Test

Dit is een popup

Google trekt de stekker uit Project Tango

Tango werd gezien als Googles antwoord op de HoloLens en poogde 3D scanning naar smartphones te brengen. Google bergt het project nu definitief op.

Project Tango is binnenkort niet meer. Google laat weten dat het het initiatief uitdooft in maart 2018. Daarmee komt een einde aan Googles pogingen om 3D-technologie te integreren in een smartphone-camera. Dat moest krachtige toepassingen met augmented reality mogelijk maken, maar bleek in de praktijk te moeilijk. Google zal zich op het ontwikkelen van software concentreren met ARCore.

https://twitter.com/projecttango/status/941730801791549440

Project Tango kreeg in 2014 vorm. Het was een ambitieus plan om hardware te ontwikkelen die smartphones in staat zou stellen om hun omgeving in 3D te analyseren. Een telefoon zou dankzij Tango geavanceerde toepassingen voor augmented reality kunnen ondersteunen.  Google ontwikkelde in de loop van de jaren verschillende prototypes onder het project. Er doken zelfs een paar commerciële smartphones op die Tango-hardware aan boord hadden, zoals de Lenovo Phab2 Pro. TechPulse kreeg in 2016 de kans om met Tango aan de slag te gaan. We waren onder de indruk, maar ook sceptisch. “Tango heeft het potentieel om even onmisbaar te worden als een gps, maar de weg is nog lang en bezaaid met obstakels,” tekenden we toen op.

Pokémon Go

[related_article id=”182237″]

De toekomst heeft Tango ingehaald. Bij zijn lancering was er van virtual of augmented reality-toepassingen nog weinig sprake. Ondertussen heb je diverse VR-headsets die het spectrum van high-end tot budget beslaan, van Oculus Rift tot Googles eigenste Cardboard. Microsoft heeft de HoloLens uitgebracht en het Mixed Reality-platform gelanceerd, ook al is die laatste momenteel een lege doos. Belangrijker nog: in 2016 werd duidelijk dat je geen geavanceerde hardware nodig hebt om een succesvolle AR-toepassing te maken. Over in hoeverre Pokémon Go als een augmented reality-game kan worden gezien is te discussiëren, maar de impact van het spel was immens. Dat is veel bedrijven niet ontgaan. Apple kwam dit jaar met een eigen AR-platform ARKit, voornamelijk gefocust op software. Google volgt de algemene trend: “Nu we concentreren op het brengen van augmented reality naar het hele Android ecosysteem met ARCore, doven we de ondersteuning voor Tango uit.”

Project Tango is binnenkort niet meer. Google laat weten dat het het initiatief uitdooft in maart 2018. Daarmee komt een einde aan Googles pogingen om 3D-technologie te integreren in een smartphone-camera. Dat moest krachtige toepassingen met augmented reality mogelijk maken, maar bleek in de praktijk te moeilijk. Google zal zich op het ontwikkelen van software concentreren met ARCore.

https://twitter.com/projecttango/status/941730801791549440

Project Tango kreeg in 2014 vorm. Het was een ambitieus plan om hardware te ontwikkelen die smartphones in staat zou stellen om hun omgeving in 3D te analyseren. Een telefoon zou dankzij Tango geavanceerde toepassingen voor augmented reality kunnen ondersteunen.  Google ontwikkelde in de loop van de jaren verschillende prototypes onder het project. Er doken zelfs een paar commerciële smartphones op die Tango-hardware aan boord hadden, zoals de Lenovo Phab2 Pro. TechPulse kreeg in 2016 de kans om met Tango aan de slag te gaan. We waren onder de indruk, maar ook sceptisch. “Tango heeft het potentieel om even onmisbaar te worden als een gps, maar de weg is nog lang en bezaaid met obstakels,” tekenden we toen op.

Pokémon Go

[related_article id=”182237″]

De toekomst heeft Tango ingehaald. Bij zijn lancering was er van virtual of augmented reality-toepassingen nog weinig sprake. Ondertussen heb je diverse VR-headsets die het spectrum van high-end tot budget beslaan, van Oculus Rift tot Googles eigenste Cardboard. Microsoft heeft de HoloLens uitgebracht en het Mixed Reality-platform gelanceerd, ook al is die laatste momenteel een lege doos. Belangrijker nog: in 2016 werd duidelijk dat je geen geavanceerde hardware nodig hebt om een succesvolle AR-toepassing te maken. Over in hoeverre Pokémon Go als een augmented reality-game kan worden gezien is te discussiëren, maar de impact van het spel was immens. Dat is veel bedrijven niet ontgaan. Apple kwam dit jaar met een eigen AR-platform ARKit, voornamelijk gefocust op software. Google volgt de algemene trend: “Nu we concentreren op het brengen van augmented reality naar het hele Android ecosysteem met ARCore, doven we de ondersteuning voor Tango uit.”

augmented realitygooglemobielontspanningproject tangovirtual reality

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!