TomTom Curfer review: digitale co-piloot in de auto
Ik ben veel op de baan, heel veel. Sinds november zat ik al meer dan zes volle dagen achter het stuur. Dat weet ik dankzij de Curfer-rijstijlanalist van TomTom. Het kleine apparaatje sluit aan op de OBD-poort van je wagen en laat toe om op je smartphone allerlei gegevens uit te lezen over de gezondheid van je auto, de ritten die je aflegt en je rijstijl.
Compatibele auto
De Curfer vereist dat je wagen over een compatibele OBD2-poort (‘On-board diagnostics’) beschikt. Die poort wordt door je garagist gebruikt om allerlei diagnostische informatie over je voertuig uit te lezen. Werd je auto na 2000 geproduceerd dan beschikt je auto normaal gezien over een geschikte poort, maar kijk het zeker na voor je de Curfer in huis haalt. Je vindt de OBD-poort gewoonlijk onder het dasboard aan de bestuurderszijde, in de middenconsole of het handschoenkastje. Prik de Curfer erin en download de bijhorende app voor Android of iOS. De app begeleidt je door het eenvoudige installatieproces, waarna je via bluetooth een gigantische hoeveelheid informatie over je auto rechtstreeks op je smartphone gepresenteerd krijgt.
Wanneer je de app opent, word je begroet door een scorescherm dat je een algemeen cijfer op 100 geeft voor je prestaties op vlak van accelereren, bochten nemen, remmen en stationair draaien. Veeg je naar links, dan krijg je een realtime dashboard met je reistijd, afgelegde afstand, snelheid en toeren per minuut. Veeg je nog eens, dan verschijnt een lijst met allerlei technische details van je auto zoals de batterijspanning, motorbelasting, brandstofdruk en zelfs de temperatuur van de uitlaat. Welke details je precies kan uitlezen, hangt af van wagen tot wagen. Ten slotte kan je ook de ‘Track recording’ aanzetten, waarmee een logboek van al je individuele ritten wordt bijgehouden.
Per dag, maand of jaar houdt de Curfer een samenvatting bij van het aantal ritten en de afstand die je in die periode hebt afgelegd, samen met een scorekaart, je gemiddelde en maximale snelheid, en de g-krachten waar je aan werd blootgesteld bij het versnellen, remmen of bochten nemen. De informatie wordt opgeslagen in het geheugen van de adapter en via bluetooth naar de smartphone van de geregistreerde gebruiker overgeheveld wanneer die zich in de auto bevindt. Iemand anders kan de gegevens van je Curfer dus niet zomaar uitlezen.
Spel-element
De Curfer bevat een spel-element in de vorm van de scorekaart, samen met badges die je kan verzamelen door bepaalde doelen te bereiken. Die dienen vooral als een motivatie om je rijstijl te verbeteren, waardoor je hopelijk zuiniger en veiliger gaat rijden. Zo is er bijvoorbeeld de badge ‘Smooth Curver’ die je krijgt wanneer je een bepaalde afstand hebt afgelegd zonder te bruusk door de bochten te gaan. De vraag is natuurlijk of die virtuele badges voldoende stimulans zijn om je rijstijl aan te passen. De potentiële winst in je portefeuille zal daar waarschijnlijk beter in slagen. Helaas geeft de app daar nergens een duidelijke indicatie van.
De TomTom Curfer heeft een adviesprijs van 79,99 euro.
Ik ben veel op de baan, heel veel. Sinds november zat ik al meer dan zes volle dagen achter het stuur. Dat weet ik dankzij de Curfer-rijstijlanalist van TomTom. Het kleine apparaatje sluit aan op de OBD-poort van je wagen en laat toe om op je smartphone allerlei gegevens uit te lezen over de gezondheid van je auto, de ritten die je aflegt en je rijstijl.
Compatibele auto
De Curfer vereist dat je wagen over een compatibele OBD2-poort (‘On-board diagnostics’) beschikt. Die poort wordt door je garagist gebruikt om allerlei diagnostische informatie over je voertuig uit te lezen. Werd je auto na 2000 geproduceerd dan beschikt je auto normaal gezien over een geschikte poort, maar kijk het zeker na voor je de Curfer in huis haalt. Je vindt de OBD-poort gewoonlijk onder het dasboard aan de bestuurderszijde, in de middenconsole of het handschoenkastje. Prik de Curfer erin en download de bijhorende app voor Android of iOS. De app begeleidt je door het eenvoudige installatieproces, waarna je via bluetooth een gigantische hoeveelheid informatie over je auto rechtstreeks op je smartphone gepresenteerd krijgt.
Wanneer je de app opent, word je begroet door een scorescherm dat je een algemeen cijfer op 100 geeft voor je prestaties op vlak van accelereren, bochten nemen, remmen en stationair draaien. Veeg je naar links, dan krijg je een realtime dashboard met je reistijd, afgelegde afstand, snelheid en toeren per minuut. Veeg je nog eens, dan verschijnt een lijst met allerlei technische details van je auto zoals de batterijspanning, motorbelasting, brandstofdruk en zelfs de temperatuur van de uitlaat. Welke details je precies kan uitlezen, hangt af van wagen tot wagen. Ten slotte kan je ook de ‘Track recording’ aanzetten, waarmee een logboek van al je individuele ritten wordt bijgehouden.
Per dag, maand of jaar houdt de Curfer een samenvatting bij van het aantal ritten en de afstand die je in die periode hebt afgelegd, samen met een scorekaart, je gemiddelde en maximale snelheid, en de g-krachten waar je aan werd blootgesteld bij het versnellen, remmen of bochten nemen. De informatie wordt opgeslagen in het geheugen van de adapter en via bluetooth naar de smartphone van de geregistreerde gebruiker overgeheveld wanneer die zich in de auto bevindt. Iemand anders kan de gegevens van je Curfer dus niet zomaar uitlezen.
Spel-element
De Curfer bevat een spel-element in de vorm van de scorekaart, samen met badges die je kan verzamelen door bepaalde doelen te bereiken. Die dienen vooral als een motivatie om je rijstijl te verbeteren, waardoor je hopelijk zuiniger en veiliger gaat rijden. Zo is er bijvoorbeeld de badge ‘Smooth Curver’ die je krijgt wanneer je een bepaalde afstand hebt afgelegd zonder te bruusk door de bochten te gaan. De vraag is natuurlijk of die virtuele badges voldoende stimulans zijn om je rijstijl aan te passen. De potentiële winst in je portefeuille zal daar waarschijnlijk beter in slagen. Helaas geeft de app daar nergens een duidelijke indicatie van.
De TomTom Curfer heeft een adviesprijs van 79,99 euro.