Test

Dit is een popup

Zelfrijdende busjes in Antwerpen vanaf 2021

Autonome voertuigen lijken uiteindelijk toch hun weg naar België te hebben gevonden. Zo zullen er vanaf 2021 zelfrijdende busjes te vinden zijn in Antwerpen.

Het gebeurt wel vaker dat je op TechPulse een artikel ziet verschijnen over autonome wagens, maar tot nu toe is dat altijd een ver-van-ons-bedshow gebleven. Daar komt nu weliswaar verandering in, want over drie jaar zouden we ook hier zelfrijdende busjes kunnen aantreffen.

Beginnen doen we alvast met een domper, aangezien de busjes deel zullen uitmaken van onze goede vriend De Lijn. Dit is dan ook de uitgelezen kans voor de vervoersmaatschappij om aan te tonen dat bussen ook zonder chauffeur prima in staat zijn om vertraging op te lopen. Om alles nog beter te maken zullen de eerste zelfrijdende busjes uitgetest worden in Antwerpen, de stad bij uitstek waar het verkeer een nog grotere soep is dan die in mijn koelkast.

Concreet gaat het om 25 zelfrijdende busjes waar telkens 20 passagiers in passen. De busjes zullen daarnaast de huidige buslijn 31L vervangen die rijdt tussen Linkeroever en de Scheldekaaien op Rechteroever. Dit aantal busjes zou ervoor moeten zorgen dat er tijdens de spits elke drie minuten een bus voorbijkomt, waar dat nu slechts één bus per kwartier is. Het laatste ingrediënt voor deze perfecte verkeerssoep is een aparte shuttlebaan voor deze busjes, waar ook ander verkeer kan rijden.

Tot slot zou het mogelijk zijn om de shuttles “op te roepen” door middel van en knop in het bushokje en zouden ze zelfs kunnen afwijken van hun traject om reizigers op te halen. Ikzelf ben alvast benieuwd naar hoe dit in praktijk zal werken of, beter gezegd, hoe dit alles in het honderd zal lopen. Intussen is De Lijn nog druk bezig met het zoeken van een leverancier voor deze shuttles.

Het gebeurt wel vaker dat je op TechPulse een artikel ziet verschijnen over autonome wagens, maar tot nu toe is dat altijd een ver-van-ons-bedshow gebleven. Daar komt nu weliswaar verandering in, want over drie jaar zouden we ook hier zelfrijdende busjes kunnen aantreffen.

Beginnen doen we alvast met een domper, aangezien de busjes deel zullen uitmaken van onze goede vriend De Lijn. Dit is dan ook de uitgelezen kans voor de vervoersmaatschappij om aan te tonen dat bussen ook zonder chauffeur prima in staat zijn om vertraging op te lopen. Om alles nog beter te maken zullen de eerste zelfrijdende busjes uitgetest worden in Antwerpen, de stad bij uitstek waar het verkeer een nog grotere soep is dan die in mijn koelkast.

Concreet gaat het om 25 zelfrijdende busjes waar telkens 20 passagiers in passen. De busjes zullen daarnaast de huidige buslijn 31L vervangen die rijdt tussen Linkeroever en de Scheldekaaien op Rechteroever. Dit aantal busjes zou ervoor moeten zorgen dat er tijdens de spits elke drie minuten een bus voorbijkomt, waar dat nu slechts één bus per kwartier is. Het laatste ingrediënt voor deze perfecte verkeerssoep is een aparte shuttlebaan voor deze busjes, waar ook ander verkeer kan rijden.

Tot slot zou het mogelijk zijn om de shuttles “op te roepen” door middel van en knop in het bushokje en zouden ze zelfs kunnen afwijken van hun traject om reizigers op te halen. Ikzelf ben alvast benieuwd naar hoe dit in praktijk zal werken of, beter gezegd, hoe dit alles in het honderd zal lopen. Intussen is De Lijn nog druk bezig met het zoeken van een leverancier voor deze shuttles.

antwerpenautonome wagenConnected Carde lijnvervoerzelfrijdend busje

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!