Test

Dit is een popup

Apple en Google lanceren AR-platform: welke is de beste?

[Analyse] ARCore van Google is rechtstreekse concurrentie voor ARKit van Apple. Welke technologiegigant zal als overwinnaar uit de strijd komen in het AR-landschap?

Google onthulde ARCore, een platform voor augmented reality en de rechtstreekse concurrent van Apples ARKit. ARCore werkt in combinatie met Android-toestellen, terwijl je voor ARKit een iPhone nodig hebt. Beide bedrijven willen augmented reality naar de massa brengen, maar voorlopig slaagt één van de technologiefirma’s hier beter in dan de ander.

Doelgroep

Apple lanceert ARKit binnen enkele weken tezamen met iOS 11. Alle Apple-toestellen vanaf de iPhone 6S zullen op korte tijd AR-compatibel worden. In totaal gaat het om zo’n honderden miljoenen gebruikers die van augmented reality kunnen proeven. Een grote groep ontwikkelaars heeft zich bovendien achter Apple geschaard en toont sinds deze zomer de meest uiteenlopende applicaties in leuke filmpjes.

Google toonde in 2014 voor het eerst zijn Project Tango. Nu, drie jaar later, kondigt het bedrijf ARCore aan: een AR-platform voor het brede publiek. Google heeft drie jaar lang de technologie verbeterd, maar heeft jammer genoeg maar een kleine doelgroep voor ogen. Android wordt door erg veel mensen gebruikt, maar ARCore zal initieel enkel ondersteund worden door de Pixel en Samsung Galaxy S8. Google heeft ongeveer 2 miljoen van zijn Pixels verkocht, terwijl de Samsung Galaxy S7 in totaal meer dan 55 miljoen keer verkocht werd. De S8 doet het echter minder goed, waardoor het aantal gebruikers dat ARCore kan gebruiken een stuk lager ligt dan bij het platform van Apple.

Op het vlak van het aantal gebruikers overtroeft Apple (voorlopig) Google met marge.

Technologie

ARKit komt in grote mate overeen met de manier waarop het Tango-platform van Google werkt. De camera van een iOS-toestel wordt ingezet om een omgeving als het ware te scannen. Er wordt geen echt 3D-model van de ruimte gemaakt, maar door de camera door de kamer te laten gaan, zal die bepaalde voorwerpen en oppervlakken vastpinnen, afhankelijk van de telkens veranderende schaal en het perspectief, waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een kamer realistisch aan te kleden met Ikea-meubilair.

Project Tango gebruikt een extra module en wordt daardoor door slechts een beperkt aantal smartphones ondersteund, zoals de Phab2 Pro van Lenovo. Deze toestellen beschikken over extra camera’s die breedhoekafbeeldingen maken en extra data over de diepte van ruimtes verzamelen. Hierdoor kan Google een erg accurate 3D-kaart maken van een kamer, waardoor de methode superieur is aan ARKit.

Met ARCore schuift Google dat principe niet volledig aan de kant, al hoopt het bedrijf nu wel een breder publiek aan te spreken. “We hebben ARCore zodanig gemaakt dat de software een brede waaier aan sensoren ondersteunt,” vertelt Clay Bavor van Google AR/VR aan TechCrunch. “We voorzien dat in de toekomst veel meer telefoons in staat zijn om diepte in te schatten en dat deze technologie in mainstream smartphones terecht komt. Dat is goed nieuws, aangezien ARCore zonder problemen met deze technologie samenwerkt en voordeel zal halen uit deze extra mogelijkheden.”

Op het vlak van technologie is Google de overwinnaar.

Bron: Apple

Apps

Eén van de belangrijkste parameters om te bepalen of een technologie een succes wordt, is hoeveel software ervoor bestaat. Ikea is één van de belangrijkste partners van Apple en heeft applicaties waarin zijn meubels in augmented reality worden getoond. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nakijken hoe goed een zetel in je woonkamer past.

Ook andere ontwikkelaars tonen volop interesse in het platform. Sinds Apple deze zomer ARKit aankondigde, hebben verschillende programmeurs filmpjes van uiteenlopende applicaties getoond. Met name doordat het platform onmiddellijk zo’n grote doelgroep heeft, verkiezen veel ontwikkelaars het AR-platform van Apple boven dat van Google.

Googles ARCore heeft echter potentieel een grotere gebruikersbasis van Apple, waardoor ontwikkelaars ook in de richting van dat platform worden geduwd. Bovendien heeft Google een demo-app klaar die volgens experts één van de beste AR-ervaringen biedt die je momenteel kan krijgen.

Wie onmiddellijk veel AR-apps wil hebben, is bij Apple aan het juiste adres. In de toekomst kan dat echter veranderen.

Conclusie

Apple heeft virtual reality volledig links laten liggen en haalt daar nu zijn voordeel uit. Terwijl Google zijn tijd in beide technologieën stak, kon Apple zich focussen op één platform. ARKit vormt hierdoor een degelijke basis die bovendien onmiddellijk door erg veel gebruikers uitgeprobeerd kan worden. Google heeft echter de betere technologie klaar, die jammer genoeg maar door weinig toestellen wordt ondersteund. Bovendien staat de firma voornamelijk bekend voor zijn VR-pogingen, terwijl Apple voor het brede publiek innoverend uit de hoek lijkt te komen met een volledig ander platform. Hierdoor is Apple voorlopig koploper in de AR-race. Google strompelt achterop, maar kan door de juiste keuzes zijn grote concurrent nog wel te slim af zijn.

Google onthulde ARCore, een platform voor augmented reality en de rechtstreekse concurrent van Apples ARKit. ARCore werkt in combinatie met Android-toestellen, terwijl je voor ARKit een iPhone nodig hebt. Beide bedrijven willen augmented reality naar de massa brengen, maar voorlopig slaagt één van de technologiefirma’s hier beter in dan de ander.

Doelgroep

Apple lanceert ARKit binnen enkele weken tezamen met iOS 11. Alle Apple-toestellen vanaf de iPhone 6S zullen op korte tijd AR-compatibel worden. In totaal gaat het om zo’n honderden miljoenen gebruikers die van augmented reality kunnen proeven. Een grote groep ontwikkelaars heeft zich bovendien achter Apple geschaard en toont sinds deze zomer de meest uiteenlopende applicaties in leuke filmpjes.

Google toonde in 2014 voor het eerst zijn Project Tango. Nu, drie jaar later, kondigt het bedrijf ARCore aan: een AR-platform voor het brede publiek. Google heeft drie jaar lang de technologie verbeterd, maar heeft jammer genoeg maar een kleine doelgroep voor ogen. Android wordt door erg veel mensen gebruikt, maar ARCore zal initieel enkel ondersteund worden door de Pixel en Samsung Galaxy S8. Google heeft ongeveer 2 miljoen van zijn Pixels verkocht, terwijl de Samsung Galaxy S7 in totaal meer dan 55 miljoen keer verkocht werd. De S8 doet het echter minder goed, waardoor het aantal gebruikers dat ARCore kan gebruiken een stuk lager ligt dan bij het platform van Apple.

Op het vlak van het aantal gebruikers overtroeft Apple (voorlopig) Google met marge.

Technologie

ARKit komt in grote mate overeen met de manier waarop het Tango-platform van Google werkt. De camera van een iOS-toestel wordt ingezet om een omgeving als het ware te scannen. Er wordt geen echt 3D-model van de ruimte gemaakt, maar door de camera door de kamer te laten gaan, zal die bepaalde voorwerpen en oppervlakken vastpinnen, afhankelijk van de telkens veranderende schaal en het perspectief, waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een kamer realistisch aan te kleden met Ikea-meubilair.

Project Tango gebruikt een extra module en wordt daardoor door slechts een beperkt aantal smartphones ondersteund, zoals de Phab2 Pro van Lenovo. Deze toestellen beschikken over extra camera’s die breedhoekafbeeldingen maken en extra data over de diepte van ruimtes verzamelen. Hierdoor kan Google een erg accurate 3D-kaart maken van een kamer, waardoor de methode superieur is aan ARKit.

Met ARCore schuift Google dat principe niet volledig aan de kant, al hoopt het bedrijf nu wel een breder publiek aan te spreken. “We hebben ARCore zodanig gemaakt dat de software een brede waaier aan sensoren ondersteunt,” vertelt Clay Bavor van Google AR/VR aan TechCrunch. “We voorzien dat in de toekomst veel meer telefoons in staat zijn om diepte in te schatten en dat deze technologie in mainstream smartphones terecht komt. Dat is goed nieuws, aangezien ARCore zonder problemen met deze technologie samenwerkt en voordeel zal halen uit deze extra mogelijkheden.”

Op het vlak van technologie is Google de overwinnaar.

Bron: Apple

Apps

Eén van de belangrijkste parameters om te bepalen of een technologie een succes wordt, is hoeveel software ervoor bestaat. Ikea is één van de belangrijkste partners van Apple en heeft applicaties waarin zijn meubels in augmented reality worden getoond. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nakijken hoe goed een zetel in je woonkamer past.

Ook andere ontwikkelaars tonen volop interesse in het platform. Sinds Apple deze zomer ARKit aankondigde, hebben verschillende programmeurs filmpjes van uiteenlopende applicaties getoond. Met name doordat het platform onmiddellijk zo’n grote doelgroep heeft, verkiezen veel ontwikkelaars het AR-platform van Apple boven dat van Google.

Googles ARCore heeft echter potentieel een grotere gebruikersbasis van Apple, waardoor ontwikkelaars ook in de richting van dat platform worden geduwd. Bovendien heeft Google een demo-app klaar die volgens experts één van de beste AR-ervaringen biedt die je momenteel kan krijgen.

Wie onmiddellijk veel AR-apps wil hebben, is bij Apple aan het juiste adres. In de toekomst kan dat echter veranderen.

Conclusie

Apple heeft virtual reality volledig links laten liggen en haalt daar nu zijn voordeel uit. Terwijl Google zijn tijd in beide technologieën stak, kon Apple zich focussen op één platform. ARKit vormt hierdoor een degelijke basis die bovendien onmiddellijk door erg veel gebruikers uitgeprobeerd kan worden. Google heeft echter de betere technologie klaar, die jammer genoeg maar door weinig toestellen wordt ondersteund. Bovendien staat de firma voornamelijk bekend voor zijn VR-pogingen, terwijl Apple voor het brede publiek innoverend uit de hoek lijkt te komen met een volledig ander platform. Hierdoor is Apple voorlopig koploper in de AR-race. Google strompelt achterop, maar kan door de juiste keuzes zijn grote concurrent nog wel te slim af zijn.

analyseappleARCorearkitgooglemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!