Hoe Google met ARCore augmented reality naar Android brengt
Met de lancering van ARCore 1.0 verlaat Googles raamwerk voor augmented reality de betafase. ARCore is de fundering van augmentend reality-toepassingen voor Android, naar analogie met ARKit voor iPhones. In ARCore consolideert Google zijn volledige ervaring met AR. Andere initiatieven met hetzelfde einddoel, zoals Project Tango, worden dus aan de kant geschoven.
Heb je een Samsung-vlaggenschip (vanaf de Galaxy S7), een OnePlus 5, een LG V30(+) of een Google Pixel-telefoon, dan kan je ARCore downloaden in de Play Store. De software zelf kan je niet uitvoeren. Met de download haal je de fundering binnen waarop andere ontwikkelaars apps kunnen bouwen. Vandaag vind je al een handvol applicaties in de Play Store die gebruik maken van ARCore, maar voorlopig gaat het vooral om techdemo’s zonder al te veel praktisch nut.
ARCore is het brein dat je toestel de mogelijkheid geeft om de omgeving te interpreteren. Compatibele telefoons kunnen zo inschatten waar de vloer is, waar de muren staan en waar jij je bevindt ten opzichte van de ruimte. Gebruik je een AR-app, dan zie je hoe de smartphone aan de hand van verschillende punten een ruw model opbouwt van de plaats waar je je bevindt.
Vervolgens kan een applicatie de data vergaard door ARCore gebruiken om virtuele objecten in de omgeving te plaatsen. We gingen al aan de slag met een digitaal zonnestelsel. Plaats je de zon ergens in de ruimte, dan onthoudt je telefoon waar ze zich precies bevindt. Je scherm wordt zo een venster naar een virtueel geaugmenteerde wereld. Je kan rondwandelen en het geplaatste object langs alle richtingen bekijken, terwijl het op dezelfde plaats in de ruimte blijft zweven.
Google versus Apple
Principieel verschilt Googles AR-technologie niet erg van die van Apple, al claimt Google dat ARCore in staat is om de omgeving op een gedetailleerdere manier te begrijpen. Zo begrijpt de software complexe oppervlakten, alsook kleinere vlakken zoals de palm van je hand. Dat is tenminste de theorie. In previews van ontwikkelaars zien we enkele succesvolle toepassingen van AR op ingewikkelde oppervlakken, maar tijdens onze test waren we niet onder de indruk van de detectie van kleine ingewikkelde zones.
De ARCore-apps slaagden er wel steeds in om een grotere en meer bevattelijke ruimte correct te interpreteren. We plaatsten verschillende objecten waar we omheen konden wandelen, terwijl ze steeds erg stabiel op hun plaats bleven. Het verschil in kwaliteit tussen de plaatsing van objecten met ARCore en pakweg Pokémon Go, is immens. Waar de Pokémons over het voetpad glibberden terwijl ze eigenlijk hoorden stil te staan, lijken de AR-objecten vandaag echt muurvast op de juiste plaats gebeiteld.
Dat wil niet zeggen dat de immersie compleet is. ARCore begrijpt bijvoorbeeld niet wanneer je een nieuw fysiek object voor een digitaal figuur schuift. De augmented reality-modellen blijven met andere woorden telkens op de voorgrond staan.
De technologie staat nog in haar kinderschoenen, maar we zijn desalniettemin onder de indruk. Het zal vermoedelijk niet al te lang duren alvorens praktische applicaties hun opwachting maken. We denken dan in eerste instantie vooral aan uitbreidingen van webshops. Zo kan je bijvoorbeeld een nieuwe stoel virtueel rond je tafel plaatsen voor je beslist of je het exemplaar wil kopen.
Met de lancering van ARCore 1.0 verlaat Googles raamwerk voor augmented reality de betafase. ARCore is de fundering van augmentend reality-toepassingen voor Android, naar analogie met ARKit voor iPhones. In ARCore consolideert Google zijn volledige ervaring met AR. Andere initiatieven met hetzelfde einddoel, zoals Project Tango, worden dus aan de kant geschoven.
Heb je een Samsung-vlaggenschip (vanaf de Galaxy S7), een OnePlus 5, een LG V30(+) of een Google Pixel-telefoon, dan kan je ARCore downloaden in de Play Store. De software zelf kan je niet uitvoeren. Met de download haal je de fundering binnen waarop andere ontwikkelaars apps kunnen bouwen. Vandaag vind je al een handvol applicaties in de Play Store die gebruik maken van ARCore, maar voorlopig gaat het vooral om techdemo’s zonder al te veel praktisch nut.
ARCore is het brein dat je toestel de mogelijkheid geeft om de omgeving te interpreteren. Compatibele telefoons kunnen zo inschatten waar de vloer is, waar de muren staan en waar jij je bevindt ten opzichte van de ruimte. Gebruik je een AR-app, dan zie je hoe de smartphone aan de hand van verschillende punten een ruw model opbouwt van de plaats waar je je bevindt.
Vervolgens kan een applicatie de data vergaard door ARCore gebruiken om virtuele objecten in de omgeving te plaatsen. We gingen al aan de slag met een digitaal zonnestelsel. Plaats je de zon ergens in de ruimte, dan onthoudt je telefoon waar ze zich precies bevindt. Je scherm wordt zo een venster naar een virtueel geaugmenteerde wereld. Je kan rondwandelen en het geplaatste object langs alle richtingen bekijken, terwijl het op dezelfde plaats in de ruimte blijft zweven.
Google versus Apple
Principieel verschilt Googles AR-technologie niet erg van die van Apple, al claimt Google dat ARCore in staat is om de omgeving op een gedetailleerdere manier te begrijpen. Zo begrijpt de software complexe oppervlakten, alsook kleinere vlakken zoals de palm van je hand. Dat is tenminste de theorie. In previews van ontwikkelaars zien we enkele succesvolle toepassingen van AR op ingewikkelde oppervlakken, maar tijdens onze test waren we niet onder de indruk van de detectie van kleine ingewikkelde zones.
De ARCore-apps slaagden er wel steeds in om een grotere en meer bevattelijke ruimte correct te interpreteren. We plaatsten verschillende objecten waar we omheen konden wandelen, terwijl ze steeds erg stabiel op hun plaats bleven. Het verschil in kwaliteit tussen de plaatsing van objecten met ARCore en pakweg Pokémon Go, is immens. Waar de Pokémons over het voetpad glibberden terwijl ze eigenlijk hoorden stil te staan, lijken de AR-objecten vandaag echt muurvast op de juiste plaats gebeiteld.
Dat wil niet zeggen dat de immersie compleet is. ARCore begrijpt bijvoorbeeld niet wanneer je een nieuw fysiek object voor een digitaal figuur schuift. De augmented reality-modellen blijven met andere woorden telkens op de voorgrond staan.
De technologie staat nog in haar kinderschoenen, maar we zijn desalniettemin onder de indruk. Het zal vermoedelijk niet al te lang duren alvorens praktische applicaties hun opwachting maken. We denken dan in eerste instantie vooral aan uitbreidingen van webshops. Zo kan je bijvoorbeeld een nieuwe stoel virtueel rond je tafel plaatsen voor je beslist of je het exemplaar wil kopen.