Baidu verkoopt meer smart speakers dan Google
Volgens Canalys heeft Baidu zich gekroond tot de tweede grootste verkoper van smart speakers. Daarmee laat het Google achter zich en moet het enkel nog Amazon van de troon stoten om de oppermeester te worden. Baidu heeft nu een marktaandeel van 17,3 procent (4,5 miljoen smart speakers), Google heeft 16,7 procent (4,3 miljoen smart speakers) en Amazon heeft 25,4 procent (6,6 miljoen smart speakers) van de markt in handen.
De eerste positie heeft Amazon vooral te danken aan de grote aantallen Echo-luidsprekers die in het tweede kwartaal werden verkocht. Het bedrijf verkocht er maar liefst 6,6 miljoen, in vergelijking met de 4,1 miljoen verkochte speakers in dezelfde periode van vorig jaar.
Gepivoteerde strategie
De oorspronkelijke verkoopstrategie van Baidu was om zich te richten op de premium markt, zo meldt The Verge. In die markt kon het bedrijf nooit hoge toppen scheren, waarop het bedrijf besloot om een goedkoper alternatief op de markt te brengen. De goedkope Xiaodu speaker verkocht wel goed en het bedrijf heeft veel van zijn succes aan de speaker te danken. Die speaker gaat voor zo’n 11 euro over de toonbank.
Een belangrijke kanttekening is dat Baidu en Google zich wel op een totaal andere markt richten. De smart speakers van Baidu zijn namelijk enkel te vinden in China, terwijl de speakers van Google overal verkocht worden, met uitzondering van China. De bedrijven zijn dus geen rechtstreekse concurrenten van elkaar te noemen.
Volgens Canalys heeft Baidu zich gekroond tot de tweede grootste verkoper van smart speakers. Daarmee laat het Google achter zich en moet het enkel nog Amazon van de troon stoten om de oppermeester te worden. Baidu heeft nu een marktaandeel van 17,3 procent (4,5 miljoen smart speakers), Google heeft 16,7 procent (4,3 miljoen smart speakers) en Amazon heeft 25,4 procent (6,6 miljoen smart speakers) van de markt in handen.
De eerste positie heeft Amazon vooral te danken aan de grote aantallen Echo-luidsprekers die in het tweede kwartaal werden verkocht. Het bedrijf verkocht er maar liefst 6,6 miljoen, in vergelijking met de 4,1 miljoen verkochte speakers in dezelfde periode van vorig jaar.
Gepivoteerde strategie
De oorspronkelijke verkoopstrategie van Baidu was om zich te richten op de premium markt, zo meldt The Verge. In die markt kon het bedrijf nooit hoge toppen scheren, waarop het bedrijf besloot om een goedkoper alternatief op de markt te brengen. De goedkope Xiaodu speaker verkocht wel goed en het bedrijf heeft veel van zijn succes aan de speaker te danken. Die speaker gaat voor zo’n 11 euro over de toonbank.
Een belangrijke kanttekening is dat Baidu en Google zich wel op een totaal andere markt richten. De smart speakers van Baidu zijn namelijk enkel te vinden in China, terwijl de speakers van Google overal verkocht worden, met uitzondering van China. De bedrijven zijn dus geen rechtstreekse concurrenten van elkaar te noemen.