Test

Dit is een popup

Tesla Model X maakt fatale crash met Autopilot actief

Tesla stelt dat het Autopilot-systeem geen fout te verwijten valt bij de dodelijke crash, de familie van de overleden bestuurder voert bewijs aan dat het systeem niet naar behoren functioneerde.

De reputatie van zelfrijdende wagens heeft de afgelopen weken een knauw gekregen. Enkele dagen nadat een vrouw dodelijk werd aangereden door een zelfrijdende Uber, overleed de bestuurder van Tesla Model X nadat hij frontaal tegen een betonnen richel knalde. Eerst was niet duidelijk of de man de zelfrijdende software Autopilot aan had staan, afgelopen weekend bevestigde Tesla dat dat wel degelijk het geval was.

Autopilot genegeerd

Het slachtoffer, de Apple-ontwikkelaar Wei Huang, reed in de buurt van Mountain View (Californië) met hoge snelheid in op het begin van een betonnen scheiding die twee baanvakken verdeelde. De resulterende crash bracht enorme schade aan aan de voorkant van de wagen. Huang werd uit de auto gehaald, maar overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Tesla wijst erop dat er normaal gezien een veiligheidsbarrière aan het begin van de scheiding had moeten staan die eventuele botsingen had moeten verzachten, maar dat die barrière na een vorig ongeval nog altijd niet vervangen was. “We hebben nog nooit dit niveau van schade gezien bij een Model X in eender welke andere crash,” aldus Tesla.

Volgens het bedrijf negeerde Huang verschillende visuele en één auditieve waarschuwing van Autopilot om zijn handen op het stuur te houden. Het bedrijf stelt dat Huangs handen zes seconden voor het accident niet werden gedetecteerd op het stuur. Normaal gezien had de bestuurder vijf seconden en 150 meter om te reageren op het obstakel. Volgens de logs van de wagen ondernam de man geen actie, zegt Tesla.

De autobouwer blijft erbij dat Autopilot rijden veiliger maakt. “Tesla Autopilot voorkomt niet alle ongevallen – zo’n standaard zou onmogelijk zijn – maar het zorgt ervoor dat ze veel minder voorvallen. […] De gevolgen van het niet gebruiken van Autopilot, door een inaccuraat geloof dat het minder veilig is, zouden extreem ernstig zijn.”

Voorgaande klachten

Huangs familie denkt daar echter anders over. In een interview met een plaatselijk televisiestation stelden familieleden dat Huang zijn auto verschillende keren bij Tesla had binnengebracht wegens problemen met Autopilot. De wagen zou te veel afwijken van de baan met Autopilot actief. De autobouwer stelt in een statement aan Ars Technica echter dat het in zijn administratie geen aanwijzingen van een klacht over Autopilot terugvindt van Wei Huang.

Het is niet de eerste keer dat Tesla’s Autopilot onder de loep wordt genomen na een dodelijk ongeval. In 2016 overleed een man na een botsing met een tractor met zijn Tesla Model S. Het officiële onderzoek naar de zaak kwam toen tot de conclusie dat Tesla en het Autopilot-systeem geen schuld droegen aan het accident.

De reputatie van zelfrijdende wagens heeft de afgelopen weken een knauw gekregen. Enkele dagen nadat een vrouw dodelijk werd aangereden door een zelfrijdende Uber, overleed de bestuurder van Tesla Model X nadat hij frontaal tegen een betonnen richel knalde. Eerst was niet duidelijk of de man de zelfrijdende software Autopilot aan had staan, afgelopen weekend bevestigde Tesla dat dat wel degelijk het geval was.

Autopilot genegeerd

Het slachtoffer, de Apple-ontwikkelaar Wei Huang, reed in de buurt van Mountain View (Californië) met hoge snelheid in op het begin van een betonnen scheiding die twee baanvakken verdeelde. De resulterende crash bracht enorme schade aan aan de voorkant van de wagen. Huang werd uit de auto gehaald, maar overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Tesla wijst erop dat er normaal gezien een veiligheidsbarrière aan het begin van de scheiding had moeten staan die eventuele botsingen had moeten verzachten, maar dat die barrière na een vorig ongeval nog altijd niet vervangen was. “We hebben nog nooit dit niveau van schade gezien bij een Model X in eender welke andere crash,” aldus Tesla.

Volgens het bedrijf negeerde Huang verschillende visuele en één auditieve waarschuwing van Autopilot om zijn handen op het stuur te houden. Het bedrijf stelt dat Huangs handen zes seconden voor het accident niet werden gedetecteerd op het stuur. Normaal gezien had de bestuurder vijf seconden en 150 meter om te reageren op het obstakel. Volgens de logs van de wagen ondernam de man geen actie, zegt Tesla.

De autobouwer blijft erbij dat Autopilot rijden veiliger maakt. “Tesla Autopilot voorkomt niet alle ongevallen – zo’n standaard zou onmogelijk zijn – maar het zorgt ervoor dat ze veel minder voorvallen. […] De gevolgen van het niet gebruiken van Autopilot, door een inaccuraat geloof dat het minder veilig is, zouden extreem ernstig zijn.”

Voorgaande klachten

Huangs familie denkt daar echter anders over. In een interview met een plaatselijk televisiestation stelden familieleden dat Huang zijn auto verschillende keren bij Tesla had binnengebracht wegens problemen met Autopilot. De wagen zou te veel afwijken van de baan met Autopilot actief. De autobouwer stelt in een statement aan Ars Technica echter dat het in zijn administratie geen aanwijzingen van een klacht over Autopilot terugvindt van Wei Huang.

Het is niet de eerste keer dat Tesla’s Autopilot onder de loep wordt genomen na een dodelijk ongeval. In 2016 overleed een man na een botsing met een tractor met zijn Tesla Model S. Het officiële onderzoek naar de zaak kwam toen tot de conclusie dat Tesla en het Autopilot-systeem geen schuld droegen aan het accident.

autopilotConnected Carteslatesla model xzelfrijdende wagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!