Test

Dit is een popup

Nieuws

Start-up gaat wagens zonder chauffeur testen op publieke weg

Start-up Drive.ai zal als een van de eersten wagens op de openbare baan sturen waarin geen chauffeur aanwezig is op om de rempedaal te duwen.

Bewoners van de Amerikaanse stad Frisco in Texas zullen op termijn zelfrijdende auto’s op de baan zien zonder chauffeur. Bij tests van zelfrijdende wagens op openbare wegen was het tot nu toe normaal dat er altijd minstens een chauffeur aanwezig was om in te grijpen wanneer nodig, maar stilaan stappen bedrijven over naar een fase waarin die extra veiligheidsvoorzieningen wegnomen wordt. Drive.ai is het tweede bedrijf dat officieel de sprong maakt naar bestuurderloze auto’s, na Google-bedrijf Waymo. De tests zonder chauffeur zijn nog niet voor meteen, maar zouden nog dit jaar plaatsvinden.

Zonder begeleider

Drive.ai blijft wat onder de radar ten opzicht van de zelfrijdende projecten van grote bedrijven zoals Uber of Google. Desalniettemin heeft de start-up heel wat krediet in de sector opgebouwd door zijn knowhow en succesvolle demonstraties. Vorig jaar verspreidde het een opgemerkte video waarin het toonde hoe zijn zelfrijdende wagen bij nacht en tijdens regenweer veilig kan blijven rijden; slechte weersomstandigheden vormen nog altijd een belangrijk obstakel voor het functioneren van zelfrijdende hardware.

Ook nu heeft Drive.ai een video klaar om deze belangrijke stap naar volledig autonome auto’s luister bij te zetten. In de film zie je een zelfrijdende wagen zonder bestuurder door straten navigeren, kruispunten oversteken en een rotonde nemen. In deze video is er nog altijd iemand aanwezig op de passagierszetel die kan ingrijpen wanneer het nodig is. Daarnaast is er ook een ‘tele-operator’ die de wagen op afstand in de gaten houdt en ook kan tussenkomen bij problemen. Drive.ai wil echter voor het einde van het jaar auto’s uitsturen zonder fysieke begeleiders.

Het bedrijf hoopt in juli officieel met een pilootprogramma starten dat zes maanden zal duren, waarbij op het einde zijn zelfrijdende wagens klaargestoomd moeten zijn voor commercieel gebruik. Eind 2018 wil het dan effectief volledig autonome wagens inzetten voor een taxidienst waarbij passagiers betalen voor vervoer. Drive.ai stelt dat het momenteel nog altijd op schema zit om die deadline te halen.

Bewoners van de Amerikaanse stad Frisco in Texas zullen op termijn zelfrijdende auto’s op de baan zien zonder chauffeur. Bij tests van zelfrijdende wagens op openbare wegen was het tot nu toe normaal dat er altijd minstens een chauffeur aanwezig was om in te grijpen wanneer nodig, maar stilaan stappen bedrijven over naar een fase waarin die extra veiligheidsvoorzieningen wegnomen wordt. Drive.ai is het tweede bedrijf dat officieel de sprong maakt naar bestuurderloze auto’s, na Google-bedrijf Waymo. De tests zonder chauffeur zijn nog niet voor meteen, maar zouden nog dit jaar plaatsvinden.

Zonder begeleider

Drive.ai blijft wat onder de radar ten opzicht van de zelfrijdende projecten van grote bedrijven zoals Uber of Google. Desalniettemin heeft de start-up heel wat krediet in de sector opgebouwd door zijn knowhow en succesvolle demonstraties. Vorig jaar verspreidde het een opgemerkte video waarin het toonde hoe zijn zelfrijdende wagen bij nacht en tijdens regenweer veilig kan blijven rijden; slechte weersomstandigheden vormen nog altijd een belangrijk obstakel voor het functioneren van zelfrijdende hardware.

Ook nu heeft Drive.ai een video klaar om deze belangrijke stap naar volledig autonome auto’s luister bij te zetten. In de film zie je een zelfrijdende wagen zonder bestuurder door straten navigeren, kruispunten oversteken en een rotonde nemen. In deze video is er nog altijd iemand aanwezig op de passagierszetel die kan ingrijpen wanneer het nodig is. Daarnaast is er ook een ‘tele-operator’ die de wagen op afstand in de gaten houdt en ook kan tussenkomen bij problemen. Drive.ai wil echter voor het einde van het jaar auto’s uitsturen zonder fysieke begeleiders.

Het bedrijf hoopt in juli officieel met een pilootprogramma starten dat zes maanden zal duren, waarbij op het einde zijn zelfrijdende wagens klaargestoomd moeten zijn voor commercieel gebruik. Eind 2018 wil het dan effectief volledig autonome wagens inzetten voor een taxidienst waarbij passagiers betalen voor vervoer. Drive.ai stelt dat het momenteel nog altijd op schema zit om die deadline te halen.

Connected CarDrive.aizelfrijdende wagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!