Test

Dit is een popup

Lenovo CEO: “Motorola-overname nog niet rendabel”

In een interview met de Lenovo CEO Yang Yuanqing krijgen we opvallende details te horen over de overname van Motorola en de giftige Chinese markt.

Lenovo is nog niet tevreden over de rendabiliteit van Motorola vandaag de dag. Dat zegt CEO Yang Yuanqing in een interview met TechPulse tijdens Lenovo Tech World Transform. “Dat is ook geen verrassing. We moesten door een lastige periode om Motorola binnen Lenovo te integreren. Pas nadat we deze horde succesvol konden nemen, gingen we op zoek naar winstgevende groei.”

Belangrijk jaar

Lenovo heeft de smartphonetak van Motorola overgekocht van Google in 2014, goed voor 2,91 miljard dollar. Google bleef wel eigenaar van het merendeel van de Motorola Mobility-patenten. Yuanqing: “We geloven dat vanaf de tweede helft van 2017 Motorola voor het eerst winstgevende groei zal noteren. Onze focus ligt nu heel sterk op Zuid-Amerika en op ons contract met de grote telecomoperatoren in de VS. Waar Motorola vroeger genoegen moest nemen met Verizon, zijn nu de vier grote telecomproviders aan boord.”

CEO Yang Yuanqing laat ook weten dat Motorola zijn vizier op Europa richt sinds eind vorig jaar. “In de afgelopen twee kwartalen is ons volume verhoogd met een ‘driecijferig’ percentage. Algemeen gezien is het marktaandeel van Lenovo in Europa nog steeds heel laag, maar het is een belangrijke eerste stap richting succes. Het is voor Lenovo eenvoudiger om Motorola te laten groeien in volwassen markten zoals de VS en Europa, dan in groeimarkten.”

“In China is het lastig om succesvol te zijn omdat er heel wat spelers op de markt zijn die geen geld willen verdienen.”

Chinese markt

Voor die lastige groeimarkten heeft Lenovo al heel wat jaren zijn eigen merk van smartphones. Wanneer we vragen hoe de waardeverhouding is tussen beide, laat de CEO van Lenovo weten dat ze gelijkwaardig zijn. Over een versmelting van beide merken tot één heeft hij het niet.

Tot slot sluit Yang Yuanqing nog af met een opvallende uitspraak over de Chinese smartphonemarkt: “In China is het lastig om succesvol te zijn omdat er heel wat spelers op de markt zijn die geen geld willen verdienen. Wij willen dat namelijk wel bij Lenovo, wat het voor ons moeilijker maakt.”

Lenovo is nog niet tevreden over de rendabiliteit van Motorola vandaag de dag. Dat zegt CEO Yang Yuanqing in een interview met TechPulse tijdens Lenovo Tech World Transform. “Dat is ook geen verrassing. We moesten door een lastige periode om Motorola binnen Lenovo te integreren. Pas nadat we deze horde succesvol konden nemen, gingen we op zoek naar winstgevende groei.”

Belangrijk jaar

Lenovo heeft de smartphonetak van Motorola overgekocht van Google in 2014, goed voor 2,91 miljard dollar. Google bleef wel eigenaar van het merendeel van de Motorola Mobility-patenten. Yuanqing: “We geloven dat vanaf de tweede helft van 2017 Motorola voor het eerst winstgevende groei zal noteren. Onze focus ligt nu heel sterk op Zuid-Amerika en op ons contract met de grote telecomoperatoren in de VS. Waar Motorola vroeger genoegen moest nemen met Verizon, zijn nu de vier grote telecomproviders aan boord.”

CEO Yang Yuanqing laat ook weten dat Motorola zijn vizier op Europa richt sinds eind vorig jaar. “In de afgelopen twee kwartalen is ons volume verhoogd met een ‘driecijferig’ percentage. Algemeen gezien is het marktaandeel van Lenovo in Europa nog steeds heel laag, maar het is een belangrijke eerste stap richting succes. Het is voor Lenovo eenvoudiger om Motorola te laten groeien in volwassen markten zoals de VS en Europa, dan in groeimarkten.”

“In China is het lastig om succesvol te zijn omdat er heel wat spelers op de markt zijn die geen geld willen verdienen.”

Chinese markt

Voor die lastige groeimarkten heeft Lenovo al heel wat jaren zijn eigen merk van smartphones. Wanneer we vragen hoe de waardeverhouding is tussen beide, laat de CEO van Lenovo weten dat ze gelijkwaardig zijn. Over een versmelting van beide merken tot één heeft hij het niet.

Tot slot sluit Yang Yuanqing nog af met een opvallende uitspraak over de Chinese smartphonemarkt: “In China is het lastig om succesvol te zijn omdat er heel wat spelers op de markt zijn die geen geld willen verdienen. Wij willen dat namelijk wel bij Lenovo, wat het voor ons moeilijker maakt.”

lenovomobielmotorolasmartphonetransform

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!