Maak eenvoudige back-ups in de cloud met Duplicati
Persoonlijke gegevens verliezen door een beschadigde harde schijf of computerproblemen is frustrerend. Je kan je beter beschermen door op gezette tijdstippen een back-up te maken van je bestanden. Met Duplicati kan je eenvoudig je bestanden back-uppen op een cloudplatform van je eigen voorkeur. Bovendien biedt de software de mogelijkheid om je back-up te encrypteren om deze beter te beveiligen tegen hackers en cybercriminelen.
[related_article id=”214142″]Hier kan je Duplicati downloaden. Beneden vind je een lijst van alle ondersteunde besturingssystemen. In dit voorbeeld gebruik ik Windows 10 en download ik de Windows-versie van Duplicati door op de bovenste blauwe knop te drukken. Op het moment van schrijven is versie 2.0.3.3. de laatste versie van de software. Open de installatiefile en start de setup.
Duplicati instellen
Als je Duplicati opent krijg je een menu te zien met de optie ‘Add backup’. Klik deze knop aan en selecteer ‘Configure a new backup’. Klik op de knop ‘Next’ om verder te gaan. Voer een naam in voor je back-up, de datum dat je een back-up maakt is een goede richtlijn. Beveilig je back-up met een wachtwoord en zet de ‘Encryption method’ op ‘AES-256 encryption, built-in’. Druk op de knop ‘Next’. Nu kies je waar je de back-up wenst te bewaren.
Verbinden met de cloud
Om opslagruimte te besparen op je externe harde schijf of ander back-upmedium, kies je voor Google Drive als ‘Storage Type’. Maak een map aan voor je back-up door een naam in te geven in het tekstvlak ‘Path on server‘. Druk op AuthID en log in met je Google-account om Duplicati te verbinden met je Google Drive. Kopieer de tekst en plak deze in het AuthID-tekstvlak. Druk op ‘Test connection’ en indien de connectie tot stand gebracht is, klik je op ‘OK’ in het pop-upvenster en op de knop ‘Next’.
Back-up maken
Selecteer de folders die je wenst te back-uppen door deze aan te vinken. Let op: vermits de ruimte die je ter beschikking hebt op een cloudplatform eerder beperkt is in omvang, werp je best een blik op de benodigde schijfruimte van je back-up. Druk op ‘Next’ en vink de optie ‘Automatically run backups’ uit als je uitsluitend handmatig back-ups wenst te maken van je bestanden. Je kan ook de dagen van de week aanduiden waarop de back-up wordt uitgevoerd. Druk opeenvolgend op ‘Next’, ‘Save’ en ‘Run now’ om je back-up te maken.
Persoonlijke gegevens verliezen door een beschadigde harde schijf of computerproblemen is frustrerend. Je kan je beter beschermen door op gezette tijdstippen een back-up te maken van je bestanden. Met Duplicati kan je eenvoudig je bestanden back-uppen op een cloudplatform van je eigen voorkeur. Bovendien biedt de software de mogelijkheid om je back-up te encrypteren om deze beter te beveiligen tegen hackers en cybercriminelen.
[related_article id=”214142″]Hier kan je Duplicati downloaden. Beneden vind je een lijst van alle ondersteunde besturingssystemen. In dit voorbeeld gebruik ik Windows 10 en download ik de Windows-versie van Duplicati door op de bovenste blauwe knop te drukken. Op het moment van schrijven is versie 2.0.3.3. de laatste versie van de software. Open de installatiefile en start de setup.
Duplicati instellen
Als je Duplicati opent krijg je een menu te zien met de optie ‘Add backup’. Klik deze knop aan en selecteer ‘Configure a new backup’. Klik op de knop ‘Next’ om verder te gaan. Voer een naam in voor je back-up, de datum dat je een back-up maakt is een goede richtlijn. Beveilig je back-up met een wachtwoord en zet de ‘Encryption method’ op ‘AES-256 encryption, built-in’. Druk op de knop ‘Next’. Nu kies je waar je de back-up wenst te bewaren.
Verbinden met de cloud
Om opslagruimte te besparen op je externe harde schijf of ander back-upmedium, kies je voor Google Drive als ‘Storage Type’. Maak een map aan voor je back-up door een naam in te geven in het tekstvlak ‘Path on server‘. Druk op AuthID en log in met je Google-account om Duplicati te verbinden met je Google Drive. Kopieer de tekst en plak deze in het AuthID-tekstvlak. Druk op ‘Test connection’ en indien de connectie tot stand gebracht is, klik je op ‘OK’ in het pop-upvenster en op de knop ‘Next’.
Back-up maken
Selecteer de folders die je wenst te back-uppen door deze aan te vinken. Let op: vermits de ruimte die je ter beschikking hebt op een cloudplatform eerder beperkt is in omvang, werp je best een blik op de benodigde schijfruimte van je back-up. Druk op ‘Next’ en vink de optie ‘Automatically run backups’ uit als je uitsluitend handmatig back-ups wenst te maken van je bestanden. Je kan ook de dagen van de week aanduiden waarop de back-up wordt uitgevoerd. Druk opeenvolgend op ‘Next’, ‘Save’ en ‘Run now’ om je back-up te maken.