Test

Dit is een popup

8 gratis SEO tools om op te klimmen in de zoekresultaten

Als SEO een ambacht is, dan vind je hier je gereedschapskist. Dit zijn de 8 beste, gratis SEO tools om hoger te geraken bij Google, Bing en andere zoekmachines.

1. Moz SEO tools

We starten met een klassieker: zoek je naar ‘SEO’ in Google, dan kom je onverbiddelijk Moz tegen. Het marketingbedrijf heeft een uitgebreide SEO-handleiding online staan, maar biedt daarnaast ook een set van tools aan om de theorie in praktijk om te zetten: Keyword Explorer, Open Site Explorer en MozBar. Met de combinatie van de drie kan je sleutelwoorden zoeken, de pagerank van websites opsnorren en realtime informatie bekijken over elke website die je bezoekt. Betaal je liever voor je tools, dan is er ook de all-in-one Moz Pro-toolset.

 

2. Google Trends

Google Trends: eenvoudig, maar heerlijk om mee te experimenteren. De online tool is helemaal gratis, en staat toe om trends in lokale en wereldwijde zoekopdrachten te ontdekken. Op de beginpagina zie je de ‘trending’ zoekopdrachten van het moment, al dan niet gefilterd op land en categorie. Zelf kan je zoektermen ingeven die Google voor jou automatisch in een grafiekje giet. Voor SEO-doeleinden is dat vooral interessant om de populairste sleuteltermen op te sporen. Zoeken gebruikers eerder naar ‘smartphone kopen’ of ‘telefoon kopen’? Je ziet het in één oogopslag.

 

Google Trends

 

3. Keywordtool.io

Een andere tool om de juiste sleuteltermen te achterhalen, is Keywoordtool.io. Geef een zoekterm naar wens in, en je krijgt een lijst met honderden suggesties waar je term in voorkomt, gebaseerd op de ‘autocomplete’-functie. Extra handig: hier zoek je niet enkel naar de zoektermen voor Google of Bing, maar ook de termen voor zoekmachines op platformen als YouTube, Amazon, eBay en de App Store. Voor extra informatie zoals de frequentie van de zoekopdrachten, de CPC of hoeveel adverteerders al bieden op de term, moet je bijbetalen. Het zoeken naar sleuteltermen is echter helemaal gratis.

 

4. Wordtracker Scout

Het kan ook dat je niet op zoek bent naar sleutelwoorden om je content op te baseren, maar eerder het omgekeerde: je hebt bestaande content die je wilt vatten in het juiste ‘keyword’. Dan is de browserextensie van Wordtracker een goed idee. De Scout-extensie helpt je om sleuteltermen te vinden op bestaande webpagina’s. Surf naar de gewenste pagina, klik op de extensie en bekijk de woordenwolk in het pop-upschermpje. Op die manier kan je niet enkel je eigen content onder de loep nemen, maar ook die van je concurrenten.

 

5. Yoast SEO

Wie in WordPress werkt, heeft vast al van Yoast gehoord. De plugin is een handige toevoeging aan je CMS dat je bij elke pagina of post wijst op je SEO-plichten. Elke actie die bijdraagt aan je SEO-waarde wordt stap voor stap overlopen: je sleutelterm, de lengte van je tekst, de leesbaarheid, aanwezige interne of externe links, en meer. Scoor je op alle factoren goed, dan word je beloond met een groen lampje. Ook op het overzicht van je pagina’s zie je snel welke pagina’s volgens Yoast goed en minder goed scoren op SEO.

6. GTmetrix

Ook snelheid heeft een impact op je SEO. Voor een rapportje van je website, kan je terecht bij GTmetrix. Vul je url in, en het platform beoordeelt de laadsnelheid van je website op verschillende manieren. De online tool is vooral een handige toevoeging aan je toolbox omdat het meteen meegeeft hoe je je website kan optimaliseren. Bij elk verbeterpunt wordt helder weergegeven wat je exact kan verhelpen om een nog snellere website te bouwen. Zoals steeds gratis om te gebruiken, hoewel je het dan zonder enkele geavanceerde functies moet doen.

 

7. Screaming Frog SEO Spider

Heb je nood aan een iets grondigere analyse van je website, dan is Screaming Frog SEO Spider een aanrader. De tool is een ‘web crawler’: een programma dat het web afschuimt en alle pagina’s die het tegenkomt indexeert. Met Screaming Frog SEO Spider kan je data verzamelen (of ‘schrapen’) van eender welke url. Het programma heeft een steile leercurve, maar als je de werkwijze onder de knie hebt, kan het je veel informatie prijsgeven. Niet zeker of je de parate kennis hebt om met SEO Spider te werken? Neem dan zeker ook eens de  gebruikershandleiding door op de site. De gratis versie van Screaming Frog SEO Spider laat je 500 url’s onderzoeken; voor de premium-versie heb je die limiet niet, maar betaal je 167 euro per jaar.

 

8. Siteliner

Duplicate content: de nachtmerrie van elke SEO’er. Twee keer identiek dezelfde content, of het nu gaat om twee pagina’s op je website of een geplagieerd stuk ergens anders op het web, is nu eenmaal nefast voor je rang in de zoekresultaten. Om contentherhalingen te vinden kan je rekenen op Siteliner. Het online instrument gaat niet enkel op zoek naar duplicates, maar ook naar defecte links, re-directs en andere afwijkingen. Die worden handig opgelijst met de exacte url. De gratis versie van Siteliner laat je per maand tot 250 pagina’s van een website scannen. Wil je meer, dan zul je moeten opteren voor de betalende versie.

 

 

Scoort jouw website hoog in Google?

Ontdek de valkuilen en best practices van het schrijven voor SEO tijdens onze training op 1 december 2017. Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!

Ja, ik wil alles leren over SEO!

1. Moz SEO tools

We starten met een klassieker: zoek je naar ‘SEO’ in Google, dan kom je onverbiddelijk Moz tegen. Het marketingbedrijf heeft een uitgebreide SEO-handleiding online staan, maar biedt daarnaast ook een set van tools aan om de theorie in praktijk om te zetten: Keyword Explorer, Open Site Explorer en MozBar. Met de combinatie van de drie kan je sleutelwoorden zoeken, de pagerank van websites opsnorren en realtime informatie bekijken over elke website die je bezoekt. Betaal je liever voor je tools, dan is er ook de all-in-one Moz Pro-toolset.

 

2. Google Trends

Google Trends: eenvoudig, maar heerlijk om mee te experimenteren. De online tool is helemaal gratis, en staat toe om trends in lokale en wereldwijde zoekopdrachten te ontdekken. Op de beginpagina zie je de ‘trending’ zoekopdrachten van het moment, al dan niet gefilterd op land en categorie. Zelf kan je zoektermen ingeven die Google voor jou automatisch in een grafiekje giet. Voor SEO-doeleinden is dat vooral interessant om de populairste sleuteltermen op te sporen. Zoeken gebruikers eerder naar ‘smartphone kopen’ of ‘telefoon kopen’? Je ziet het in één oogopslag.

 

Google Trends

 

3. Keywordtool.io

Een andere tool om de juiste sleuteltermen te achterhalen, is Keywoordtool.io. Geef een zoekterm naar wens in, en je krijgt een lijst met honderden suggesties waar je term in voorkomt, gebaseerd op de ‘autocomplete’-functie. Extra handig: hier zoek je niet enkel naar de zoektermen voor Google of Bing, maar ook de termen voor zoekmachines op platformen als YouTube, Amazon, eBay en de App Store. Voor extra informatie zoals de frequentie van de zoekopdrachten, de CPC of hoeveel adverteerders al bieden op de term, moet je bijbetalen. Het zoeken naar sleuteltermen is echter helemaal gratis.

 

4. Wordtracker Scout

Het kan ook dat je niet op zoek bent naar sleutelwoorden om je content op te baseren, maar eerder het omgekeerde: je hebt bestaande content die je wilt vatten in het juiste ‘keyword’. Dan is de browserextensie van Wordtracker een goed idee. De Scout-extensie helpt je om sleuteltermen te vinden op bestaande webpagina’s. Surf naar de gewenste pagina, klik op de extensie en bekijk de woordenwolk in het pop-upschermpje. Op die manier kan je niet enkel je eigen content onder de loep nemen, maar ook die van je concurrenten.

 

5. Yoast SEO

Wie in WordPress werkt, heeft vast al van Yoast gehoord. De plugin is een handige toevoeging aan je CMS dat je bij elke pagina of post wijst op je SEO-plichten. Elke actie die bijdraagt aan je SEO-waarde wordt stap voor stap overlopen: je sleutelterm, de lengte van je tekst, de leesbaarheid, aanwezige interne of externe links, en meer. Scoor je op alle factoren goed, dan word je beloond met een groen lampje. Ook op het overzicht van je pagina’s zie je snel welke pagina’s volgens Yoast goed en minder goed scoren op SEO.

6. GTmetrix

Ook snelheid heeft een impact op je SEO. Voor een rapportje van je website, kan je terecht bij GTmetrix. Vul je url in, en het platform beoordeelt de laadsnelheid van je website op verschillende manieren. De online tool is vooral een handige toevoeging aan je toolbox omdat het meteen meegeeft hoe je je website kan optimaliseren. Bij elk verbeterpunt wordt helder weergegeven wat je exact kan verhelpen om een nog snellere website te bouwen. Zoals steeds gratis om te gebruiken, hoewel je het dan zonder enkele geavanceerde functies moet doen.

 

7. Screaming Frog SEO Spider

Heb je nood aan een iets grondigere analyse van je website, dan is Screaming Frog SEO Spider een aanrader. De tool is een ‘web crawler’: een programma dat het web afschuimt en alle pagina’s die het tegenkomt indexeert. Met Screaming Frog SEO Spider kan je data verzamelen (of ‘schrapen’) van eender welke url. Het programma heeft een steile leercurve, maar als je de werkwijze onder de knie hebt, kan het je veel informatie prijsgeven. Niet zeker of je de parate kennis hebt om met SEO Spider te werken? Neem dan zeker ook eens de  gebruikershandleiding door op de site. De gratis versie van Screaming Frog SEO Spider laat je 500 url’s onderzoeken; voor de premium-versie heb je die limiet niet, maar betaal je 167 euro per jaar.

 

8. Siteliner

Duplicate content: de nachtmerrie van elke SEO’er. Twee keer identiek dezelfde content, of het nu gaat om twee pagina’s op je website of een geplagieerd stuk ergens anders op het web, is nu eenmaal nefast voor je rang in de zoekresultaten. Om contentherhalingen te vinden kan je rekenen op Siteliner. Het online instrument gaat niet enkel op zoek naar duplicates, maar ook naar defecte links, re-directs en andere afwijkingen. Die worden handig opgelijst met de exacte url. De gratis versie van Siteliner laat je per maand tot 250 pagina’s van een website scannen. Wil je meer, dan zul je moeten opteren voor de betalende versie.

 

 

Scoort jouw website hoog in Google?

Ontdek de valkuilen en best practices van het schrijven voor SEO tijdens onze training op 1 december 2017. Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!

Ja, ik wil alles leren over SEO!

SEOtipstools

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!