9 onmisbare apps voor beter budgetbeheer
Sparen, alle rekeningen op tijd betalen, een budget instellen en je er ook aan houden – het is noodzakelijk, maar niet altijd even makkelijk. Deze apps maken je geldzaken beheren net wat eenvoudiger.
1. Bancontact
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Betalen met Bancontact doe je waarschijnlijk frequent in winkels, maar in sommige situaties ben je gekluisterd aan cash of een omslachtige overschrijving achteraf. Bancontact maakte daarom een eigen app waarmee je makkelijk kleine bedragen kan overschrijven als je er je rekening aan koppelt. De Bancontact-app genereert daarvoor een QR-code.
Zodra de ontvangende partij deze code met zijn versie van de app scant, is de betaling uitgevoerd. De bedoeling is om het systeem op termijn ook te gaan toepassen in fysieke en online winkels en in restaurants. Voorlopig zijn die partners echter nog beperkt in aantal, al zijn de webwinkel van Inno, Base en Mobile Vikings al van de partij, net als online rekeningenportaal Doccle. De app is compatibel met de meeste Belgische banken.
2. SEQR
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
SEQR, een dochterbedrijf van de Zweedse betalingsgigant Seamless, zet zichzelf in de markt als de meest gebruikte mobiele portemonnee in Europa en is een Bancontact-concurrent in volle groei. Je kan er online en in fysieke winkels mee betalen, bedragen overschrijven en bonnetjes opslaan. In België is onder ander de Colruyt-groep bezig het systeem te implementeren in z’n winkels, maar ook McDonalds, Panos, Spar, en een aantal apothekers doen mee. Een volledige lijst vind je op www.seqr.com. Het grote voordeel van SEQR is dat de app ook in een heel aantal andere (Europese) landen ondersteund wordt.
3. Je eigen bank-app
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Tegewoordig kan je bij zowat elke Belgische bank beschikken over een eigen mobiele applicatie, waarmee je je rekening(en) kan beheren. De exacte functionaliteit van die apps verschilt naar gelang je bank en jouw producten, maar een aantal functies zijn bijna overal verkrijgbaar. Je saldo’s bekijken en (vaak beperkte) bedragen overschrijven naar opgeslagen ontvangers behoort bijna altijd tot de mogelijkheden, en ook intekenen op nieuwe (gratis) producten is meestal een optie. Ook zijn de meeste apps beschikbaar voor zowel iOS als Android. KBC heeft overigens ook een apart platform voor beleggers onder de naam Bolero.
4. Edenred My Ticket Finder en Sodexo4You
(iOS, Android; gratis)
Heel wat Belgische werknemers krijgen maaltijdcheques van Edenred (Ticket Restaurant) of Sodexo, en die krijgen steeds vaker de vorm van een aparte betaalkaart. Praktisch, zeker als je de bijhorende apps gebruikt om onderweg te kunnen zien hoeveel tegoed je nog op die kaart hebt staan. Je kan ook in de app opvolgen hoeveel je waar uitgegeven hebt, en je kan winkels in de buurt zoeken waar ze de kaart aanvaarden.
5. PayPal
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
PayPal, waarschijnlijk het bekendste systeem om online internationale betalingen uit te voeren, heeft ook een eigen app. Als je vrienden ook met PayPal werken, kan je de app net als de Bancontact-app gebruiken om snel onderweg bedragen over te maken naar andere PayPal-rekeningen, maar de dienst is ook in een groot aantal bestaande apps geïntegreerd. De bedoeling is om ervoor te zorgen dat je ook in allerlei online winkels met PayPal kan betalen van op je smartphone of tablet, maar bij ons is de lijst nog eerder beperkt.
6. Tricount
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Tricount is een dienst om rekeningen te kunnen delen van Belgische makelij. Vergeten terugbetalen, het bonnetje met het juiste bedrag dat jammerlijk verloren gaat, en eindeloos hoofdrekenen: allemaal verleden tijd. Tricount rekent voor jou, zodat je bijvoorbeeld elke maand een collectief betalingsrondje kan inlassen. Als je ooit al een kwartier bezig geweest bent met het uitrekenen (of ruzieën) wie nu exact hoeveel moest bijleggen voor het eten of na een vakantie met vrienden, dan is Tricount een must.
7. Een complete budgetbeheerder
(Desktop, iOS, Android, web; gratis)
Drie apps onder één cijfer klasseren is misschien valsspelen, maar dit trio doet in principe steeds hetzelfde: het zijn betalende platformen die je helpen je volledige maandelijkse en jaarlijkse budget te beheren. Het is alleen de precieze aanpak die verschilt.
YNAB, oftewel You Need A Budget, is een desktopapplicatie (60 dollar, gratis apps voor Android en iOS) die sterk inzet op het leren omgaan met een budget. Als je er maar niet in slaagt om substantieel te sparen en steeds van loonbrief naar loonbrief leeft, dan is de software z’n geld meer dan waard. Met een sterke achterliggende filosofie en inbegrepen ‘opleiding’ is dit het perfecte hulpmiddel om je financiële situatie wat meer toekomstbestendig te maken.
Homebudget richt zich op zijn beurt op gezinnen met eenvoudige opties om budgetten te delen; zo kom je niet meer voor onaangename verassingen te staan omdat jij en en je partner tegelijk dachten dat er nog wel een extraatje bij kon deze maand. Bestaat voor Windows, Mac, iOS, en Android (prijzen tussen 4,51 en 19,99 euro en gratis light-versies beschikbaar).
Goodbudget, een webdienst met apps voor Android en iOS (gratis of 5 dollar per maand), werkt tenslotte met het zogenaamde “envelopsysteem”, waarbij je het vaste budget voor bepaalde posten (boodschappen, vrije tijd) telkens cash in een envelop steekt. Is de envelop leeg, dan is je budget voor die maand op. Het systeem werkt omdat het heel duidelijk maakt hoeveel geld je aan het uitgeven bent. Wil je liever niet zoveel cash in je huis hebben rondzwerven, dan is deze applicatie, met een digitale versie van de enveloppen, een uitstekend alternatief.
8. Spendee
(iOS, Android; 1,99 euro/gratis)
Hoef je geen uitgebreid programma om je geld te beheren, maar wil je je uitgaven op een betere manier opvolgen dan met een logge spreadsheet, dan zijn er in elke app store een massa eenvoudige apps beschikbaar. Spendee is een makkelijk te gebruiken app, met genoeg opties wat uitgaven- en inkomstencategorieën betreft, duidelijke en elegante grafieken en een leuk ogende interface. Het principe spreekt voor zich: als je geld uitgeeft, geef je snel het bedrag en de soort uitgave in in de app. Spendee trekt dat bedrag af van je maandelijkse inkomsten en laat je toe om op te volgen hoe je uitgaven precies verdeeld worden.
9. Shoeboxed
(iOS, Android, web; gratis tot 99,95 dollar per maand)
Shoeboxed is een webdienst met bijhorende apps om je bonnetjescollectie onder controle te krijgen. Met de smartphone-app scan je elke bon die je krijgt; die wordt automatisch door een ingebouwde OCR gehaald, waardoor de informatie automatisch ingelezen wordt – niets overtypen dus. Even controleren of alles goed zit, organiseren, en klaar. Als je nu een onkostennota moet indienen, wordt dat een fluitje van een cent: dat doe je met een paar tikken in de app. Je kan ook afrekeningen die je per mail krijgt doorsturen naar Shoebox. Tenslotte kan de app ook overweg met visitekaartjes, en synchroniseert Shoebox met allerlei andere apps, zoals Evernote.
Sparen, alle rekeningen op tijd betalen, een budget instellen en je er ook aan houden – het is noodzakelijk, maar niet altijd even makkelijk. Deze apps maken je geldzaken beheren net wat eenvoudiger.
1. Bancontact
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Betalen met Bancontact doe je waarschijnlijk frequent in winkels, maar in sommige situaties ben je gekluisterd aan cash of een omslachtige overschrijving achteraf. Bancontact maakte daarom een eigen app waarmee je makkelijk kleine bedragen kan overschrijven als je er je rekening aan koppelt. De Bancontact-app genereert daarvoor een QR-code.
Zodra de ontvangende partij deze code met zijn versie van de app scant, is de betaling uitgevoerd. De bedoeling is om het systeem op termijn ook te gaan toepassen in fysieke en online winkels en in restaurants. Voorlopig zijn die partners echter nog beperkt in aantal, al zijn de webwinkel van Inno, Base en Mobile Vikings al van de partij, net als online rekeningenportaal Doccle. De app is compatibel met de meeste Belgische banken.
2. SEQR
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
SEQR, een dochterbedrijf van de Zweedse betalingsgigant Seamless, zet zichzelf in de markt als de meest gebruikte mobiele portemonnee in Europa en is een Bancontact-concurrent in volle groei. Je kan er online en in fysieke winkels mee betalen, bedragen overschrijven en bonnetjes opslaan. In België is onder ander de Colruyt-groep bezig het systeem te implementeren in z’n winkels, maar ook McDonalds, Panos, Spar, en een aantal apothekers doen mee. Een volledige lijst vind je op www.seqr.com. Het grote voordeel van SEQR is dat de app ook in een heel aantal andere (Europese) landen ondersteund wordt.
3. Je eigen bank-app
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Tegewoordig kan je bij zowat elke Belgische bank beschikken over een eigen mobiele applicatie, waarmee je je rekening(en) kan beheren. De exacte functionaliteit van die apps verschilt naar gelang je bank en jouw producten, maar een aantal functies zijn bijna overal verkrijgbaar. Je saldo’s bekijken en (vaak beperkte) bedragen overschrijven naar opgeslagen ontvangers behoort bijna altijd tot de mogelijkheden, en ook intekenen op nieuwe (gratis) producten is meestal een optie. Ook zijn de meeste apps beschikbaar voor zowel iOS als Android. KBC heeft overigens ook een apart platform voor beleggers onder de naam Bolero.
4. Edenred My Ticket Finder en Sodexo4You
(iOS, Android; gratis)
Heel wat Belgische werknemers krijgen maaltijdcheques van Edenred (Ticket Restaurant) of Sodexo, en die krijgen steeds vaker de vorm van een aparte betaalkaart. Praktisch, zeker als je de bijhorende apps gebruikt om onderweg te kunnen zien hoeveel tegoed je nog op die kaart hebt staan. Je kan ook in de app opvolgen hoeveel je waar uitgegeven hebt, en je kan winkels in de buurt zoeken waar ze de kaart aanvaarden.
5. PayPal
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
PayPal, waarschijnlijk het bekendste systeem om online internationale betalingen uit te voeren, heeft ook een eigen app. Als je vrienden ook met PayPal werken, kan je de app net als de Bancontact-app gebruiken om snel onderweg bedragen over te maken naar andere PayPal-rekeningen, maar de dienst is ook in een groot aantal bestaande apps geïntegreerd. De bedoeling is om ervoor te zorgen dat je ook in allerlei online winkels met PayPal kan betalen van op je smartphone of tablet, maar bij ons is de lijst nog eerder beperkt.
6. Tricount
(iOS, Android, Windows Phone; gratis)
Tricount is een dienst om rekeningen te kunnen delen van Belgische makelij. Vergeten terugbetalen, het bonnetje met het juiste bedrag dat jammerlijk verloren gaat, en eindeloos hoofdrekenen: allemaal verleden tijd. Tricount rekent voor jou, zodat je bijvoorbeeld elke maand een collectief betalingsrondje kan inlassen. Als je ooit al een kwartier bezig geweest bent met het uitrekenen (of ruzieën) wie nu exact hoeveel moest bijleggen voor het eten of na een vakantie met vrienden, dan is Tricount een must.
7. Een complete budgetbeheerder
(Desktop, iOS, Android, web; gratis)
Drie apps onder één cijfer klasseren is misschien valsspelen, maar dit trio doet in principe steeds hetzelfde: het zijn betalende platformen die je helpen je volledige maandelijkse en jaarlijkse budget te beheren. Het is alleen de precieze aanpak die verschilt.
YNAB, oftewel You Need A Budget, is een desktopapplicatie (60 dollar, gratis apps voor Android en iOS) die sterk inzet op het leren omgaan met een budget. Als je er maar niet in slaagt om substantieel te sparen en steeds van loonbrief naar loonbrief leeft, dan is de software z’n geld meer dan waard. Met een sterke achterliggende filosofie en inbegrepen ‘opleiding’ is dit het perfecte hulpmiddel om je financiële situatie wat meer toekomstbestendig te maken.
Homebudget richt zich op zijn beurt op gezinnen met eenvoudige opties om budgetten te delen; zo kom je niet meer voor onaangename verassingen te staan omdat jij en en je partner tegelijk dachten dat er nog wel een extraatje bij kon deze maand. Bestaat voor Windows, Mac, iOS, en Android (prijzen tussen 4,51 en 19,99 euro en gratis light-versies beschikbaar).
Goodbudget, een webdienst met apps voor Android en iOS (gratis of 5 dollar per maand), werkt tenslotte met het zogenaamde “envelopsysteem”, waarbij je het vaste budget voor bepaalde posten (boodschappen, vrije tijd) telkens cash in een envelop steekt. Is de envelop leeg, dan is je budget voor die maand op. Het systeem werkt omdat het heel duidelijk maakt hoeveel geld je aan het uitgeven bent. Wil je liever niet zoveel cash in je huis hebben rondzwerven, dan is deze applicatie, met een digitale versie van de enveloppen, een uitstekend alternatief.
8. Spendee
(iOS, Android; 1,99 euro/gratis)
Hoef je geen uitgebreid programma om je geld te beheren, maar wil je je uitgaven op een betere manier opvolgen dan met een logge spreadsheet, dan zijn er in elke app store een massa eenvoudige apps beschikbaar. Spendee is een makkelijk te gebruiken app, met genoeg opties wat uitgaven- en inkomstencategorieën betreft, duidelijke en elegante grafieken en een leuk ogende interface. Het principe spreekt voor zich: als je geld uitgeeft, geef je snel het bedrag en de soort uitgave in in de app. Spendee trekt dat bedrag af van je maandelijkse inkomsten en laat je toe om op te volgen hoe je uitgaven precies verdeeld worden.
9. Shoeboxed
(iOS, Android, web; gratis tot 99,95 dollar per maand)
Shoeboxed is een webdienst met bijhorende apps om je bonnetjescollectie onder controle te krijgen. Met de smartphone-app scan je elke bon die je krijgt; die wordt automatisch door een ingebouwde OCR gehaald, waardoor de informatie automatisch ingelezen wordt – niets overtypen dus. Even controleren of alles goed zit, organiseren, en klaar. Als je nu een onkostennota moet indienen, wordt dat een fluitje van een cent: dat doe je met een paar tikken in de app. Je kan ook afrekeningen die je per mail krijgt doorsturen naar Shoebox. Tenslotte kan de app ook overweg met visitekaartjes, en synchroniseert Shoebox met allerlei andere apps, zoals Evernote.