Facebook brengt een einde aan Onavo VPN na privacy-gerelateerde vraagstukken
Als je op zoek gaat naar een gratis VPN-app zijn er maar al te veel bedrijven die je graag zien komen. Of ze je daadwerkelijk graag zien komen om veilig te internetten, dat is weer een geheel ander verhaal. Bij het in gebruik nemen van een VPN is het belangrijk om de privacy-voorwaarden door te lezen. Facebook was eens ook een van de spelers achter de ‘schadelijke’ apps. Onavo was een VPN-app van Facebook, die was opgezet met één specifieke reden: het verzamelen van data. Het platform legde veel aandacht op het ‘besparen en beveiligen van data’, al was dat niet waarvoor de app in het leven was geroepen. Daar komt nu een einde aan op Android, nadat op iOS al de stekker uit het Onavo programma was getrokken.
Met de Onavo VPN-app had Facebook een goudmijn aan gebruikersdata in handen. Zo kon de socialemediagigant met gemak bijhouden hoeveel data er per app werd gebruikt via mobiele data en Wi-Fi. Verder wist de onderneming van Zuckerburg precies welke websites er werden bezocht door Onavo-gebruikers. Met deze data zou Facebook ook zijn vertrouwen hebben gekregen om WhatsApp aan te schaffen. Het kon namelijk precies zien welke Facebook-gebruikers met regelmaat de WhatsApp-chatdienst gebruikte. Vandaar dat het ook een behoorlijk verlies zal zijn voor het socialemediaplatform. Toch? Nou, eigenlijk niet. Facebook is namelijk al een tijdlang bezig met zijn ‘Research’ programma op te zetten voor Android en iOS.
Market research helps companies build better products for people. We are shifting our focus to reward-based market research which means we’re going to end the Onavo program.
Het bovenstaande bericht, dat door Facebook werd uitgegeven aan TechCrunch, geeft aan waar het socialemediaplatform naartoe wil gaan. Met het eindigen van Onavo komt er een geheel nieuwe start voor zijn onderzoeksprogramma. Het programma is op basis van beloningen voor de deelnemers, al zal er eerst een nieuwe werkwijze bedacht moeten worden voor iOS. Facebook lag onder vuur voor zijn werkwijze bij het onderzoeksprogramma op iOS. Dat had een reden, Enterprise Certificates van Apple werden misbruikt om data van gebruikers te verzamelen. Nu het Onavo-platform ten einde komt, zal het bedrijf snel met nieuwe technieken moeten komen om data te verzamelen. Ditmaal met privacy van gebruikers in het achterhoofd…
Als je op zoek gaat naar een gratis VPN-app zijn er maar al te veel bedrijven die je graag zien komen. Of ze je daadwerkelijk graag zien komen om veilig te internetten, dat is weer een geheel ander verhaal. Bij het in gebruik nemen van een VPN is het belangrijk om de privacy-voorwaarden door te lezen. Facebook was eens ook een van de spelers achter de ‘schadelijke’ apps. Onavo was een VPN-app van Facebook, die was opgezet met één specifieke reden: het verzamelen van data. Het platform legde veel aandacht op het ‘besparen en beveiligen van data’, al was dat niet waarvoor de app in het leven was geroepen. Daar komt nu een einde aan op Android, nadat op iOS al de stekker uit het Onavo programma was getrokken.
Met de Onavo VPN-app had Facebook een goudmijn aan gebruikersdata in handen. Zo kon de socialemediagigant met gemak bijhouden hoeveel data er per app werd gebruikt via mobiele data en Wi-Fi. Verder wist de onderneming van Zuckerburg precies welke websites er werden bezocht door Onavo-gebruikers. Met deze data zou Facebook ook zijn vertrouwen hebben gekregen om WhatsApp aan te schaffen. Het kon namelijk precies zien welke Facebook-gebruikers met regelmaat de WhatsApp-chatdienst gebruikte. Vandaar dat het ook een behoorlijk verlies zal zijn voor het socialemediaplatform. Toch? Nou, eigenlijk niet. Facebook is namelijk al een tijdlang bezig met zijn ‘Research’ programma op te zetten voor Android en iOS.
Market research helps companies build better products for people. We are shifting our focus to reward-based market research which means we’re going to end the Onavo program.
Het bovenstaande bericht, dat door Facebook werd uitgegeven aan TechCrunch, geeft aan waar het socialemediaplatform naartoe wil gaan. Met het eindigen van Onavo komt er een geheel nieuwe start voor zijn onderzoeksprogramma. Het programma is op basis van beloningen voor de deelnemers, al zal er eerst een nieuwe werkwijze bedacht moeten worden voor iOS. Facebook lag onder vuur voor zijn werkwijze bij het onderzoeksprogramma op iOS. Dat had een reden, Enterprise Certificates van Apple werden misbruikt om data van gebruikers te verzamelen. Nu het Onavo-platform ten einde komt, zal het bedrijf snel met nieuwe technieken moeten komen om data te verzamelen. Ditmaal met privacy van gebruikers in het achterhoofd…