Test

Dit is een popup

Er zijn wereldwijd effectief meer dan 900 miljoen iPhones in gebruik

Het eerste fiscale kwartaal van 2019 ziet er niet rooskleurig uit voor Apple. Toch heeft de techgigant het afgelopen jaar honderd miljoen nieuwe actieve apparaten mogen verwelkomen, waaronder veel iPhones.

Inmiddels wonen we met meer dan zeven miljard mensen op deze aardbodem. Steeds meer mensen maken kennis met het internet, al weten sommige mensen in landen zoals China nog altijd niets van het internet af. Apple heeft – zo besprak Apple CFO Luca Maestri in een interview met de Financial Times – op het moment van schrijven 1,4 miljard actieve apparaten. Daarmee wordt duidelijk dat (statistisch gezien) één op de vijf mensen wereldwijd eigenaar is van een laptop, desktop of smartphone van de techgigant uit Cupertino. Dat zijn wel de grootste categorieën, maar we mogen ook Apple Tv’s, iPods, iPads en Apple Watches niet vergeten. Daarmee schiet het bedrijf zijn record uit februari 2018 voorbij, toen waren er ongeveer 1,3 miljard apparaten van Apple actief. Deze groeicijfers verschijnen na de negatieve cijfers over het vierde kwartaal van vorig jaar. Het bedrijf verloor 15 procent in omzet voor zijn iPhones (YoY).

900 miljoen iPhones

Van de 1,4 miljard apparaten bestaat een overgroot deel uit iPhones. Maestri noemt dat er 900 miljoen iPhones actief zijn. Desondanks de lagere verkopen in het eerste fiscale kwartaal van 2019 is dat toch een stijging van negen procent YoY. Apple CEO Tim Cook heeft ook gereageerd op de groei die Apple doormaakt ondanks de lagere verkopen. “While it was disappointing to miss our revenue guidance, we manage Apple for the long term, and this quarter’s results demonstrate that the underlying strength of our business runs deep and wide.” Ook meldt Cook dat er in elk geografisch segment een stijging te zien is voor het aantal geïnstalleerde apparaten: “Our active installed base of devices reached an all-time high of 1.4 billion in the first quarter, growing in each of our geographic segments.” Apple heeft sinds 2016 al 400 miljoen extra actieve apparaten. Wel blijft Apple achter op Google, die een slordige 2 miljard actieve Android smartphones op kon hoesten in 2017.

Voor Apple zijn het belangrijke tijden. Smartphoneverkopen beginnen wereldwijd in een dal terecht te komen, voornamelijk gezien de steeds hogere prijzen. Het verkopen van diensten moet dan ook meer winst op gaan leveren voor de techgigant. Al jaren heeft het diensten zoals iCloud en Apple Music waar het zijn omzet vandaan kan halen. Dat is echter niet genoeg om een daling in het belangrijkste segment op te vangen. Recentelijk werd al bekend dat Apple aan het werk is gegaan om een eigen videodienst te lanceren, als tegenstander van onder andere Netflix en Amazon Prime Video. Apple zal alles op alles moeten zetten om de actieve aantallen ook dit jaar te laten stijgen. In opkomende markten is het al begonnen met het toepassen van prijsverlagingen. Daarnaast hebben de verkopen dit jaar vermoedelijk minder of helemaal geen last van de (inmiddels afgelopen) actie voor het vervangen van de batterij voor een verlaagde prijs.

Inmiddels wonen we met meer dan zeven miljard mensen op deze aardbodem. Steeds meer mensen maken kennis met het internet, al weten sommige mensen in landen zoals China nog altijd niets van het internet af. Apple heeft – zo besprak Apple CFO Luca Maestri in een interview met de Financial Times – op het moment van schrijven 1,4 miljard actieve apparaten. Daarmee wordt duidelijk dat (statistisch gezien) één op de vijf mensen wereldwijd eigenaar is van een laptop, desktop of smartphone van de techgigant uit Cupertino. Dat zijn wel de grootste categorieën, maar we mogen ook Apple Tv’s, iPods, iPads en Apple Watches niet vergeten. Daarmee schiet het bedrijf zijn record uit februari 2018 voorbij, toen waren er ongeveer 1,3 miljard apparaten van Apple actief. Deze groeicijfers verschijnen na de negatieve cijfers over het vierde kwartaal van vorig jaar. Het bedrijf verloor 15 procent in omzet voor zijn iPhones (YoY).

900 miljoen iPhones

Van de 1,4 miljard apparaten bestaat een overgroot deel uit iPhones. Maestri noemt dat er 900 miljoen iPhones actief zijn. Desondanks de lagere verkopen in het eerste fiscale kwartaal van 2019 is dat toch een stijging van negen procent YoY. Apple CEO Tim Cook heeft ook gereageerd op de groei die Apple doormaakt ondanks de lagere verkopen. “While it was disappointing to miss our revenue guidance, we manage Apple for the long term, and this quarter’s results demonstrate that the underlying strength of our business runs deep and wide.” Ook meldt Cook dat er in elk geografisch segment een stijging te zien is voor het aantal geïnstalleerde apparaten: “Our active installed base of devices reached an all-time high of 1.4 billion in the first quarter, growing in each of our geographic segments.” Apple heeft sinds 2016 al 400 miljoen extra actieve apparaten. Wel blijft Apple achter op Google, die een slordige 2 miljard actieve Android smartphones op kon hoesten in 2017.

Voor Apple zijn het belangrijke tijden. Smartphoneverkopen beginnen wereldwijd in een dal terecht te komen, voornamelijk gezien de steeds hogere prijzen. Het verkopen van diensten moet dan ook meer winst op gaan leveren voor de techgigant. Al jaren heeft het diensten zoals iCloud en Apple Music waar het zijn omzet vandaan kan halen. Dat is echter niet genoeg om een daling in het belangrijkste segment op te vangen. Recentelijk werd al bekend dat Apple aan het werk is gegaan om een eigen videodienst te lanceren, als tegenstander van onder andere Netflix en Amazon Prime Video. Apple zal alles op alles moeten zetten om de actieve aantallen ook dit jaar te laten stijgen. In opkomende markten is het al begonnen met het toepassen van prijsverlagingen. Daarnaast hebben de verkopen dit jaar vermoedelijk minder of helemaal geen last van de (inmiddels afgelopen) actie voor het vervangen van de batterij voor een verlaagde prijs.

appleapple watchcupertinoimaciphonemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!