Test

Dit is een popup

Datingapp matcht gebruikers met valse profielen om hen abonnement te doen kopen

De eigenaars van de datingapp Match.com hebben zich niet van zijn meest ethische kant laten zien. Het bedrijf wordt er van beschuldigd gebruikers te koppelen aan verzonnen profielen om mensen te laten betalen voor de app.

Match.com is een datingapp die eigendom is van Match Group, een Amerikaans bedrijf dat verscheidene online datingapplicaties bezit. Tinder behoort ook tot het portfolio van Match Group. Hoewel Match.com frequenter gebruikt wordt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, bestaat de website in België en Nederland ook onder de naam Lexamore.

De app functioneert als een typische datingapp. Je kan de app gratis downloaden en een account aanmaken. Dan geef je een korte beschrijving van jezelf, en geef je aan wat je preferenties qua geslacht en leeftijd zijn. Match.com gaat dan voor je opzoek naar profielen die het best bij dat van jou aansluiten. De app stelt je zelfs voor aan een virtuele ‘coach’ die je voorstelt aan de perfecte partner. Zie je elkaar wel zitten, dan heb je een ‘match’ en kan je een gesprek aanknopen (wanneer je al je moed bij elkaar hebt kunnen schrapen).

Aangezien de app gratis kan gedownload worden, moeten de ontwikkelaars de inkomsten ergens vandaan halen. Daarom bieden zij maar al te graag ‘Premium Accounts’ aan; betaalde abonnementen. Met zo’n Premium Account heb je veel meer opties, die je zoektocht naar liefde volgens hun woorden kinderspel maken. Bij Match.com bijvoorbeeld kunnen enkel betaalde gebruikers berichten lezen die ze aankrijgen. Dit is natuurlijk wel redelijk essentieel om succesvol te zijn in online daten.

Match.com stuurde valse berichten naar gebruikers

Toch leek de verkoop van betaalde abonnementen wat tegen te vallen, want Match Group vond een truc uit om de verkoop te boosten. Daar heeft de Federal Trade Commission in Amerika Match Group in ieder geval toch voor aangeklaagd. Ondanks dat gebruikers berichten niet kunnen openen, kunnen ze deze wel ontvangen. Via mail krijgen ze er dan een notificatie van. Wie toch nieuwsgierig is en wil uitvinden wie een bericht stuurt, moet dan maar een betaald abonnement nemen.

FTC claimt nu dat Match Group berichten via valse profielen zou sturen om mensen aan te sporen zo’n betaald abonnement te kopen. Volgens hun rapport zijn rond de 400.000 Amerikanen in deze valstrik gelopen. FTC wil Match Group ter verantwoording roepen dat ze op de hoop en wanhoop van singles teren voor economisch gewin. Wees dus toch maar op je hoede voor je volgende notificatie van Tinder…

Match.com is een datingapp die eigendom is van Match Group, een Amerikaans bedrijf dat verscheidene online datingapplicaties bezit. Tinder behoort ook tot het portfolio van Match Group. Hoewel Match.com frequenter gebruikt wordt in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, bestaat de website in België en Nederland ook onder de naam Lexamore.

De app functioneert als een typische datingapp. Je kan de app gratis downloaden en een account aanmaken. Dan geef je een korte beschrijving van jezelf, en geef je aan wat je preferenties qua geslacht en leeftijd zijn. Match.com gaat dan voor je opzoek naar profielen die het best bij dat van jou aansluiten. De app stelt je zelfs voor aan een virtuele ‘coach’ die je voorstelt aan de perfecte partner. Zie je elkaar wel zitten, dan heb je een ‘match’ en kan je een gesprek aanknopen (wanneer je al je moed bij elkaar hebt kunnen schrapen).

Aangezien de app gratis kan gedownload worden, moeten de ontwikkelaars de inkomsten ergens vandaan halen. Daarom bieden zij maar al te graag ‘Premium Accounts’ aan; betaalde abonnementen. Met zo’n Premium Account heb je veel meer opties, die je zoektocht naar liefde volgens hun woorden kinderspel maken. Bij Match.com bijvoorbeeld kunnen enkel betaalde gebruikers berichten lezen die ze aankrijgen. Dit is natuurlijk wel redelijk essentieel om succesvol te zijn in online daten.

Match.com stuurde valse berichten naar gebruikers

Toch leek de verkoop van betaalde abonnementen wat tegen te vallen, want Match Group vond een truc uit om de verkoop te boosten. Daar heeft de Federal Trade Commission in Amerika Match Group in ieder geval toch voor aangeklaagd. Ondanks dat gebruikers berichten niet kunnen openen, kunnen ze deze wel ontvangen. Via mail krijgen ze er dan een notificatie van. Wie toch nieuwsgierig is en wil uitvinden wie een bericht stuurt, moet dan maar een betaald abonnement nemen.

FTC claimt nu dat Match Group berichten via valse profielen zou sturen om mensen aan te sporen zo’n betaald abonnement te kopen. Volgens hun rapport zijn rond de 400.000 Amerikanen in deze valstrik gelopen. FTC wil Match Group ter verantwoording roepen dat ze op de hoop en wanhoop van singles teren voor economisch gewin. Wees dus toch maar op je hoede voor je volgende notificatie van Tinder…

abonnementappmatchonline datingtinder

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!