Harley-Davidson lanceert eerste elektrische motorfiets in 2019
Door al het nieuws rond elektrische wagens dat we op dagelijkse basis zien verschijnen, zouden we bijna vergeten dat dezelfde principes ook gewoon kunnen toegepast worden op motoren. Harley-Davidson dacht er echter wel over na en stelde op de Milan Motorcycle Show zijn eerste elektrische motorfiets voor. Verwachte lanceringsdatum: ergens in 2019.
De nieuwe motorfiets, die net als tijdens het productieproces de naam ‘LiveWire’ meekrijgt, was al vier jaar in productie bij het motorbedrijf en ook nu blijft HD nog scharig met de exacte specificaties van het voertuig. Wat wel al geweten is, is dat hij simpelweg thuis zal kunnen opgeladen worden met een lader en er snelladers beschikbaar zijn bij Harley-verdelers. Verder is de motor voorzien van een touchscreen en Bluetooth en is hij muisstil tenzij je de geluidsimulator activeert, die van volume verandert naarmate je snelheid hoger wordt. Belangrijk voor de nieuwe wetgeving die in de VS weldra van start gaat.
Hoe snel en hoe ver je met de LiveWire zal kunnen rijden, is natuurlijk de belangrijkste vraag, maar op een antwoord is het nog wachten tot januari van 2019. Het originele prototype kon van 0 naar 100 versnellen in 4 seconden en deed zo’n 90 kilometer met een volle batterij en de economische modus aan. Opvallend minder dan de 161 kilometer die wordt behaald door andere fabrikanten, zoals Zero Motorcycles, maar hopelijk zien we verbeteringen in het uiteindelijke productiemodel.
Door al het nieuws rond elektrische wagens dat we op dagelijkse basis zien verschijnen, zouden we bijna vergeten dat dezelfde principes ook gewoon kunnen toegepast worden op motoren. Harley-Davidson dacht er echter wel over na en stelde op de Milan Motorcycle Show zijn eerste elektrische motorfiets voor. Verwachte lanceringsdatum: ergens in 2019.
De nieuwe motorfiets, die net als tijdens het productieproces de naam ‘LiveWire’ meekrijgt, was al vier jaar in productie bij het motorbedrijf en ook nu blijft HD nog scharig met de exacte specificaties van het voertuig. Wat wel al geweten is, is dat hij simpelweg thuis zal kunnen opgeladen worden met een lader en er snelladers beschikbaar zijn bij Harley-verdelers. Verder is de motor voorzien van een touchscreen en Bluetooth en is hij muisstil tenzij je de geluidsimulator activeert, die van volume verandert naarmate je snelheid hoger wordt. Belangrijk voor de nieuwe wetgeving die in de VS weldra van start gaat.
Hoe snel en hoe ver je met de LiveWire zal kunnen rijden, is natuurlijk de belangrijkste vraag, maar op een antwoord is het nog wachten tot januari van 2019. Het originele prototype kon van 0 naar 100 versnellen in 4 seconden en deed zo’n 90 kilometer met een volle batterij en de economische modus aan. Opvallend minder dan de 161 kilometer die wordt behaald door andere fabrikanten, zoals Zero Motorcycles, maar hopelijk zien we verbeteringen in het uiteindelijke productiemodel.