[Blog] Digital Signage: een onvervalste publiekstrekker
Goed idee dus, om zo de aandacht van het publiek te trekken, zou je denken. Maar, wat gaat er aan die mooie boodschappen vooraf? Wegen de kosten op tegen de baten? En voor welk systeem kan je het beste kiezen?
Laten we het er eens over hebben.
Reclame waar je niet omheen kunt
Digital signage is een geweldige communicatietool. Je kunt het met succes inzetten voor onder andere:
- Reclame
- Still frame presentaties
- Videopresentaties
- Bewegwijzering
- Menuborden
- Vergaderzalen
Gegarandeerd succes
Het mooie van digital signage is dat het voor iedereen werkt. Of het nu gaat om een kleinschalige presentatie voor een potentiële klant, of voor een videopresentatie op een enorme videowall. Succes gegarandeerd!
Heb je voldoende kennis van zaken èn een mooie digitale presentatie, dan is the sky the limit. Dat schept vertrouwen bij de klant. Eénmanszaken of kleine organisaties kunnen op deze manier ook met gemak grote klanten binnenhalen.
Op welke manier ga jij digital signage inzetten?
Bedenk voordat je enthousiast gaat shoppen voor digital signage software eerst goed waar je het voor wilt gaan gebruiken:
- Voor een enkele presentatie op kantoor
- Voor zaalaanduiding
- Voor digitale bewegwijzering in gebouwen of op beurzen
- Voor reclame/video’s in winkels, gebouwen, evenementen, beurzen
Het spreekt voor zich dat je dan kiest voor een softwarepakket waarmee je precies kunt doen wat je wilt. Voor een enkele presentatie hoef je dus geen software aan te schaffen waarmee je 100 schermen en verschillende kanalen ineens kunt aansturen. Je kunt dan met een klein pakket volstaan. Dat scheelt ook weer in de kosten.
Kies het juiste systeem
Het aanbod van digital signage software is groot, heel groot. Er zijn opensource programma’s die je gratis kunt gebruiken, maar ook softwarepakketten waar je éénmalig, of maandelijks een lieve duit voor moet betalen.
Kijk ook even binnen de organisatie of jullie zelf over voldoende capaciteit en kennis van zaken beschikken. Misschien moet het digital signage gebeuren geheel, of gedeeltelijk worden uitbesteed. Zelfs de meest gebruiksvriendelijke software kost tijd. Tijd die de medewerkers die de digital signage gaan beheren normaal gesproken aan iets anders hadden besteed.
Zorg dat je je goed laat informeren
Neem rustig de tijd om je goed te informeren. Zo voorkom je teleurstellingen achteraf, als bijvoorbeeld blijkt dat je er toch niet precies mee kunt doen wat je eigenlijk wilt. De gebruiksvriendelijkheid van de software is ook van essentieel belang. Let bijvoorbeeld op:
- Of je gemakkelijk content toe kunt voegen, bijvoorbeeld met PowerPoint. PowerPoint wordt vaak als standaard gezien voor presentaties. Je hebt meerdere dia’s, tekstvakken, afbeeldingen, video’s, grafieken enz. Ook belangrijk voor een rijke digital signage beleving zijn de transities op dia’s, alsook de animatie-mogelijkheden van je elementen op de dia. Dat maakt namelijk het verschil tussen een statistische afbeelding (bevoorbeeld JPG) en een rijke diavoorstelling die je kan gebruiken voor je schermen.
- Of je naast gewone presentaties ook video’s kunt gebruiken
- Of je real time door middel van bijvoorbeeld thumbnails kunt zien wat er op je (remote) schermen staat
- Of je proof-of-play krijgt (wat heeft er nu exact gespeeld versus planning?)
- Of je e-mail berichten bij gebeurtenissen of alerts krijgt
- Of je gebruik kunt maken van bestaande –voorbeeld- presentaties om verder uit te werken
- Of de software multiplatform is, dus via Windows, iOS of Android te bereiken is
- Is er een gratis trial om het pakket uit te proberen?
Vergeet ook niet te controleren hoe het zit met de support van de software. Als de helpdesk slecht bereikbaar is, of niet adequaat reageert, kan dat voor hele vervelende situaties zorgen.
Goed idee dus, om zo de aandacht van het publiek te trekken, zou je denken. Maar, wat gaat er aan die mooie boodschappen vooraf? Wegen de kosten op tegen de baten? En voor welk systeem kan je het beste kiezen?
Laten we het er eens over hebben.
Reclame waar je niet omheen kunt
Digital signage is een geweldige communicatietool. Je kunt het met succes inzetten voor onder andere:
- Reclame
- Still frame presentaties
- Videopresentaties
- Bewegwijzering
- Menuborden
- Vergaderzalen
Gegarandeerd succes
Het mooie van digital signage is dat het voor iedereen werkt. Of het nu gaat om een kleinschalige presentatie voor een potentiële klant, of voor een videopresentatie op een enorme videowall. Succes gegarandeerd!
Heb je voldoende kennis van zaken èn een mooie digitale presentatie, dan is the sky the limit. Dat schept vertrouwen bij de klant. Eénmanszaken of kleine organisaties kunnen op deze manier ook met gemak grote klanten binnenhalen.
Op welke manier ga jij digital signage inzetten?
Bedenk voordat je enthousiast gaat shoppen voor digital signage software eerst goed waar je het voor wilt gaan gebruiken:
- Voor een enkele presentatie op kantoor
- Voor zaalaanduiding
- Voor digitale bewegwijzering in gebouwen of op beurzen
- Voor reclame/video’s in winkels, gebouwen, evenementen, beurzen
Het spreekt voor zich dat je dan kiest voor een softwarepakket waarmee je precies kunt doen wat je wilt. Voor een enkele presentatie hoef je dus geen software aan te schaffen waarmee je 100 schermen en verschillende kanalen ineens kunt aansturen. Je kunt dan met een klein pakket volstaan. Dat scheelt ook weer in de kosten.
Kies het juiste systeem
Het aanbod van digital signage software is groot, heel groot. Er zijn opensource programma’s die je gratis kunt gebruiken, maar ook softwarepakketten waar je éénmalig, of maandelijks een lieve duit voor moet betalen.
Kijk ook even binnen de organisatie of jullie zelf over voldoende capaciteit en kennis van zaken beschikken. Misschien moet het digital signage gebeuren geheel, of gedeeltelijk worden uitbesteed. Zelfs de meest gebruiksvriendelijke software kost tijd. Tijd die de medewerkers die de digital signage gaan beheren normaal gesproken aan iets anders hadden besteed.
Zorg dat je je goed laat informeren
Neem rustig de tijd om je goed te informeren. Zo voorkom je teleurstellingen achteraf, als bijvoorbeeld blijkt dat je er toch niet precies mee kunt doen wat je eigenlijk wilt. De gebruiksvriendelijkheid van de software is ook van essentieel belang. Let bijvoorbeeld op:
- Of je gemakkelijk content toe kunt voegen, bijvoorbeeld met PowerPoint. PowerPoint wordt vaak als standaard gezien voor presentaties. Je hebt meerdere dia’s, tekstvakken, afbeeldingen, video’s, grafieken enz. Ook belangrijk voor een rijke digital signage beleving zijn de transities op dia’s, alsook de animatie-mogelijkheden van je elementen op de dia. Dat maakt namelijk het verschil tussen een statistische afbeelding (bevoorbeeld JPG) en een rijke diavoorstelling die je kan gebruiken voor je schermen.
- Of je naast gewone presentaties ook video’s kunt gebruiken
- Of je real time door middel van bijvoorbeeld thumbnails kunt zien wat er op je (remote) schermen staat
- Of je proof-of-play krijgt (wat heeft er nu exact gespeeld versus planning?)
- Of je e-mail berichten bij gebeurtenissen of alerts krijgt
- Of je gebruik kunt maken van bestaande –voorbeeld- presentaties om verder uit te werken
- Of de software multiplatform is, dus via Windows, iOS of Android te bereiken is
- Is er een gratis trial om het pakket uit te proberen?
Vergeet ook niet te controleren hoe het zit met de support van de software. Als de helpdesk slecht bereikbaar is, of niet adequaat reageert, kan dat voor hele vervelende situaties zorgen.