Auto-expert: “het einde van de consumentenwagen nadert”
Autonome wagens kunnen een einde maken aan de consumentenauto’s die momenteel ons straatbeeld vullen. Bob Lutz – die al belangrijke functies bekleedde bij General Motors, Ford, Chrysler, BMW en Opel – denkt dat er over ten laatste 20 jaar geen menselijke chauffeurs meer zullen zijn. We zullen daardoor niet langer een auto bezitten, maar een gestandaardiseerde module huren.
Gestandaardiseerde modules
[related_article id=”220170″]“We naderen het einde van het autotijdperk. Verandering in de auto-industrie bevindt zich in een stroomversnelling. Voor honderden jaren waren de paard en kar de belangrijkste vervoersmiddelen van mensen en de voorbije 120 jaren was dat de wagen. Nu naderen we het einde van consumentenwagens, aangezien reizen met gestandaardiseerde modules zal gebeuren,” begint Lutz zijn verhaal.
Lutz redeneert dat we niet langer een eigen wagen zullen hebben wanneer zelfrijdende auto’s gemeengoed zijn. Je roept een voertuig op via een app of een andere toepassing, waarna een gestandaardiseerde module je thuis komt oppikken. Deze module rijdt naar de snelweg, waar hij zich tussen de andere modules voegt. Alle voertuigen rijden aan eenzelfde snelheid op de hoofdbaan en wijken uit via uitvoerstroken wanneer ze hun bestemming naderen. Consumenten zullen per rit betalen.
“Een minderheid zal verkiezen om een persoonlijke module te hebben, waardoor ze hun vakantiegerief en de voetbalspullen van hun kinderen in de wagen kunnen laten liggen. Ze willen nog steeds dat gebruiksgemak,” denkt Lutz. Het merendeel van de wagens zal echter in het bezit zijn van dienstenbedrijven, zoals Uber en Lyft.
Verbod
De auto-expert heeft eveneens een mening over hoe lang het nog zal duren alvorens wagens autonoom zijn. Volgens Lutz duurt het nog 15 tot ten laatste 20 jaar alvorens menselijke chauffeurs uitsterven. Daarna zal het verkeer via autonome voertuigen gebeuren.
“Het kantelpunt komt wanneer 20 tot 30 procent van de voertuigen volledig autonoom is. Landen zullen hun ongevallenstatistieken onder de loep nemen en ontdekken dat menselijke chauffeurs voor 99,99 procent van de accidenten verantwoordelijk zijn,” meent de Amerikaan.
Lutz denkt dat we hierna nog een transitieperiode van ongeveer vijf jaar zullen hebben, waarin je de tijd hebt om het voertuig af te danken. Hierna maken de overheden klassieke auto’s verboden.
Einde
Over de acceptatie van autonome wagens maakt Lutz zich geen zorgen. Hij denkt dat maar erg weinig mensen zelf zo’n auto bij een autofabrikant zullen kopen. In plaats daarvan zullen dienstenbedrijven als Uber, Lyft, FedEx en UPS grote vloten van gestandaardiseerde pots opkopen. Op deze voertuigen staat niet de naam van de automaker, maar van het bedrijf die een dienst aanbiedt.
[related_article id=”220237″]Klassieke autobedrijven gaan dan ook een onzekere toekomst tegemoet. De merknaam van een fabrikant zal niet langer belangrijk zijn. Bovendien zijn prestaties in de toekomst eveneens van geen belang; iedere module rijdt immers even snel. Slechts de grootte en de ontspanningsmogelijkheden, zoals een tv, of internet, zullen differentiatiefactoren zijn.
“De autoverkoop blijft in orde voor de komende tien, misschien 15 jaar, terwijl autobedrijven autonome wagens maken die nog steeds hun merknaam dragen. Autodealers zijn op lange termijn echter gedoemd. Ze hebben allemaal een eindige toekomst. Het tijdperk van klassieke auto’s, garages, dealers en de media die het omringt, zullen allemaal over 20 jaar verdwijnen,” besluit Lutz.
Autonome wagens kunnen een einde maken aan de consumentenauto’s die momenteel ons straatbeeld vullen. Bob Lutz – die al belangrijke functies bekleedde bij General Motors, Ford, Chrysler, BMW en Opel – denkt dat er over ten laatste 20 jaar geen menselijke chauffeurs meer zullen zijn. We zullen daardoor niet langer een auto bezitten, maar een gestandaardiseerde module huren.
Gestandaardiseerde modules
[related_article id=”220170″]“We naderen het einde van het autotijdperk. Verandering in de auto-industrie bevindt zich in een stroomversnelling. Voor honderden jaren waren de paard en kar de belangrijkste vervoersmiddelen van mensen en de voorbije 120 jaren was dat de wagen. Nu naderen we het einde van consumentenwagens, aangezien reizen met gestandaardiseerde modules zal gebeuren,” begint Lutz zijn verhaal.
Lutz redeneert dat we niet langer een eigen wagen zullen hebben wanneer zelfrijdende auto’s gemeengoed zijn. Je roept een voertuig op via een app of een andere toepassing, waarna een gestandaardiseerde module je thuis komt oppikken. Deze module rijdt naar de snelweg, waar hij zich tussen de andere modules voegt. Alle voertuigen rijden aan eenzelfde snelheid op de hoofdbaan en wijken uit via uitvoerstroken wanneer ze hun bestemming naderen. Consumenten zullen per rit betalen.
“Een minderheid zal verkiezen om een persoonlijke module te hebben, waardoor ze hun vakantiegerief en de voetbalspullen van hun kinderen in de wagen kunnen laten liggen. Ze willen nog steeds dat gebruiksgemak,” denkt Lutz. Het merendeel van de wagens zal echter in het bezit zijn van dienstenbedrijven, zoals Uber en Lyft.
Verbod
De auto-expert heeft eveneens een mening over hoe lang het nog zal duren alvorens wagens autonoom zijn. Volgens Lutz duurt het nog 15 tot ten laatste 20 jaar alvorens menselijke chauffeurs uitsterven. Daarna zal het verkeer via autonome voertuigen gebeuren.
“Het kantelpunt komt wanneer 20 tot 30 procent van de voertuigen volledig autonoom is. Landen zullen hun ongevallenstatistieken onder de loep nemen en ontdekken dat menselijke chauffeurs voor 99,99 procent van de accidenten verantwoordelijk zijn,” meent de Amerikaan.
Lutz denkt dat we hierna nog een transitieperiode van ongeveer vijf jaar zullen hebben, waarin je de tijd hebt om het voertuig af te danken. Hierna maken de overheden klassieke auto’s verboden.
Einde
Over de acceptatie van autonome wagens maakt Lutz zich geen zorgen. Hij denkt dat maar erg weinig mensen zelf zo’n auto bij een autofabrikant zullen kopen. In plaats daarvan zullen dienstenbedrijven als Uber, Lyft, FedEx en UPS grote vloten van gestandaardiseerde pots opkopen. Op deze voertuigen staat niet de naam van de automaker, maar van het bedrijf die een dienst aanbiedt.
[related_article id=”220237″]Klassieke autobedrijven gaan dan ook een onzekere toekomst tegemoet. De merknaam van een fabrikant zal niet langer belangrijk zijn. Bovendien zijn prestaties in de toekomst eveneens van geen belang; iedere module rijdt immers even snel. Slechts de grootte en de ontspanningsmogelijkheden, zoals een tv, of internet, zullen differentiatiefactoren zijn.
“De autoverkoop blijft in orde voor de komende tien, misschien 15 jaar, terwijl autobedrijven autonome wagens maken die nog steeds hun merknaam dragen. Autodealers zijn op lange termijn echter gedoemd. Ze hebben allemaal een eindige toekomst. Het tijdperk van klassieke auto’s, garages, dealers en de media die het omringt, zullen allemaal over 20 jaar verdwijnen,” besluit Lutz.