Google Waymo in zee met Renault-Nissan-Mitsubishi
Na de recente samenwerking met Fiat Chrysler, gaat Google’s Waymo nu ook in zee met het grootste autoconcern ter wereld: Renault, Nissan en Mitusbishi.
Google: ‘Om ter snelst zelfrijdend’
De automotive sector is al een aantal jaren bezig met de race naar de eerste volledig autonome wagen. En met volledig autonoom bedoel ik dat er geen bestuurder meer nodig is. En om die race te kunnen winnen gaan automerken alle mogelijke partnerschappen aan om zo snel mogelijk een autonome wagen op de markt te krijgen. Volvo werkt daarvoor samen met Uber en Volkswagen heeft een samenwerking met Ford in startup Argo AI.
Google Waymo is voornamelijk gespecialiseerd in autonome taxi’s. Voor de duidelijkheid: deze taxi’s hebben wel nog steeds een bestuurder nodig. Beide kanten willen dus innoveren en de technologie veiliger maken, een partnerschap is daar ideaal voor.
Veiligheid op de 1e plaats
De nieuwe auto-alliantie laat weten dat de veiligheidsaspecten op de eerste plaats komen, en dat een degelijke, wetgevende omkadering hiervoor belangrijk is. Momenteel gaat de alliantie zich focussen op de Japanse en Franse markt.
Vorig jaar nog ging dezelfde alliantie in samenwerking om Google’s Android Car in al zijn auto’s te verkrijgen. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat alle modellen tegen 2021 zouden uitgerust zijn met Android Car.
“Dit is de ideale opportuniteit om onze technologie op wereldwijd vlak uit te brengen.” – Waymo CEO, John Krafcik
Wi, wa, Waymo
Google Waymo is een vertakking van moederbedrijf Alphabet. Het bedrijf focust zich op de ontwikkeling van autonome auto’s. Het systeem dat Waymo gebruikt is een combinatie van data uit Google Street View en AI waarbij de sensoren op de wagen de input verwerken en zo de juiste beslissingen neemt. Vooral die laatste is een moeilijk gegeven. Een zelfrijdende auto maakt zijn beslissingen op basis van pure ratio. Een menselijke bestuurder kan gemakkelijk op emotioneel vlak denken en in de meeste gevallen toch een meer plausibele beslissing nemen (mens of koe omverrijden?).
Momenteel heeft Waymo een vloot van 7 testwagens met o.a. een Toyota Prius en een Audi TT. Hoe zelfrijdende wagens zichzelf gaan ontwikkelen in de toekomst is uiteraard onbekend, maar wij volgen het op de voet.
Na de recente samenwerking met Fiat Chrysler, gaat Google’s Waymo nu ook in zee met het grootste autoconcern ter wereld: Renault, Nissan en Mitusbishi.
Google: ‘Om ter snelst zelfrijdend’
De automotive sector is al een aantal jaren bezig met de race naar de eerste volledig autonome wagen. En met volledig autonoom bedoel ik dat er geen bestuurder meer nodig is. En om die race te kunnen winnen gaan automerken alle mogelijke partnerschappen aan om zo snel mogelijk een autonome wagen op de markt te krijgen. Volvo werkt daarvoor samen met Uber en Volkswagen heeft een samenwerking met Ford in startup Argo AI.
Google Waymo is voornamelijk gespecialiseerd in autonome taxi’s. Voor de duidelijkheid: deze taxi’s hebben wel nog steeds een bestuurder nodig. Beide kanten willen dus innoveren en de technologie veiliger maken, een partnerschap is daar ideaal voor.
Veiligheid op de 1e plaats
De nieuwe auto-alliantie laat weten dat de veiligheidsaspecten op de eerste plaats komen, en dat een degelijke, wetgevende omkadering hiervoor belangrijk is. Momenteel gaat de alliantie zich focussen op de Japanse en Franse markt.
Vorig jaar nog ging dezelfde alliantie in samenwerking om Google’s Android Car in al zijn auto’s te verkrijgen. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat alle modellen tegen 2021 zouden uitgerust zijn met Android Car.
“Dit is de ideale opportuniteit om onze technologie op wereldwijd vlak uit te brengen.” – Waymo CEO, John Krafcik
Wi, wa, Waymo
Google Waymo is een vertakking van moederbedrijf Alphabet. Het bedrijf focust zich op de ontwikkeling van autonome auto’s. Het systeem dat Waymo gebruikt is een combinatie van data uit Google Street View en AI waarbij de sensoren op de wagen de input verwerken en zo de juiste beslissingen neemt. Vooral die laatste is een moeilijk gegeven. Een zelfrijdende auto maakt zijn beslissingen op basis van pure ratio. Een menselijke bestuurder kan gemakkelijk op emotioneel vlak denken en in de meeste gevallen toch een meer plausibele beslissing nemen (mens of koe omverrijden?).
Momenteel heeft Waymo een vloot van 7 testwagens met o.a. een Toyota Prius en een Audi TT. Hoe zelfrijdende wagens zichzelf gaan ontwikkelen in de toekomst is uiteraard onbekend, maar wij volgen het op de voet.