Europa lanceert verbeterde test voor bereik elektrische wagens
De New European Driving Cycle, waarmee de uitstoot van brandstofwagens en het bereik van elektrische wagens wordt getest, geeft geen correcte resultaten. Europa wil daarom vanaf 1 september een nieuwe test invoeren: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure zou een correcter resultaat moeten geven.
WLTP
De WLTP bestaat uit testvoorschriften voor drie klassen van wagens. Hedendaagse persoonswagens horen doorgaans tot klasse 3. Deze wagens worden onderworpen aan vier rijdcycli, gaande van traag tot erg snel. Tijdens de eerste rijdcyclus is de gemiddelde snelheid 25,3 km/u, dat stijgt naar 44,5 km/u in de volgende cyclus en gaat naar 60,7 km/u in de snelle rijcyclus. Tijdens de snelste rijcyclus heeft je wagen een gemiddelde snelheid van 94 km/u en een maximum snelheid van 131,3 km/u.
De New European Driving Cycle-test bestaat uit drie stadritten en een buitenrit. In totaal legt de wagen 11 kilometer af, wat 19 minuten en 40 seconden duurt. Bij de WLTP-test rijdt de wagen daarentegen 30 minuten aan een stuk en legt hij zo’n 23 kilometer af. Dankzij deze langere testduur zou de uitstoot en het bereik van wagens beter aan de tand worden gevoeld.
Kostelijk
Zoals we in een eerder artikel uitlegden, geeft de NEDC-test een goede indicatie over hoe ver je met een elektrische wagen kan rijden in vergelijking met andere elektrische voertuigen. Het daadwerkelijke bereik van je wagen is echter een stuk lager dan wat de testresultaten doen vermoeden.
De nieuwe WLTP-test zou hier verandering in moeten brengen. Dat heeft als voordeel dat je beter kan inschatten hoever je elektrische wagen kan rijden, maar zorgt voor extra kosten voor eigenaars van brandstofwagens. De test zorgt immers eveneens voor een betere inschatting van de CO2-uitstoot van je auto, die nu steevast te laag wordt geschat. Je zal bijgevolg meer belastingen moeten betalen.
De New European Driving Cycle, waarmee de uitstoot van brandstofwagens en het bereik van elektrische wagens wordt getest, geeft geen correcte resultaten. Europa wil daarom vanaf 1 september een nieuwe test invoeren: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure zou een correcter resultaat moeten geven.
WLTP
De WLTP bestaat uit testvoorschriften voor drie klassen van wagens. Hedendaagse persoonswagens horen doorgaans tot klasse 3. Deze wagens worden onderworpen aan vier rijdcycli, gaande van traag tot erg snel. Tijdens de eerste rijdcyclus is de gemiddelde snelheid 25,3 km/u, dat stijgt naar 44,5 km/u in de volgende cyclus en gaat naar 60,7 km/u in de snelle rijcyclus. Tijdens de snelste rijcyclus heeft je wagen een gemiddelde snelheid van 94 km/u en een maximum snelheid van 131,3 km/u.
De New European Driving Cycle-test bestaat uit drie stadritten en een buitenrit. In totaal legt de wagen 11 kilometer af, wat 19 minuten en 40 seconden duurt. Bij de WLTP-test rijdt de wagen daarentegen 30 minuten aan een stuk en legt hij zo’n 23 kilometer af. Dankzij deze langere testduur zou de uitstoot en het bereik van wagens beter aan de tand worden gevoeld.
Kostelijk
Zoals we in een eerder artikel uitlegden, geeft de NEDC-test een goede indicatie over hoe ver je met een elektrische wagen kan rijden in vergelijking met andere elektrische voertuigen. Het daadwerkelijke bereik van je wagen is echter een stuk lager dan wat de testresultaten doen vermoeden.
De nieuwe WLTP-test zou hier verandering in moeten brengen. Dat heeft als voordeel dat je beter kan inschatten hoever je elektrische wagen kan rijden, maar zorgt voor extra kosten voor eigenaars van brandstofwagens. De test zorgt immers eveneens voor een betere inschatting van de CO2-uitstoot van je auto, die nu steevast te laag wordt geschat. Je zal bijgevolg meer belastingen moeten betalen.