Test

Dit is een popup

Nieuws

YouTube komt met een nieuw algoritme voor abonnementen-sectie

YouTube wordt wel eens vaker onder een vergrootglas gelegd om zijn acties omtrent algoritmes te bekijken. YouTube lijkt daarvan op de hoogte, maar begint nu toch weer een nieuwe test met een omstreden algoritme.

Steeds meer verschillende websites en mobiele applicaties maken gebruik van een algoritme. Algoritmes worden vaak ingezet om berichten, foto’s en video’s die je ziet op een specifieke manier in te delen. De content van iemand die men niet enorm vaak bekijkt is dan vaak een stuk slechter zichtbaar dan de content die meestal door heel veel mensen bekeken wordt. Bij YouTube was dit al het geval op de homepagina waar video’s op deze manier gerangschikt worden. Nu komt dit echter ook naar een andere sectie toe.

Abonnementen

Als je regelmatig video’s van een kanaal bekijkt kan het handig zijn om je daarop te abonneren. YouTube heeft binnen de mobiele app, maar ook op de website een specifieke sectie waar deze video’s binnen geraken. Tot nu is het zo dat deze video’s netjes op volgorde van binnenkomst gerangschikt staan. Dit gaat echter veranderen, YouTube zegt te gaan experimenteren met een nieuw algoritme.

Dit nieuwe algoritme zorgt ervoor dat de meest bekeken video’s bovenaan komen te staan. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de minder bekeken video’s onderaan (blijven) staan. In mijn ogen zorgt dit voor een oneerlijke plaatsing van verschillende kanalen en de video’s die ze produceren. Nu is het goed te begrijpen waar Google met AI en Machine Learning naar toe wilt in de toekomst, maar met dit soort acties komen ook ethische vragen naar voren.

Veranderingen

Wanneer YouTube precies van plan is de veranderingen door te zetten is vooralsnog onbekend. Na het checken van mijn abonnementen-sectie lijkt deze er normaal uit te zien. Het lijkt echter alsof YouTube dit bij een kleine groep gebruikers aan het testen is. Het zou dan ook kunnen dat deze veranderingen teruggedraaid worden als deze toch niet zo positief worden ontvangen als verwacht.

Steeds meer verschillende websites en mobiele applicaties maken gebruik van een algoritme. Algoritmes worden vaak ingezet om berichten, foto’s en video’s die je ziet op een specifieke manier in te delen. De content van iemand die men niet enorm vaak bekijkt is dan vaak een stuk slechter zichtbaar dan de content die meestal door heel veel mensen bekeken wordt. Bij YouTube was dit al het geval op de homepagina waar video’s op deze manier gerangschikt worden. Nu komt dit echter ook naar een andere sectie toe.

Abonnementen

Als je regelmatig video’s van een kanaal bekijkt kan het handig zijn om je daarop te abonneren. YouTube heeft binnen de mobiele app, maar ook op de website een specifieke sectie waar deze video’s binnen geraken. Tot nu is het zo dat deze video’s netjes op volgorde van binnenkomst gerangschikt staan. Dit gaat echter veranderen, YouTube zegt te gaan experimenteren met een nieuw algoritme.

Dit nieuwe algoritme zorgt ervoor dat de meest bekeken video’s bovenaan komen te staan. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de minder bekeken video’s onderaan (blijven) staan. In mijn ogen zorgt dit voor een oneerlijke plaatsing van verschillende kanalen en de video’s die ze produceren. Nu is het goed te begrijpen waar Google met AI en Machine Learning naar toe wilt in de toekomst, maar met dit soort acties komen ook ethische vragen naar voren.

Veranderingen

Wanneer YouTube precies van plan is de veranderingen door te zetten is vooralsnog onbekend. Na het checken van mijn abonnementen-sectie lijkt deze er normaal uit te zien. Het lijkt echter alsof YouTube dit bij een kleine groep gebruikers aan het testen is. Het zou dan ook kunnen dat deze veranderingen teruggedraaid worden als deze toch niet zo positief worden ontvangen als verwacht.

abonnementenalgoritmeyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!