De sterren van Twitch: gamers zijn de nieuwe superhelden
Op 6 juni 2017 mocht Twitch zes kaarsjes uitblazen. Nu nog groeit het videoplatform steeds meer in populariteit. Hoewel het niet aantrekkelijk lijkt om anderen een videospel te zien spelen, haalt de paarse bioscoop gemiddeld meer dan 700.000 kijkers. De doorsnee bezoeker spendeert bijna twee uur per week op de website. Hoewel gamers niet de enige doelgroep is waar Twitch zich op richt, vind je er haast uitsluitend videokanalen van spelletjes terug.
Toveringrediënten
De sleutel tot succes bij Twitch is dat het heel eenvoudig is om een eigen videokanaal, ofwel ‘stream’, op te zetten. Je installeert een opnameprogramma om jezelf te filmen, je maakt een gebruikersprofiel aan, je drukt op een drietal knoppen en je bent klaar om voor een cyberpubliek te gamen. Naast het computerscherm registreren de ‘Twitchers’ of ‘streamers’ ook meestal hun webcam. Tijdens de livesessie kunnen fans in een apart chatvenster communiceren met de Twitcher en andere kijkers.
Veel professionele gamers of e-sporters zoeken hun toevlucht tot Twitch, waaronder ook de 22-jarige Hasselaar Ruben Truong, beter bekend onder zijn gameralias ‘Chinoize’. Hij is een van de allerbeste spelers wereldwijd van het populaire digitale kaartspel ‘Hearthstone’. Nadat hij een groot toernooi won in Frankrijk, Dreamhack Tours 2016, kreeg hij een lucratief contract bij het miljoenenteam ‘GamersOrigin’. Daarna duurde het niet lang voor hij duizenden fans had die wilden weten hoe hij het tactische kaartspel nu eigenlijk aanpakt. “Er zijn helaas ook een heleboel streamers die dat zetje in de rug niet krijgen”, vertelt Truong. “Zij hebben het een pak moeilijker om de kaap van honderd kijkers te bereiken.”
E-sportsbubbel
Vroeger moesten gamers hun toernooien zelf organiseren in tuinhuizen of kelders, tegenwoordig worden de grootste voetbalstadions ter wereld gereserveerd (én uitverkocht). De beste spelers ter wereld verdienen miljoenen euro’s per jaar en de prijzenpotten worden elk jaar groter. Miljoenenorganisaties werpen zich op de wondere wereld der competitieve games. Zelfs voetbalteams als Paris-Saint-Germain, Schalke 04 en Anderlecht doen mee. Elke noemenswaardige speler heeft bovendien zijn eigen manager. Het zal je dus niet verwonderen dat op piekmomenten miljoenen kijkers supporteren voor hun digitale superhelden.
“E-sports is niet zomaar een hype”, verduidelijkt Truong. “In het buitenland zijn er al televisiezenders voor competitieve games met eigen talkshows en analyseprogramma’s, maar in België heeft het grote publiek de professionele gamesector nog niet omarmd. De Vlaming is misschien wat conservatiever, maar we zijn ook een kleiner land. Televisiezenders en andere mediaorganisaties moeten het risico durven nemen om in e-sports te investeren. Dat videospelletjes ook worden overwogen als tak van de Olympische Spelen, dat gaat voor mij wel een brug te ver.”
Door hun uitzonderlijke reactiesnelheid zijn professionele gamers de nieuwe superhelden van de jonge generatie. “Of ik mezelf een cybercelebrity noem? Je moet me niet vergelijken met Justin Bieber of Arnold Schwarzenegger, maar op conventies word ik af en toe wel herkend door fans”, knipoogt hij. Net zoals bij de klassieke celebrity’s zijn professionele gamers ook moeilijk te bereiken, zo bleek. Eefje Depoortere en Mitch Voorspoels, twee bekende spelers van het videospel ‘League of Legends’ met elk honderdduizenden volgers op Twitter, kregen we niet te pakken voor een interview.
Kookprogramma
Waarom zou je urenlang naar een computerscherm staren, terwijl je zelf een controller in handen kan nemen? Simpel: niet elke gamer heeft een vetgemest spaarvarkentje om onmiddellijk een nieuw spel aan te schaffen. Aan een nieuwe game hangt immers vaak een prijskaartje tot honderd euro. Daarom kijken geïnteresseerde kopers eerst naar hun favoriete streamer om in te schatten of een videospel hun zakgeld waard is. Gameproducenten spelen in op deze trend en sturen vaak hun spel op naar bekende streamers zodat zij hun game kunnen promoten.
De populairste games op de videowebsite zijn van competitieve aard, zoals strategie-, schiet- en kaartspellen. Veel tieners dromen immers van een toekomstige job als professioneel gamer, waardoor ze dagelijks urenlang elke muisbeweging of toets van hun idolen bestuderen. Niet alleen tieners trouwens, want drie op vier Twitch-kijkers is volwassen. “Als je wilt leren koken, kijk je naar een kookprogramma of lees je een recept”, maakt Truong de analogie. “Voor gamers is Twitch het ideale medium om een spel te leren spelen.”
We kunnen streamers in twee groepen delen: de ene heeft een charismatische persoonlijkheid, de andere is erg bekwaam in zijn game. Enkel de populairste streamers beschikken over beide talenten, zoals Michael Santana en Rabia Yazbek.
Geld
Je hoeft helemaal geen e-sporter te zijn, iedereen kan zich storten op een Twitch-avontuur. Zolang je een origineel idee hebt, maak je kans op een succesvol videokanaal. De populaire stream TwitchPlaysPokémon laat bijvoorbeeld zijn kijkers ‘Pokémon’ spelen via een handig algoritme. Door bepaalde commando’s zoals ‘Up’ en ‘Down’ in het chatvenster te typen, kan iedereen helpen om het virtuele personage in de livesessie te besturen.
Een Twitch-carrière spreekt veel mensen aan omdat er heel wat geld te verdienen valt op het ‘Netflix voor gamers’. Als een streamer geregeld een duizendtal kijkers binnenhaalt, kan hij Twitch contacteren om een contract te sluiten. Vanaf dat moment krijgt hij een deel van de advertentie-inkomsten, wat neerkomt op ongeveer 2 euro per duizend weergaven. Hij kan zelf beslissen wanneer hij zijn stream door reclameblokjes onderbreekt.
Er verschijnt dan ook een abonneerknop op het kanaal. Kijkers kunnen daarop klikken als ze een maandelijks bedrag van vijf euro willen storten om hun favoriete streamer te steunen. De helft hiervan gaat naar Twitch zelf. De fans worden op hun beurt bedankt met enkele cosmetische voordelen, zoals extra smileys in het chatvenster. Een eenmalige donatie is ook mogelijk. In 2016 werd maar liefst 103 miljoen euro geschonken aan Twitchers. Daarnaast trekken professionele gamers ook een reeks sponsors aan, zoals Red Bull en Gillette. De populaire Spaanse gamer Enrique Cedeño Martínez is bijvoorbeeld een van de nieuwe gezichten van de fabrikant van scheerapparaten.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=hPSgWDJucek
De populairste streamers verdienen miljoenen euro’s per jaar, maar als beginnende Twitcher is het niet eenvoudig om je brood te verdienen. “Mijn videokanaal is nog niet erg winstgevend, maar ik schakel andere middelen in om geld te verdienen”, aldus Truong. “Zo geef ik privélessen aan gamers voor ongeveer twintig euro per uur. Ik verdien daarnaast veel geld dankzij mijn contract met GamersOrigin. Zij betalen ook mijn vliegtickets of toegangskaarten voor toernooien, die rond de zestig euro kunnen kosten. Gelukkig maar, want ik ben zeker een keer per maand in het buitenland.”
Twitch’s got talent
Streaming lijkt een winstgevende en zorgeloze hobby, maar volgens Truong is niet iedereen voor het publieke gamerswereldje in de wieg gelegd . “Als je geen talent bezit, gaan mensen niet geneigd zijn om naar je te kijken. Bovendien kruipt er heel wat tijd in streamen. Om er je brood mee te verdienen, moet je het behandelen als een voltijdse job. Een gouden tip: stream niet alleen voor het geld, maar vooral omdat het je passie is. Als je het goed en graag doet, komen de kijkers vanzelf.”
Is gamen en streamen enkel voor nerds weggelegd? Volgens Truong niet. “Mensen zien me niet als een gamer, maar als een student met een speciale hobby. Ik merk wel dat ze me serieuzer nemen als ik vertel hoeveel geld ik ermee verdien.”
Monopolie
Twitch had jarenlang een monopolie in de streamingbusiness, maar moet sinds kort een deel van de koek afstaan aan YouTube. De videodienst van Google richtte zijn eigen streamingplatform op voor het uitzenden van games. Enkele professionele gamers zijn overgestapt op Facebook Live: een functie voor live-uitzendingen op het populaire sociale medium van Mark Zuckerberg.
“Ik denk dat Twitch zijn dominante positie op de markt toch zal behouden, omdat iedereen vertrouwd is met het onlineplatform”, vertelt Truong. “Door de vlotte integratie van chat, video en verdienmodel zijn weinigen geneigd om over te stappen op een andere videodienst. Af en toe probeert een speler op Facebook te streamen, maar na een week duikt hij terug op bij Twitch.”
Op 6 juni 2017 mocht Twitch zes kaarsjes uitblazen. Nu nog groeit het videoplatform steeds meer in populariteit. Hoewel het niet aantrekkelijk lijkt om anderen een videospel te zien spelen, haalt de paarse bioscoop gemiddeld meer dan 700.000 kijkers. De doorsnee bezoeker spendeert bijna twee uur per week op de website. Hoewel gamers niet de enige doelgroep is waar Twitch zich op richt, vind je er haast uitsluitend videokanalen van spelletjes terug.
Toveringrediënten
De sleutel tot succes bij Twitch is dat het heel eenvoudig is om een eigen videokanaal, ofwel ‘stream’, op te zetten. Je installeert een opnameprogramma om jezelf te filmen, je maakt een gebruikersprofiel aan, je drukt op een drietal knoppen en je bent klaar om voor een cyberpubliek te gamen. Naast het computerscherm registreren de ‘Twitchers’ of ‘streamers’ ook meestal hun webcam. Tijdens de livesessie kunnen fans in een apart chatvenster communiceren met de Twitcher en andere kijkers.
Veel professionele gamers of e-sporters zoeken hun toevlucht tot Twitch, waaronder ook de 22-jarige Hasselaar Ruben Truong, beter bekend onder zijn gameralias ‘Chinoize’. Hij is een van de allerbeste spelers wereldwijd van het populaire digitale kaartspel ‘Hearthstone’. Nadat hij een groot toernooi won in Frankrijk, Dreamhack Tours 2016, kreeg hij een lucratief contract bij het miljoenenteam ‘GamersOrigin’. Daarna duurde het niet lang voor hij duizenden fans had die wilden weten hoe hij het tactische kaartspel nu eigenlijk aanpakt. “Er zijn helaas ook een heleboel streamers die dat zetje in de rug niet krijgen”, vertelt Truong. “Zij hebben het een pak moeilijker om de kaap van honderd kijkers te bereiken.”
E-sportsbubbel
Vroeger moesten gamers hun toernooien zelf organiseren in tuinhuizen of kelders, tegenwoordig worden de grootste voetbalstadions ter wereld gereserveerd (én uitverkocht). De beste spelers ter wereld verdienen miljoenen euro’s per jaar en de prijzenpotten worden elk jaar groter. Miljoenenorganisaties werpen zich op de wondere wereld der competitieve games. Zelfs voetbalteams als Paris-Saint-Germain, Schalke 04 en Anderlecht doen mee. Elke noemenswaardige speler heeft bovendien zijn eigen manager. Het zal je dus niet verwonderen dat op piekmomenten miljoenen kijkers supporteren voor hun digitale superhelden.
“E-sports is niet zomaar een hype”, verduidelijkt Truong. “In het buitenland zijn er al televisiezenders voor competitieve games met eigen talkshows en analyseprogramma’s, maar in België heeft het grote publiek de professionele gamesector nog niet omarmd. De Vlaming is misschien wat conservatiever, maar we zijn ook een kleiner land. Televisiezenders en andere mediaorganisaties moeten het risico durven nemen om in e-sports te investeren. Dat videospelletjes ook worden overwogen als tak van de Olympische Spelen, dat gaat voor mij wel een brug te ver.”
Door hun uitzonderlijke reactiesnelheid zijn professionele gamers de nieuwe superhelden van de jonge generatie. “Of ik mezelf een cybercelebrity noem? Je moet me niet vergelijken met Justin Bieber of Arnold Schwarzenegger, maar op conventies word ik af en toe wel herkend door fans”, knipoogt hij. Net zoals bij de klassieke celebrity’s zijn professionele gamers ook moeilijk te bereiken, zo bleek. Eefje Depoortere en Mitch Voorspoels, twee bekende spelers van het videospel ‘League of Legends’ met elk honderdduizenden volgers op Twitter, kregen we niet te pakken voor een interview.
Kookprogramma
Waarom zou je urenlang naar een computerscherm staren, terwijl je zelf een controller in handen kan nemen? Simpel: niet elke gamer heeft een vetgemest spaarvarkentje om onmiddellijk een nieuw spel aan te schaffen. Aan een nieuwe game hangt immers vaak een prijskaartje tot honderd euro. Daarom kijken geïnteresseerde kopers eerst naar hun favoriete streamer om in te schatten of een videospel hun zakgeld waard is. Gameproducenten spelen in op deze trend en sturen vaak hun spel op naar bekende streamers zodat zij hun game kunnen promoten.
De populairste games op de videowebsite zijn van competitieve aard, zoals strategie-, schiet- en kaartspellen. Veel tieners dromen immers van een toekomstige job als professioneel gamer, waardoor ze dagelijks urenlang elke muisbeweging of toets van hun idolen bestuderen. Niet alleen tieners trouwens, want drie op vier Twitch-kijkers is volwassen. “Als je wilt leren koken, kijk je naar een kookprogramma of lees je een recept”, maakt Truong de analogie. “Voor gamers is Twitch het ideale medium om een spel te leren spelen.”
We kunnen streamers in twee groepen delen: de ene heeft een charismatische persoonlijkheid, de andere is erg bekwaam in zijn game. Enkel de populairste streamers beschikken over beide talenten, zoals Michael Santana en Rabia Yazbek.
Geld
Je hoeft helemaal geen e-sporter te zijn, iedereen kan zich storten op een Twitch-avontuur. Zolang je een origineel idee hebt, maak je kans op een succesvol videokanaal. De populaire stream TwitchPlaysPokémon laat bijvoorbeeld zijn kijkers ‘Pokémon’ spelen via een handig algoritme. Door bepaalde commando’s zoals ‘Up’ en ‘Down’ in het chatvenster te typen, kan iedereen helpen om het virtuele personage in de livesessie te besturen.
Een Twitch-carrière spreekt veel mensen aan omdat er heel wat geld te verdienen valt op het ‘Netflix voor gamers’. Als een streamer geregeld een duizendtal kijkers binnenhaalt, kan hij Twitch contacteren om een contract te sluiten. Vanaf dat moment krijgt hij een deel van de advertentie-inkomsten, wat neerkomt op ongeveer 2 euro per duizend weergaven. Hij kan zelf beslissen wanneer hij zijn stream door reclameblokjes onderbreekt.
Er verschijnt dan ook een abonneerknop op het kanaal. Kijkers kunnen daarop klikken als ze een maandelijks bedrag van vijf euro willen storten om hun favoriete streamer te steunen. De helft hiervan gaat naar Twitch zelf. De fans worden op hun beurt bedankt met enkele cosmetische voordelen, zoals extra smileys in het chatvenster. Een eenmalige donatie is ook mogelijk. In 2016 werd maar liefst 103 miljoen euro geschonken aan Twitchers. Daarnaast trekken professionele gamers ook een reeks sponsors aan, zoals Red Bull en Gillette. De populaire Spaanse gamer Enrique Cedeño Martínez is bijvoorbeeld een van de nieuwe gezichten van de fabrikant van scheerapparaten.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=hPSgWDJucek
De populairste streamers verdienen miljoenen euro’s per jaar, maar als beginnende Twitcher is het niet eenvoudig om je brood te verdienen. “Mijn videokanaal is nog niet erg winstgevend, maar ik schakel andere middelen in om geld te verdienen”, aldus Truong. “Zo geef ik privélessen aan gamers voor ongeveer twintig euro per uur. Ik verdien daarnaast veel geld dankzij mijn contract met GamersOrigin. Zij betalen ook mijn vliegtickets of toegangskaarten voor toernooien, die rond de zestig euro kunnen kosten. Gelukkig maar, want ik ben zeker een keer per maand in het buitenland.”
Twitch’s got talent
Streaming lijkt een winstgevende en zorgeloze hobby, maar volgens Truong is niet iedereen voor het publieke gamerswereldje in de wieg gelegd . “Als je geen talent bezit, gaan mensen niet geneigd zijn om naar je te kijken. Bovendien kruipt er heel wat tijd in streamen. Om er je brood mee te verdienen, moet je het behandelen als een voltijdse job. Een gouden tip: stream niet alleen voor het geld, maar vooral omdat het je passie is. Als je het goed en graag doet, komen de kijkers vanzelf.”
Is gamen en streamen enkel voor nerds weggelegd? Volgens Truong niet. “Mensen zien me niet als een gamer, maar als een student met een speciale hobby. Ik merk wel dat ze me serieuzer nemen als ik vertel hoeveel geld ik ermee verdien.”
Monopolie
Twitch had jarenlang een monopolie in de streamingbusiness, maar moet sinds kort een deel van de koek afstaan aan YouTube. De videodienst van Google richtte zijn eigen streamingplatform op voor het uitzenden van games. Enkele professionele gamers zijn overgestapt op Facebook Live: een functie voor live-uitzendingen op het populaire sociale medium van Mark Zuckerberg.
“Ik denk dat Twitch zijn dominante positie op de markt toch zal behouden, omdat iedereen vertrouwd is met het onlineplatform”, vertelt Truong. “Door de vlotte integratie van chat, video en verdienmodel zijn weinigen geneigd om over te stappen op een andere videodienst. Af en toe probeert een speler op Facebook te streamen, maar na een week duikt hij terug op bij Twitch.”