Colruyt lanceert weegschaal die met A.I. groenten en fruit herkent
Het is altijd leuk om te zien hoe retailers en supermarkten inzetten op nieuwe technologieën om de winkelervaring te verbeteren. Ook bij Colruyt hebben ze dat begrepen. De winkel in Kortrijk heeft de eer om als eerste de weegschaal te testen aan de kassa die met behulp van A.I. groenten en fruit automatisch herkent.
Foto
Je vraagt je waarschijnlijk af hoe dat in godsnaam werkt. Wel, als klant leg je bij Colruyt altijd de groenten en het fruit pas aan de kassa in de weegschaal. Met de nieuwe slimme oplossing neemt de camera die erboven hangt een foto van de producten in de schaal, nadien gaat de software de foto analyseren en herkent het het juiste product. Momenteel moet je als klant wel nog bevestigen.
Robovision
In een persbericht lanceerde Colruyt gisteren het leuke nieuws. Het bedrijf stelt dat het met deze vernieuwing een nieuwe stap zet in de digitale vooruitgang van de supermarktketen. Concreet is het de bedoeling dat de volgende drie maanden de nieuwe weegschaal zal getest worden in Kortrijk. Die nieuwe kassa zou voor tijdswinst en efficiëntie moeten zorgen.
Om de slimme weegschaal tot stand te krijgen, werkte Colruyt samen met Robovision, een AI-bedrijf uit Gent dat voor de supermarktketen een uniek softwaremodel bouwde op basis van artificiële intelligentie. Jonathan Berte, CEO van Robovision, vertelt daarover dat de software in staat is om het juiste fruit en de juiste groenten te herkennen in 97 procent van de gevallen.
“Dit is een unieke samenwerking met een innovatieve retailer.” – Robovision
Waarom eigenlijk?
Dat is een terechte vraag. Echter heeft Colruyt ook wel zeer terechte redenen om dit soort innovatie door te voeren. De supermarktketen wil eigenlijk voornamelijk testen of deze nieuwe technologie de hele kassa-ervaring sneller en efficiënter kan doen verlopen. Rudi Dewulf, regionaal verkoopsdirecteur, vertelt in het persbericht dat ze bewust voor de winkel in Kortrijk hebben gekozen. In Kortrijk loopt ook al een pilootproject met de herbruikbare zakjes om verpakking te vermijden. In samenwerking met de slimme weegschaal kan dus ook getest worden of de weegschaal op basis van het gewicht producten kan vaststellen, zonder dat het er een foto van moet trekken.
Volgens Dewulf zijn de eerste reacties van klanten enthousiast en gaan ze graag aan de slag met deze nieuwe technologie.
“Je kan nog kiezen tussen het nieuwe en het oude systeem.”
Het is altijd leuk om te zien hoe retailers en supermarkten inzetten op nieuwe technologieën om de winkelervaring te verbeteren. Ook bij Colruyt hebben ze dat begrepen. De winkel in Kortrijk heeft de eer om als eerste de weegschaal te testen aan de kassa die met behulp van A.I. groenten en fruit automatisch herkent.
Foto
Je vraagt je waarschijnlijk af hoe dat in godsnaam werkt. Wel, als klant leg je bij Colruyt altijd de groenten en het fruit pas aan de kassa in de weegschaal. Met de nieuwe slimme oplossing neemt de camera die erboven hangt een foto van de producten in de schaal, nadien gaat de software de foto analyseren en herkent het het juiste product. Momenteel moet je als klant wel nog bevestigen.
Robovision
In een persbericht lanceerde Colruyt gisteren het leuke nieuws. Het bedrijf stelt dat het met deze vernieuwing een nieuwe stap zet in de digitale vooruitgang van de supermarktketen. Concreet is het de bedoeling dat de volgende drie maanden de nieuwe weegschaal zal getest worden in Kortrijk. Die nieuwe kassa zou voor tijdswinst en efficiëntie moeten zorgen.
Om de slimme weegschaal tot stand te krijgen, werkte Colruyt samen met Robovision, een AI-bedrijf uit Gent dat voor de supermarktketen een uniek softwaremodel bouwde op basis van artificiële intelligentie. Jonathan Berte, CEO van Robovision, vertelt daarover dat de software in staat is om het juiste fruit en de juiste groenten te herkennen in 97 procent van de gevallen.
“Dit is een unieke samenwerking met een innovatieve retailer.” – Robovision
Waarom eigenlijk?
Dat is een terechte vraag. Echter heeft Colruyt ook wel zeer terechte redenen om dit soort innovatie door te voeren. De supermarktketen wil eigenlijk voornamelijk testen of deze nieuwe technologie de hele kassa-ervaring sneller en efficiënter kan doen verlopen. Rudi Dewulf, regionaal verkoopsdirecteur, vertelt in het persbericht dat ze bewust voor de winkel in Kortrijk hebben gekozen. In Kortrijk loopt ook al een pilootproject met de herbruikbare zakjes om verpakking te vermijden. In samenwerking met de slimme weegschaal kan dus ook getest worden of de weegschaal op basis van het gewicht producten kan vaststellen, zonder dat het er een foto van moet trekken.
Volgens Dewulf zijn de eerste reacties van klanten enthousiast en gaan ze graag aan de slag met deze nieuwe technologie.
“Je kan nog kiezen tussen het nieuwe en het oude systeem.”