Test

Dit is een popup

Nieuws

BMAI: Concrete toepassingen van AI in business

We tellen stilaan af naar Business Meets AI. In de aanloop naar het evenement nemen we al enkele interessante toepassingen van AI onder de loep.

Donderdag 14 november zal volledig in het kader staan van artificiële intelligentie. Dan vindt het evenement Business Meets AI plaats in Bluepoint te Antwerpen. Inschrijven voor het evenement kan nog steeds via deze link. Om u allen al warm te maken voor het evenement, blikken we regelmatig al eens vooruit naar wat het evenement te bieden zal hebben.

Vandaag bespreken we kort enkele concrete toepassingen van AI in business. Deze tonen aan hoe AI de business van morgen zal beheersen, en hoe bedrijven er waarde mee creëren. Een goede implementatie van AI kan immer de efficiëntie van het bedrijf aanzienlijk verhogen. Veel routinetaken kunnen geautomatiseerd worden. AI is bovendien enorm flexibel inzetbaar, waardoor het de werking van verschillende bedrijfsdivisies kan verbeteren. De meer dan 15 sprekers op BMAI zullen vanuit hun eigen praktische ervaring dit verder toelichten tijdens hun sessies. In dit artikel spitsen we ons toe op 3 specifieke toepassingen.

ERP

Het productieproces is één van de vele plaatsen waar AI voor een meerwaarde kan zorgen. Een digitaal aangestuurde enterprise resource planning-module (ERP) is in de huidige businesscontext onmisbaar. Voor de simpele maar tijdrovende routinetaken is het veel efficiënter om AI in te schakelen. Zo kan het gekwalificeerd menselijk personeel uitblinken in het nemen van creatieve, belangrijke beslissingen. Om maar aan te tonen dat AI en mensen er juist zijn om elkaar te versterken in plaats van weg te concurreren, zolang ze complementair ingeschakeld worden.

Er zijn verschillende manieren te bedenken hoe AI in het ERP-programma van je bedrijf van nut kan zijn. AI kan ingezet worden om de voorraden te beheren. Een computerprogramma kan aan de hand van de huidige vraag en historische bedrijfsgegevens een dynamische berekening maken van de optimale voorraad die je als bedrijf moet aanhouden.

Ook cost accounting kan je gewoon door een computer laten uitvoeren. Aan de hand van historische projectdata kan AI ook het kostenplaatje van toekomstige projecten voor je berekenen. Tenslotte kan je via een digitaal bestelformulier de kans op een foute afwerking van bestellingen aanzienlijk doen verkleinen. Klanten geven de gewenste afmetingen in, die de software inleest en programmeert in de productiemachines. Gedaan met al dat bellen en mailen!

HR

De rekrutering van nieuwe krachten is een lang en complex proces, dat vooral gepaard gaat met zeer veel papierwerk. Je HR-afdeling zal je heel dankbaar zijn als een computerprogramma het eindeloze routinewerk van hen overneemt. AI kan bijvoorbeeld de talloze cv’s, motivatiebrieven en sociale media accounts van kandidaten analyseren zonder enige menselijke subjectiviteit, en op basis van aangegeven criteria de meest geschikte profielen selecteren. Dit geeft je HR-personeel opnieuw de mogelijkheid om zich te focussen op waar ze echt goed in zijn. Hun menselijke expertise blijft de doorslag geven wanneer ze nodig is.

Ook na aanwerving is de rol van AI in het HR-beleid nog verre van uitgespeeld. Een interne chatbot kan nieuwe werknemers verder helpen met vragen over verlofaanvragen, loonfiches etc. Computerprogramma’s worden ook volop ontwikkeld om de prestaties van werknemers zo objectief mogelijk te analyseren, of ziekteverzuim en mogelijke vertrekkers te voorspellen.

Chatbots

Chatbot-technologie ongetwijfeld één van de meest trendy innovaties in het afgelopen decennia. Ramon Hak zal het in zijn presentatie tijdens het evenement ook hebben over praktische richtlijnen om deze technologie succesvol te implementeren.

Chatbots zijn inmiddels al lang geen vreemd beeld meer. Ze lijken net als jij en ik deel uit te maken van onze maatschappij. De meest frequente toepassing ligt in customer relationshipmanagement. Chatbots kunnen het personeel ontlasten van heel wat vervelende vragen. Bovendien kan een chatbot geprogrammeerd worden om klanten altijd van een direct antwoord te voorzien. Een goed gebruik van chatbots verhoogt de klantentevredenheid. Travelbird en Amazon zijn twee voorbeelden van bedrijven die hier al heel succesvol in zijn gebleken.

Maar chatbots kunnen zoveel meer functies hebben. We stelden al vast dat ze het werk van HR-personeel kunnen verlichten. Ook in interne communicatie is het mogelijk om ze in te passen. In Slack bijvoorbeeld kan via de software van Arc dagelijks relevante statistieken van Google Analytics aan medewerkers worden gecommuniceerd. Hoe je dat doet, lees je in deze workshop.

The list goes on. Artificiële intelligentie is stilaan onmisbaar aan het worden voor alle bedrijven, goot en klein. Als je dat vóór dit artikel nog niet begrepen had, dan hopelijk nu wel. Meer hierover komt aan bod tijdens veel boeiende sessies tijdens Business Meets AI. Schrijf je zeker in om de afspraak met de toekomst niet te missen.

(Dit artikel is gebaseerd op de whitepaper ‘Artifiical intelligence: 5 toepassingen 6 trends voor bedrijven’ van Altares.)

Donderdag 14 november zal volledig in het kader staan van artificiële intelligentie. Dan vindt het evenement Business Meets AI plaats in Bluepoint te Antwerpen. Inschrijven voor het evenement kan nog steeds via deze link. Om u allen al warm te maken voor het evenement, blikken we regelmatig al eens vooruit naar wat het evenement te bieden zal hebben.

Vandaag bespreken we kort enkele concrete toepassingen van AI in business. Deze tonen aan hoe AI de business van morgen zal beheersen, en hoe bedrijven er waarde mee creëren. Een goede implementatie van AI kan immer de efficiëntie van het bedrijf aanzienlijk verhogen. Veel routinetaken kunnen geautomatiseerd worden. AI is bovendien enorm flexibel inzetbaar, waardoor het de werking van verschillende bedrijfsdivisies kan verbeteren. De meer dan 15 sprekers op BMAI zullen vanuit hun eigen praktische ervaring dit verder toelichten tijdens hun sessies. In dit artikel spitsen we ons toe op 3 specifieke toepassingen.

ERP

Het productieproces is één van de vele plaatsen waar AI voor een meerwaarde kan zorgen. Een digitaal aangestuurde enterprise resource planning-module (ERP) is in de huidige businesscontext onmisbaar. Voor de simpele maar tijdrovende routinetaken is het veel efficiënter om AI in te schakelen. Zo kan het gekwalificeerd menselijk personeel uitblinken in het nemen van creatieve, belangrijke beslissingen. Om maar aan te tonen dat AI en mensen er juist zijn om elkaar te versterken in plaats van weg te concurreren, zolang ze complementair ingeschakeld worden.

Er zijn verschillende manieren te bedenken hoe AI in het ERP-programma van je bedrijf van nut kan zijn. AI kan ingezet worden om de voorraden te beheren. Een computerprogramma kan aan de hand van de huidige vraag en historische bedrijfsgegevens een dynamische berekening maken van de optimale voorraad die je als bedrijf moet aanhouden.

Ook cost accounting kan je gewoon door een computer laten uitvoeren. Aan de hand van historische projectdata kan AI ook het kostenplaatje van toekomstige projecten voor je berekenen. Tenslotte kan je via een digitaal bestelformulier de kans op een foute afwerking van bestellingen aanzienlijk doen verkleinen. Klanten geven de gewenste afmetingen in, die de software inleest en programmeert in de productiemachines. Gedaan met al dat bellen en mailen!

HR

De rekrutering van nieuwe krachten is een lang en complex proces, dat vooral gepaard gaat met zeer veel papierwerk. Je HR-afdeling zal je heel dankbaar zijn als een computerprogramma het eindeloze routinewerk van hen overneemt. AI kan bijvoorbeeld de talloze cv’s, motivatiebrieven en sociale media accounts van kandidaten analyseren zonder enige menselijke subjectiviteit, en op basis van aangegeven criteria de meest geschikte profielen selecteren. Dit geeft je HR-personeel opnieuw de mogelijkheid om zich te focussen op waar ze echt goed in zijn. Hun menselijke expertise blijft de doorslag geven wanneer ze nodig is.

Ook na aanwerving is de rol van AI in het HR-beleid nog verre van uitgespeeld. Een interne chatbot kan nieuwe werknemers verder helpen met vragen over verlofaanvragen, loonfiches etc. Computerprogramma’s worden ook volop ontwikkeld om de prestaties van werknemers zo objectief mogelijk te analyseren, of ziekteverzuim en mogelijke vertrekkers te voorspellen.

Chatbots

Chatbot-technologie ongetwijfeld één van de meest trendy innovaties in het afgelopen decennia. Ramon Hak zal het in zijn presentatie tijdens het evenement ook hebben over praktische richtlijnen om deze technologie succesvol te implementeren.

Chatbots zijn inmiddels al lang geen vreemd beeld meer. Ze lijken net als jij en ik deel uit te maken van onze maatschappij. De meest frequente toepassing ligt in customer relationshipmanagement. Chatbots kunnen het personeel ontlasten van heel wat vervelende vragen. Bovendien kan een chatbot geprogrammeerd worden om klanten altijd van een direct antwoord te voorzien. Een goed gebruik van chatbots verhoogt de klantentevredenheid. Travelbird en Amazon zijn twee voorbeelden van bedrijven die hier al heel succesvol in zijn gebleken.

Maar chatbots kunnen zoveel meer functies hebben. We stelden al vast dat ze het werk van HR-personeel kunnen verlichten. Ook in interne communicatie is het mogelijk om ze in te passen. In Slack bijvoorbeeld kan via de software van Arc dagelijks relevante statistieken van Google Analytics aan medewerkers worden gecommuniceerd. Hoe je dat doet, lees je in deze workshop.

The list goes on. Artificiële intelligentie is stilaan onmisbaar aan het worden voor alle bedrijven, goot en klein. Als je dat vóór dit artikel nog niet begrepen had, dan hopelijk nu wel. Meer hierover komt aan bod tijdens veel boeiende sessies tijdens Business Meets AI. Schrijf je zeker in om de afspraak met de toekomst niet te missen.

(Dit artikel is gebaseerd op de whitepaper ‘Artifiical intelligence: 5 toepassingen 6 trends voor bedrijven’ van Altares.)

aibusiness meets AIchatbotszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!