Test

Dit is een popup

Google wil snelle AMP-pagina’s tot webstandaard verheffen

Google wil de technologie achter zijn Accelerated Mobile Pages uitbreiden naar het hele web.

Google ijvert voor betere webstandaarden op basis van de lessen die het geleerd heeft uit zijn eigen framework voor Accelerated Mobile Pages (AMP).

“We nemen wat we geleerd hebben van AMP met ons mee en werken aan webstandaarden die het instant laden van pagina’s mogelijk maken voor niet-AMP webinhoud”, schrijft Malte Ubl, TechLead voor het AMP-project van Google in een blogpost.

AMP werd in 2016 gelanceerd om webpagina’s te optimaliseren voor mobiel, zodat ze nagenoeg onmiddellijk laden op je smartphone. In de afgelopen twee jaar breidde Google de aanwezigheid van AMP verder uit. De speciale pagina’s krijgen een prominente plaats in de zoekresultaten en pas vorige maand werd een preview voor ontwikkelaars gelost voor AMP voor e-mail.

In een volgende fase hoopt Google de technologie achter AMP te verheffen tot webstandaard. Dat zou betekenen dat nagenoeg elke webpagina kan profiteren van dezelfde voordelen als AMP-pagina’s vandaag genieten. Daarmee blijft de technologie ook niet langer onder de controle van Google, zoals nu het geval is, wat de bezorgdheid over de dominantie van Google moet temperen.

De voorgestelde webstandaard zou uit een verzameling technologieën bestaan, waaronder Feature Policy, Web Packaging, iframe promotion, Performance Timeline en Paint Timing. Eenmaal er een akkoord is over de standaard en deze wordt geïmplementeerd, wordt elke pagina die eraan voldoet op dezelfde manier behandeld door Google als een AMP-pagina, inclusief de kans om prominenter in de zoekresultaten te verschijnen en de markering met een blauwe bliksemschicht die aanduidt dat het om een pagina gaat die onmiddellijk laadt.

Google ijvert voor betere webstandaarden op basis van de lessen die het geleerd heeft uit zijn eigen framework voor Accelerated Mobile Pages (AMP).

“We nemen wat we geleerd hebben van AMP met ons mee en werken aan webstandaarden die het instant laden van pagina’s mogelijk maken voor niet-AMP webinhoud”, schrijft Malte Ubl, TechLead voor het AMP-project van Google in een blogpost.

AMP werd in 2016 gelanceerd om webpagina’s te optimaliseren voor mobiel, zodat ze nagenoeg onmiddellijk laden op je smartphone. In de afgelopen twee jaar breidde Google de aanwezigheid van AMP verder uit. De speciale pagina’s krijgen een prominente plaats in de zoekresultaten en pas vorige maand werd een preview voor ontwikkelaars gelost voor AMP voor e-mail.

In een volgende fase hoopt Google de technologie achter AMP te verheffen tot webstandaard. Dat zou betekenen dat nagenoeg elke webpagina kan profiteren van dezelfde voordelen als AMP-pagina’s vandaag genieten. Daarmee blijft de technologie ook niet langer onder de controle van Google, zoals nu het geval is, wat de bezorgdheid over de dominantie van Google moet temperen.

De voorgestelde webstandaard zou uit een verzameling technologieën bestaan, waaronder Feature Policy, Web Packaging, iframe promotion, Performance Timeline en Paint Timing. Eenmaal er een akkoord is over de standaard en deze wordt geïmplementeerd, wordt elke pagina die eraan voldoet op dezelfde manier behandeld door Google als een AMP-pagina, inclusief de kans om prominenter in de zoekresultaten te verschijnen en de markering met een blauwe bliksemschicht die aanduidt dat het om een pagina gaat die onmiddellijk laadt.

accelerated mobile pagesampgooglewebwebwstandaard

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!