Jeff Bezos toont in open brief aan dat diepste dalen Amazon naar hoogste toppen brachten
Deze jaarlijkse brief van Jeff Bezos gericht aan de aandeelhouders van Amazon had een duidelijk thema. De focus lag op de misstappen van de e-commercegigant, maar ook op de successen die daaruit zijn voortgekomen. Bezos geeft aan dat hij niet zal stoppen experimenteren en geeft aan dat niet elk experiment even succesvol zal zijn.
“Amazon zal op de juiste schaal experimenteren voor een bedrijf van onze grootte als we af en toe gefaalde projecten van miljarden dollars hebben. Natuurlijk ondernemen we geen ondoordachte experimenten. We zullen er hard aan werken om goedgekozen gokken te wagen, maar niet alle goede gokken eindigen in een succes”, schrijft de Amazon-CEO in zijn brief.
Bezos blikt onder andere terug op de gefaalde Fire Phone in 2014. Die smartphone heeft op zijn beurt wel het ontstaan gegeven aan de succesvolle Echo-speakers en de spraakassistent Alexa die huist in deze slimme speakers. Daarnaast komen de derde partijen aan bod, die steeds groter worden en een groeiende verkoop op Amazon kennen.
Verder heeft hij het over de ontwikkeling en constructie van de Amazon Go-winkels, waarvan er intussen tien zijn. In deze kassa- en kassierloze winkels kunnen consumenten de producten eenvoudigweg uit de winkelrekken nemen en buitengaan, waarna het uitgegeven bedrag automatisch van hun rekening wordt afgeschreven.
Ook de Amazon Web Services (AWS) kregen een plaatsje in de brief: “Niemand vroeg naar AWS. Niemand. Nu blijkt dat de wereld in feite klaar was voor en nood had aan een aanbod zoals AWS, maar het zelf niet wist. We hadden een vermoeden, volgden onze nieuwsgierigheid, namen de financiële risico’s, en begonnen te bouwen, herwerken, experimenteren en ontelbare keren te herhalen naarmate we vorderden.” Intussen heeft AWS miljoenen klanten, waaronder start-ups, non-profit organisaties, grote bedrijven en zelfs overheden.
De volledige brief van Bezos kan je tot slot hier lezen.
Deze jaarlijkse brief van Jeff Bezos gericht aan de aandeelhouders van Amazon had een duidelijk thema. De focus lag op de misstappen van de e-commercegigant, maar ook op de successen die daaruit zijn voortgekomen. Bezos geeft aan dat hij niet zal stoppen experimenteren en geeft aan dat niet elk experiment even succesvol zal zijn.
“Amazon zal op de juiste schaal experimenteren voor een bedrijf van onze grootte als we af en toe gefaalde projecten van miljarden dollars hebben. Natuurlijk ondernemen we geen ondoordachte experimenten. We zullen er hard aan werken om goedgekozen gokken te wagen, maar niet alle goede gokken eindigen in een succes”, schrijft de Amazon-CEO in zijn brief.
Bezos blikt onder andere terug op de gefaalde Fire Phone in 2014. Die smartphone heeft op zijn beurt wel het ontstaan gegeven aan de succesvolle Echo-speakers en de spraakassistent Alexa die huist in deze slimme speakers. Daarnaast komen de derde partijen aan bod, die steeds groter worden en een groeiende verkoop op Amazon kennen.
Verder heeft hij het over de ontwikkeling en constructie van de Amazon Go-winkels, waarvan er intussen tien zijn. In deze kassa- en kassierloze winkels kunnen consumenten de producten eenvoudigweg uit de winkelrekken nemen en buitengaan, waarna het uitgegeven bedrag automatisch van hun rekening wordt afgeschreven.
Ook de Amazon Web Services (AWS) kregen een plaatsje in de brief: “Niemand vroeg naar AWS. Niemand. Nu blijkt dat de wereld in feite klaar was voor en nood had aan een aanbod zoals AWS, maar het zelf niet wist. We hadden een vermoeden, volgden onze nieuwsgierigheid, namen de financiële risico’s, en begonnen te bouwen, herwerken, experimenteren en ontelbare keren te herhalen naarmate we vorderden.” Intussen heeft AWS miljoenen klanten, waaronder start-ups, non-profit organisaties, grote bedrijven en zelfs overheden.
De volledige brief van Bezos kan je tot slot hier lezen.