijf een eigen merk bedacht, dan is het simpel: jouw merk wordt jouw domeinnaam – als je tenminste voldoende opzoekwerk verricht hebt bij het kiezen van jouw merknaam en er geen tweede bedrijf met exact dezelfde naam bestaat in België of elders.
Werk je onder je eigen familienaam, dan is dat jouw ‘merk’. Dat kan voor sommige beroepen bijdragen aan het imago (loodgieter, bakker, boekhouder, garagist, …) maar in andere sectoren is het niet gebruikelijk (bank, horeca, webshops, …) Het gebruik van je familienaam in je domeinnaam heeft zijn voor- en nadelen.
- Een familienaam is sympathiek en wekt vertrouwen. Je eigen naam aan je zaak verbinden, houdt een belofte in tot transparantie, bereikbaarheid, eerlijkheid.
- Enkel jouw familienaam vertelt weinig over de aard van je bedrijf. Kies daarom bij je domeinnaam zeker en vast een combinatie van je familienaam + een omschrijving, zoals saniVerhelst.be.
- Werken met je familienaam duidt op kleinschaligheid. Klanten zullen eerder contact opnemen met saniVerhelst.be uit dezelfde stad dan met sanitechniek.be met 10 vestigingen. Zij verwachten persoonlijke en kwalitatieve service bij een kleinschalig bedrijf.
- Die kleinschaligheid heeft ook zijn nadeel: voor grote projecten gaat men minder snel beroep op jou doen.
- Een familienaam als bedrijfsnaam kan eventuele partners afschrikken, omdat het bedrijf gelinkt is aan de oprichter. Hetzelfde geldt bij een overname.
- Uiteraard kan na een overname of partnerschap de naam gewijzigd worden, maar dit kost geld, en het bedrijf verliest de naamsbekendheid.
3. Een generisch woord als domeinnaam
Je kan echter ook voor een generische domeinnaam kiezen, een algemene term die verband houdt met jouw product of dienst. Hoe algemener, hoe gemakkelijker jouw potentiële klanten de naam zullen onthouden. Fruitteler Mommaerts kan bijvoorbeeld “hetappeltje.be” of “fruitisgezond.be” registreren.
Denk er wel aan dat, hoe specifieker het woord dat jij als domeinnaam kiest, hoe moeilijker het wordt om later eventueel de focus te verleggen. Kan fruitteler Mommaerts via zijn website hetappeltje.be wel peren en bananen verkopen? Bij fruitisgezond.be heeft hij dat probleem niet.
4. Een keyword in je domeinnaam
En waarom niet de twee combineren – een merknaam met een generisch woord? Wanneer Mommaerts.be reeds geregistreerd werd door een andere telg van de Mommaerts-stam, dan kan de fruitteler nog altijd gaan voor FruitMommaerts.be of AppelsMommaerts.be.
Hierbij is de keuze van het trefwoord (keyword) erg belangrijk. Je doet er best aan om op voorhand even de tijd te nemen om na te denken welke markten je wil bereiken, op welke keywords je gevonden wil worden. Een handige tool die je daarbij helpen kan is Google Keyword Planner. Met de gratis tool kan je naar keywords zoeken en zie je welke resultaten bepaalde combinaties van trefwoorden zouden geven. Google Trends vertelt je dan weer hoe populair bepaalde zoekopdrachten zijn bij Google, en dat ingedeeld op land en taal.
Tip: wijzig het land waarvoor je het keyword wil onderzoeken via het uitklapmenu rechts bovenaan.
Richt je je tot de plaatselijke markt, dan kan het slim zijn om je plaatsnaam of provincie als keyword in je domeinnaam te combineren – loodgieterhasselt.be of sleutelmakergent.be.
Tip: naast het keyword in je domeinnaam, mag je uiteraard niet de meta title en meta description tags in je website verwaarlozen. Ook daarin kan je vertellen wat jouw bedrijf doet.
5. Domeinextensie: plaatselijk of internationaal
Ook de domeinextensie of Top Level Domain, het gedeelte van de domeinnaam na de punt (bijvoorbeeld .com of .be), is erg belangrijk. Hierbij heb je de keuze tussen een country code TLD (ccTLD) zoals .BE, .NL of .FR, en een generic TLD (gTLD) zoals .COM, .INFO, .BIZ.
Door voor een landen TLD te gaan maak je duidelijk in welk land jouw bedrijf gevestigd is en tot welke markt je je richt – de plaatselijke dus. Als Belgisch bedrijf doe je er best aan om een .BE domein te registreren. Veel mensen zullen immers automatisch .BE intikken na je domein.
Met een gTLD zoals .COM geef je jouw bedrijf een internationalere, maar ook anoniemere uitstraling. Er is ook nog een middenweg: de .EU domeinextensie, waarmee je duidelijk maakt dat jij je tot de hele Europese markt richt.
6. De nieuwe generische Top Level Domains: een zee van mogelijkheden
Tegenwoordig kan je bovendien kiezen uit meer dan duizend nieuwe gTLD’s. Hierdoor zal je niet alleen gemakkelijker de domeinnaam van je dromen kunnen registreren aan een veel lagere prijs, maar kan je met die extensie ook jouw identiteit beklemtonen.
Met een extensie zoals .LAW, .SURGERY, .VET, .DOCTOR, .EXPERT alludeer je op het beroep dat je uitoefent: advocaat, chirurg, dierenarts, arts, expert. Het product dat je verkoopt krijgt een extra dimensie met .NOW, .FUN, .SEXY, maar ook .HALAL en .KOSHER zijn mogelijk. Dorstigen laven en hongerigen voeden wordt gemakkelijk met extensies zoals .MENU, .BAR, .CAFE, .REST, .FOOD.
Met de nieuwe gTLD’s krijg je trouwens ook extra geografische opties. Voortaan kan je, naast .BE, ook een domeinnaam registreren in .VLAANDEREN of .BRUSSELS. Gent, dat stilaan uitgegroeid is tot de Silicon Valley van de mobiele toepassingen, heeft als eerste Belgische stad zijn eigen .GENT gTLD gelanceerd.
De mogelijkheden zijn enorm. Het belangrijkste is dat je weet wat er bestaat, en dan je keuze maakt. Combell heeft een handig overzicht uitgewerkt met alle beschikbare nieuwe domeinextensies.
7. De hacks
En dan zijn er nog de slimme domeinnamen, de “hacks”. Door handig gebruik te maken van de combinatie domein + extensie, kan je tot korte, krachtige domeinnamen komen. Enkele beroemde voorbeelden: Pla.net, Del.icio.us, blo.gs, love.me, bit.ly, goo.gl. Om je bij het bedenken van zulke combinaties te helpen heeft Combell een volledige lijst met alle mogelijke extensies op een rij gezet. Op deze site kan je wat hack-inspiratie opdoen.
8. De gouden raad van tanteka.at
- Hoe korter de domeinnaam, hoe minder de gebruiker moet intikken, hoe beter.
- Gebruik je merk of familienaam, desnoods in combinatie met een generisch woord (fruitMommaerts.be).
- Een zin is ook mogelijk (appelszijngezond.be) doch vermijd lange zinnen.
- Werken met hoofdletters bij je communicatie bevordert de leesbaarheid (AppelsZijnGezond.be).
- Controleer goed of zulke zinnen niet tot ambiguïteit leiden. (PenIsland.com, OddsExtractor.com, WhoRepresents.com, PowerGenItalia.com, ExpertsExchange.com bijvoorbeeld betekenen zonder de hoofdletters iets heel anders!)
- Doe de radiospot-test: is de domeinnaam duidelijk voor de luisteraar, zonder letter voor letter gespeld te worden?
- Vermijd koppeltekens in de domeinnaam. Appels-mommaerst zou in de radiospot uitgesproken moeten worden als “Appels Koppelteken Mommaerts”.
- Vermijd getallen of speciale tekens in je domeinnaam: letters met accenten bijvoorbeeld zijn wel toegelaten, maar wie je domeinnaam intikt op zijn mobiele toestel, moet dan een klavierwissel uitvoeren – en dat is lastig! Doe de test en tik je gewenste domeinnaam zelf in op je mobiel toestel.
- Kies de domeinextensie in functie van je identiteit, locatie en doelgroep.
- Aarzel niet om voor een van de nieuwe gTLD’s te gaan; goed klinkende domeinen kan je momenteel voor een habbekrats registeren.
- Heb je, als Belgisch bedrijf, een .com of ander gTLD domein? Registreer ook de .be variant en verwijs door naar je hoofddomein.
- Vermijd gratis domeinextensies zoals .TK – zij ondermijnen je professionaliteit.
- Gebruik in je domeinnaam geen (gedeponeerde) merken wanneer zij jou niet toebehoren. Controleer of jouw gekozen merknaam geen gedeponeerd merk is voor de VS bij Trademarks411 of WIPO.
- Ben je er nog niet uit? Domain Wheel en NameMesh helpen je bij het vinden van een goede domeinnaam. Nog meer tools om een goede domeinnaam of bedrijfsnaam te bedenken vind je in ons artikel ‘De juiste bedrijfsnaam bedenken met een naamgenerator‘.
Met deze handige tips kies je in no-time een goede domeinnaam.
Bron: Combell