Elon Musk verrast met eerste teaser Tesla Model Y
Jaarlijks spreekt grote baas Elon Musk zijn Tesla-aandeelhouders toe. Dit jaar was het een tamelijk rustige bedoening met weinig grote gesprekspunten. Wel kregen we een eerste blik op de Tesla Model Y, een wagen die tussen de Model S, Model X en Model 3 in zal liggen. Daarnaast moesten het bestuur en Musk zelf verantwoording afleggen over enkele zaken.
Model Y
Het grootste nieuws van de avond was uiteraard dat van de preview van de nieuwe Model Y. In oktober 2015 werd voor het eerst gewag gemaakt van de nieuwe wagen in een van Musks tweets die vervolgens weer werd verwijderd. Hij maakte de tongen danig los, maar het duurde niettemin tot deze week vooraleer we meer te weten kwamen. De nakende Model 3 zit daar uiteraard voor iets tussen.
De eerste teaser maakt ons helaas niet veel wijzer, buiten het feit dat de wagen er ontzettend gestroomlijnd zal uitzien. Daarnaast wist Musk wel te zeggen dat de binnenkant simpeler zal zijn dan die van alle voorgangers. Er zullen namelijk “minder draden” aanwezig zijn, en Tesla zal afwijken van zijn getrouwe 12-voltbatterijen.
Ten slotte zei Musk nog dat Tesla geleerd heeft van vroegere fouten. Zo geeft hij toe dat het verkeerd was om de Model X te schoeien op de leest van de Model S. De Model X heeft de voorbije jaren namelijk te kampen gehad met meerdere zware technische problemen. De Model Y zal daarom zijn volledig eigen platform krijgen. Eerder werd nog gesuggereerd dat die hetzelfde platform als de Model 3 zou gaan gebruiken, om kosten te sparen.
Model 3
Musk had het daarnaast kort over de Model 3 die in 2018 ten tonele zal verschijnen. Deze wagen moet Tesla beschikbaar maken voor de grote massa, wat meteen na de lancering al leek te lukken met duizenden voorbestellingen. Voor die klanten wordt aan het einde van volgende maand een configurator beschikbaar, zodat zij kunnen beginnen met hun wagen te personaliseren.
Naar het beeld van de Model 3 – als budgetmodel – zal die configurator evenwel beperkt zijn in aantal opties. Gebruikers zullen kleuren kunnen kiezen en het type wiel dat ze verkiezen. Verder zal er slechts weinig mogelijk zijn omdat Tesla het productieproces zo vlot mogelijk wilt laten verlopen. Opnieuw een les die Musk zegt geleerd te hebben bij de oplevering van de Model X.
[related_article id=”214884″]Bestuurlijke zaken
Uiteraard ging het op de aandeelhoudersvergadering ook over de bestuurlijke kant van het bedrijf. De laatste tijd stak veel kritiek de kop op over het bestuur. Dat zou niet onafhankelijk genoeg optreden van grote baas Musk. Te veel bestuursleden zouden er alles aan doen om zich in de gratie te brengen van de CEO, wat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar kan brengen.
De aandeelhouders stemden evenwel tegen de beslissing om bestuursleden jaarlijks te verkiezen. Momenteel gebeurt dat driejaarlijks, waardoor een eventueel slecht management veel schade kan aanrichten. De structuur blijft echter behouden zoals die was, een kleine overwinning voor de CEO.
Daarnaast moest Musk enkele criticasters afhouden die stelden dat Musk zijn aandacht te veel verdeelt over zijn verschillende bedrijven. De man die ooit begon als oprichter van Paypal heeft namelijk een stevige vinger in de pap te brokken bij SpaceX, SolarCity en The Boring Company. Die laatste wilt een tunnel graven onder Los Angeles. Musk beweerde daarop dat zijn aandacht voornamelijk bij Tesla ligt, terwijl zijn andere bedrijven eerder hobby’s zijn.
Vrachtwagens
Naast consumentenwagens droomt Tesla eveneens van elektrische vrachtwagens. Musk hintte eerder al dat hij over twee jaar wil beginnen met de ontwikkeling van zo’n voertuig. In september krijgen we op dit front meer nieuws te horen op een speciaal daarvoor ingericht evenement. Musk liet daarnaast uitschijnen dat hij nog een andere verrassing in petto heeft.
Jaarlijks spreekt grote baas Elon Musk zijn Tesla-aandeelhouders toe. Dit jaar was het een tamelijk rustige bedoening met weinig grote gesprekspunten. Wel kregen we een eerste blik op de Tesla Model Y, een wagen die tussen de Model S, Model X en Model 3 in zal liggen. Daarnaast moesten het bestuur en Musk zelf verantwoording afleggen over enkele zaken.
Model Y
Het grootste nieuws van de avond was uiteraard dat van de preview van de nieuwe Model Y. In oktober 2015 werd voor het eerst gewag gemaakt van de nieuwe wagen in een van Musks tweets die vervolgens weer werd verwijderd. Hij maakte de tongen danig los, maar het duurde niettemin tot deze week vooraleer we meer te weten kwamen. De nakende Model 3 zit daar uiteraard voor iets tussen.
De eerste teaser maakt ons helaas niet veel wijzer, buiten het feit dat de wagen er ontzettend gestroomlijnd zal uitzien. Daarnaast wist Musk wel te zeggen dat de binnenkant simpeler zal zijn dan die van alle voorgangers. Er zullen namelijk “minder draden” aanwezig zijn, en Tesla zal afwijken van zijn getrouwe 12-voltbatterijen.
Ten slotte zei Musk nog dat Tesla geleerd heeft van vroegere fouten. Zo geeft hij toe dat het verkeerd was om de Model X te schoeien op de leest van de Model S. De Model X heeft de voorbije jaren namelijk te kampen gehad met meerdere zware technische problemen. De Model Y zal daarom zijn volledig eigen platform krijgen. Eerder werd nog gesuggereerd dat die hetzelfde platform als de Model 3 zou gaan gebruiken, om kosten te sparen.
Model 3
Musk had het daarnaast kort over de Model 3 die in 2018 ten tonele zal verschijnen. Deze wagen moet Tesla beschikbaar maken voor de grote massa, wat meteen na de lancering al leek te lukken met duizenden voorbestellingen. Voor die klanten wordt aan het einde van volgende maand een configurator beschikbaar, zodat zij kunnen beginnen met hun wagen te personaliseren.
Naar het beeld van de Model 3 – als budgetmodel – zal die configurator evenwel beperkt zijn in aantal opties. Gebruikers zullen kleuren kunnen kiezen en het type wiel dat ze verkiezen. Verder zal er slechts weinig mogelijk zijn omdat Tesla het productieproces zo vlot mogelijk wilt laten verlopen. Opnieuw een les die Musk zegt geleerd te hebben bij de oplevering van de Model X.
[related_article id=”214884″]Bestuurlijke zaken
Uiteraard ging het op de aandeelhoudersvergadering ook over de bestuurlijke kant van het bedrijf. De laatste tijd stak veel kritiek de kop op over het bestuur. Dat zou niet onafhankelijk genoeg optreden van grote baas Musk. Te veel bestuursleden zouden er alles aan doen om zich in de gratie te brengen van de CEO, wat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar kan brengen.
De aandeelhouders stemden evenwel tegen de beslissing om bestuursleden jaarlijks te verkiezen. Momenteel gebeurt dat driejaarlijks, waardoor een eventueel slecht management veel schade kan aanrichten. De structuur blijft echter behouden zoals die was, een kleine overwinning voor de CEO.
Daarnaast moest Musk enkele criticasters afhouden die stelden dat Musk zijn aandacht te veel verdeelt over zijn verschillende bedrijven. De man die ooit begon als oprichter van Paypal heeft namelijk een stevige vinger in de pap te brokken bij SpaceX, SolarCity en The Boring Company. Die laatste wilt een tunnel graven onder Los Angeles. Musk beweerde daarop dat zijn aandacht voornamelijk bij Tesla ligt, terwijl zijn andere bedrijven eerder hobby’s zijn.
Vrachtwagens
Naast consumentenwagens droomt Tesla eveneens van elektrische vrachtwagens. Musk hintte eerder al dat hij over twee jaar wil beginnen met de ontwikkeling van zo’n voertuig. In september krijgen we op dit front meer nieuws te horen op een speciaal daarvoor ingericht evenement. Musk liet daarnaast uitschijnen dat hij nog een andere verrassing in petto heeft.