Spotify laat gezonde groei zien bij zijn betalende klanten
Spotify bevindt zich in een groeiend marktsegment, maar ook een segment met veel concurrentie. Zo speelt Apple Music de streamingsdienst behoorlijk partte, waardoor het moeite heeft om nog te blijven groeien. Op iOS zou er zelfs sprake zijn van ongezonde concurrentie, gezien Apple zijn eigen systeem zou misbruiken om de financiële resultaten van Spotify te drukken. Voor wie dacht dat het een moeilijk kwartaal zou blijken voor Spotify, heeft dat mis. Ondanks de concurrentie zag het zijn Premium-gebruikersgroep namelijk met 9 procent groeien, mogelijk ook te danken aan de actie van het bedrijf waarbij klanten drie maanden Premium kregen voor 0,99 cent – al speelt er wel meer.
Aan het einde van het tweede kwartaal ziet Spotify een zonnige toekomst tegemoet, met 9 procent meer Premium-gebruikers. Daarmee heeft het tot nu toe al zo’n 108 miljoen Premium-gebruikers in zijn klantenbestand. Maandelijks heeft Spotify, zo staat in de kwartaalcijfers, zo’n 232 miljoen mensen die naar muziek of podcasts luisteren – een groei van 29 procent ten opzichte van dezelfde termijn vorig jaar. Daarmee is het voor Spotify een zeer positief kwartaal, gezien het had verwacht om zo bij de 222-228 miljoen gebruikers uit te komen. Ook de ‘Ad-supported business’ zag een zeer positief kwartaal, met een groei van 38 procent in de omzet ten opzichte van dezelfde termijn nog vorig jaar.
Opvallende focus op podcasts
Het is opvallend om te zien dat Spotify ditmaal ook een specifiek kopje heeft gemaakt voor ‘podcast’ in zijn kwartaalcijfers. Het heeft er de afgelopen jaren dan ook flink in geïnvesteerd, en dat is nu al te zien in de luistercijfers. Er zou namelijk een groei te zien zijn in 50 procent bij de luisteraars van alle podcasts sinds het vorige kwartaal, en sinds het begin van het jaar is het aantal luisteraars zowat al verdubbeld. Om daarin te blijven groeien, heeft Spotify onder andere Gimlet Media en Parcast al in zijn bezit gekregen. De streamingsdienst zou voor ogen hebben om tegen de 500 miljoen dollar te investeren in Gimlet. Of het uiteindelijk ook in geld uit zal betalen, dat zal nog lastig te zeggen zijn.
Spotify bevindt zich in een groeiend marktsegment, maar ook een segment met veel concurrentie. Zo speelt Apple Music de streamingsdienst behoorlijk partte, waardoor het moeite heeft om nog te blijven groeien. Op iOS zou er zelfs sprake zijn van ongezonde concurrentie, gezien Apple zijn eigen systeem zou misbruiken om de financiële resultaten van Spotify te drukken. Voor wie dacht dat het een moeilijk kwartaal zou blijken voor Spotify, heeft dat mis. Ondanks de concurrentie zag het zijn Premium-gebruikersgroep namelijk met 9 procent groeien, mogelijk ook te danken aan de actie van het bedrijf waarbij klanten drie maanden Premium kregen voor 0,99 cent – al speelt er wel meer.
Aan het einde van het tweede kwartaal ziet Spotify een zonnige toekomst tegemoet, met 9 procent meer Premium-gebruikers. Daarmee heeft het tot nu toe al zo’n 108 miljoen Premium-gebruikers in zijn klantenbestand. Maandelijks heeft Spotify, zo staat in de kwartaalcijfers, zo’n 232 miljoen mensen die naar muziek of podcasts luisteren – een groei van 29 procent ten opzichte van dezelfde termijn vorig jaar. Daarmee is het voor Spotify een zeer positief kwartaal, gezien het had verwacht om zo bij de 222-228 miljoen gebruikers uit te komen. Ook de ‘Ad-supported business’ zag een zeer positief kwartaal, met een groei van 38 procent in de omzet ten opzichte van dezelfde termijn nog vorig jaar.
Opvallende focus op podcasts
Het is opvallend om te zien dat Spotify ditmaal ook een specifiek kopje heeft gemaakt voor ‘podcast’ in zijn kwartaalcijfers. Het heeft er de afgelopen jaren dan ook flink in geïnvesteerd, en dat is nu al te zien in de luistercijfers. Er zou namelijk een groei te zien zijn in 50 procent bij de luisteraars van alle podcasts sinds het vorige kwartaal, en sinds het begin van het jaar is het aantal luisteraars zowat al verdubbeld. Om daarin te blijven groeien, heeft Spotify onder andere Gimlet Media en Parcast al in zijn bezit gekregen. De streamingsdienst zou voor ogen hebben om tegen de 500 miljoen dollar te investeren in Gimlet. Of het uiteindelijk ook in geld uit zal betalen, dat zal nog lastig te zeggen zijn.