Apple beperkt plaatsing ads en tracking in apps gericht op kinderen
Apple’s Worldwide Developer Conference is maandagavond van start gegaan. Gedurende de eerste toespraak van het bedrijf, maakten we kennis met o.a. iOS 13, WatchOS 6 en de nieuwe Mac Pro tezamen met het 32-inch Retina-scherm. Toch zijn er veel functies die weinig aandacht trekken, maar misschien nog wel belangrijker zijn. Eén van de aspecten waar Apple veel belang aan hecht is privacy – daar heeft het op maandagavond dan ook veel tijd aan besteed. Een van de nieuwe opties is de mogelijkheid om met Apple in te loggen via ‘Sign in with Apple’. Daar blijft het niet bij, want het bedrijf vindt het ook belangrijk om kinderen beter te beschermen tegen dataverzameling.
Apple App Store
Vandaar dat het per direct verboden is voor ontwikkelaars om advertenties van derde partijen te plaatsen in apps die specifiek zijn gericht op kinderen. Deze apps, die terug te vinden zijn in een specifiek deel van de Apple App Store, mogen voortaan ook geen analytische tools meer bevatten om bij te houden wat kinderen met de apps doen. Daar blijft het niet bij, want ook externe links en in-app aankopen zijn verboden, als kinderen ermee in aanraking kunnen komen. Deze aspecten zijn wel toegestaan als alleen ouders toegang kunnen krijgen tot dit deel van de app, bijvoorbeeld door het toepassen van een login-pagina. Apple schrijft over de maatregel in zijn ontwikkel-richtlijnen.
Als laatste vraagt Apple de ontwikkelaars om bewust te zijn van specifieke privacywetgevingen in de landen waar ze hun apps verspreiden. Uiteindelijk dus een belangrijke stap om kinderen te ontzien van de grootschalige dataverzameling die apps meestal uitvoeren, al gaat het natuurlijk alleen om de apps die in het kinder-gedeelte opgelijst staan. Het valt ook binnen Apple’s motto voor iPhones die het meermaals heeft verspreid via advertenties: “Wat op je iPhone gebeurt, blijft op je iPhone.” Met de nieuwe regels trekt het de teugels weer aan; mogelijk volgen er nog meer privacymaatregelen tijdens het WWDC 2019.
Apple’s Worldwide Developer Conference is maandagavond van start gegaan. Gedurende de eerste toespraak van het bedrijf, maakten we kennis met o.a. iOS 13, WatchOS 6 en de nieuwe Mac Pro tezamen met het 32-inch Retina-scherm. Toch zijn er veel functies die weinig aandacht trekken, maar misschien nog wel belangrijker zijn. Eén van de aspecten waar Apple veel belang aan hecht is privacy – daar heeft het op maandagavond dan ook veel tijd aan besteed. Een van de nieuwe opties is de mogelijkheid om met Apple in te loggen via ‘Sign in with Apple’. Daar blijft het niet bij, want het bedrijf vindt het ook belangrijk om kinderen beter te beschermen tegen dataverzameling.
Apple App Store
Vandaar dat het per direct verboden is voor ontwikkelaars om advertenties van derde partijen te plaatsen in apps die specifiek zijn gericht op kinderen. Deze apps, die terug te vinden zijn in een specifiek deel van de Apple App Store, mogen voortaan ook geen analytische tools meer bevatten om bij te houden wat kinderen met de apps doen. Daar blijft het niet bij, want ook externe links en in-app aankopen zijn verboden, als kinderen ermee in aanraking kunnen komen. Deze aspecten zijn wel toegestaan als alleen ouders toegang kunnen krijgen tot dit deel van de app, bijvoorbeeld door het toepassen van een login-pagina. Apple schrijft over de maatregel in zijn ontwikkel-richtlijnen.
Als laatste vraagt Apple de ontwikkelaars om bewust te zijn van specifieke privacywetgevingen in de landen waar ze hun apps verspreiden. Uiteindelijk dus een belangrijke stap om kinderen te ontzien van de grootschalige dataverzameling die apps meestal uitvoeren, al gaat het natuurlijk alleen om de apps die in het kinder-gedeelte opgelijst staan. Het valt ook binnen Apple’s motto voor iPhones die het meermaals heeft verspreid via advertenties: “Wat op je iPhone gebeurt, blijft op je iPhone.” Met de nieuwe regels trekt het de teugels weer aan; mogelijk volgen er nog meer privacymaatregelen tijdens het WWDC 2019.