Test

Dit is een popup

Facebook gaat abonnementen voor nieuwsmedia aanbieden

Facebook
[Analyse] Facebook gaat uitgevers de mogelijkheid bieden om abonnementen af te sluiten op zijn platform. Een teken van goodwill aan journalisten, of een poging om een omstreden format nieuw leven in te blazen?

Facebookgebruikers zullen zich binnenkort kunnen abonneren op een nieuwsmedium via het sociale netwerk. Dat kondigde het bedrijf gisteren aan, met een begeleidende Facebookpost uiteraard. CEO Mark Zuckerberg stelt dat de nieuwe functie uitgevers moet helpen om nieuwe lezers te vinden.

Instant Articles

Facebook zal voor de dienst zelfs geen percentage van de verkoop eisen, iets wat toch de regel is in het landschap van de digitale platformen. Het addertje onder het gras: de uitgevers zullen zich moeten aansluiten op het Instant Articles-platform. Dat platform kan op behoorlijk wat controverse rekenen. Het Instant Articles-format brengt nieuwsverhalen rechtstreeks op Facebook. Gebruikers worden niet meer naar de website van het nieuwsmedium doorgewezen via een link, maar kunnen het artikel gewoon op het sociale netwerk lezen. Zo houdt Facebook zijn gebruikers langer op het platform, en ontstaat er ook geen frustratie door traag ladende hyperlinks. In ruil krijgen de media die intekenen op Instant Articles recht op de reclame-inkomsten die de verhalen opleveren.

[related_article id=”216952″]

Instant Articles symboliseert de machtsbalans tussen Facebook en media. Het sociale netwerk is op korte tijd vervelt tot een platform waar veel mensen hun dagelijks nieuws vandaan halen. Het is bijna onmogelijk om als nieuwsuitgeverij – TechPulse inclusief – niet op Facebook te zitten. Daarbij zijn deze grotendeels overgeleverd aan de algoritmes achter de nieuwsfeed om hun verhalen tot bij lezers te krijgen. Het bedrijf kan immers van de ene dag op de andere beslissen om aan bepaalde posts meer gewicht toe te kennen. Die machtige positie maakt dat Facebook eisen kan stellen, zoals de vraag dat nieuwsmedia hun verhalen rechtstreeks op het netwerk publiceren en niet op hun eigen website.

Kritiek

Verschillende van de uitgeverijen die Facebook oorspronkelijk wist te overtuigen om Instant Articles te gebruiken, waren kritisch over de voordelen die ze uit het format haalden. Amerikaanse nieuwsgiganten The New York Times en The Wall Street Journal lieten het platform weer vallen nadat ze vaststelden dat hun bezoekersaantallen niet stegen en de inkomsten achteruit gingen. Ook The Verge stelde hetzelfde vast.

Met de nieuwe optie om abonnementen af te sluiten maakt Facebook Instant Articles opnieuw aantrekkelijker voor nieuwsmedia. Dat niet alleen, het netwerk stelt dat het ook meer zichtbaarheid aan de uitgevers wil bieden door de logo’s van de nieuwsmedia duidelijk te tonen bij artikels die populair zijn en bij zoekresultaten. De abonnementsoptie zal eerst getest worden bij een selecte groep Amerikaanse en Europese uitgevers. Op basis van hun feedback zal Facebook beslissen wat het verder met de mogelijkheid zal doen. Voor het netwerk is het zeker niet het einde van de verleidingspogingen: “We blijven experimenteren met andere manieren om de nieuwsindustrie te ondersteunen en ervoor te zorgen dat reporters en uitgevers waar ook hun belangrijke werk kunnen blijven doen.”

Facebookgebruikers zullen zich binnenkort kunnen abonneren op een nieuwsmedium via het sociale netwerk. Dat kondigde het bedrijf gisteren aan, met een begeleidende Facebookpost uiteraard. CEO Mark Zuckerberg stelt dat de nieuwe functie uitgevers moet helpen om nieuwe lezers te vinden.

Instant Articles

Facebook zal voor de dienst zelfs geen percentage van de verkoop eisen, iets wat toch de regel is in het landschap van de digitale platformen. Het addertje onder het gras: de uitgevers zullen zich moeten aansluiten op het Instant Articles-platform. Dat platform kan op behoorlijk wat controverse rekenen. Het Instant Articles-format brengt nieuwsverhalen rechtstreeks op Facebook. Gebruikers worden niet meer naar de website van het nieuwsmedium doorgewezen via een link, maar kunnen het artikel gewoon op het sociale netwerk lezen. Zo houdt Facebook zijn gebruikers langer op het platform, en ontstaat er ook geen frustratie door traag ladende hyperlinks. In ruil krijgen de media die intekenen op Instant Articles recht op de reclame-inkomsten die de verhalen opleveren.

[related_article id=”216952″]

Instant Articles symboliseert de machtsbalans tussen Facebook en media. Het sociale netwerk is op korte tijd vervelt tot een platform waar veel mensen hun dagelijks nieuws vandaan halen. Het is bijna onmogelijk om als nieuwsuitgeverij – TechPulse inclusief – niet op Facebook te zitten. Daarbij zijn deze grotendeels overgeleverd aan de algoritmes achter de nieuwsfeed om hun verhalen tot bij lezers te krijgen. Het bedrijf kan immers van de ene dag op de andere beslissen om aan bepaalde posts meer gewicht toe te kennen. Die machtige positie maakt dat Facebook eisen kan stellen, zoals de vraag dat nieuwsmedia hun verhalen rechtstreeks op het netwerk publiceren en niet op hun eigen website.

Kritiek

Verschillende van de uitgeverijen die Facebook oorspronkelijk wist te overtuigen om Instant Articles te gebruiken, waren kritisch over de voordelen die ze uit het format haalden. Amerikaanse nieuwsgiganten The New York Times en The Wall Street Journal lieten het platform weer vallen nadat ze vaststelden dat hun bezoekersaantallen niet stegen en de inkomsten achteruit gingen. Ook The Verge stelde hetzelfde vast.

Met de nieuwe optie om abonnementen af te sluiten maakt Facebook Instant Articles opnieuw aantrekkelijker voor nieuwsmedia. Dat niet alleen, het netwerk stelt dat het ook meer zichtbaarheid aan de uitgevers wil bieden door de logo’s van de nieuwsmedia duidelijk te tonen bij artikels die populair zijn en bij zoekresultaten. De abonnementsoptie zal eerst getest worden bij een selecte groep Amerikaanse en Europese uitgevers. Op basis van hun feedback zal Facebook beslissen wat het verder met de mogelijkheid zal doen. Voor het netwerk is het zeker niet het einde van de verleidingspogingen: “We blijven experimenteren met andere manieren om de nieuwsindustrie te ondersteunen en ervoor te zorgen dat reporters en uitgevers waar ook hun belangrijke werk kunnen blijven doen.”

instant articlesmediasociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!