Test

Dit is een popup

Toekomst van Microsoft Hololens ligt bij consumenten

De uitvinder van de Hololens ziet de toekomst van zijn product niet zozeer bij zakelijke gebruikers. Eens Microsoft de prijs kan drukken, moet het zich volop richten op consumenten.

De Microsoft Hololens moet zich in de toekomst richten op consumenten. Dat zegt althans Alex Kipman, uitvinder van zowel de Hololens als de Kinect – een webcam die voornamelijk wordt gebruikt bij Xbox-spellen. Momenteel wordt de Hololens voornamelijk aangewend door ontwikkelaars in een zakelijke context.

Meer dan een headset

Dat de Hololens niet beschikbaar is voor het brede publiek heeft te maken met verschillende factoren: de prijs (3000 dollar), de afwezigheid van elke garantie en de beperkte beschikbaarheid van applicaties. Komt daar nog eens bij dat de Hololens momenteel alleen werkt in samenwerking met de ontwikkelaarskit.

In de toekomst moet volgens Kipman de consument eveneens kunnen genieten van het Hololens-platform. Dat bestaat volgens de bedenker namelijk uit veel meer dan slechts een headset. “Het is een set van software-applicaties, een besturingssysteem en een AI die informatie oppikt over de wereld rondom de gebruiker, en vervolgens beslissingen neemt over hoe de gebruiker die informatie te zien krijgt,” aldus Kipman.

Meer dan verbeelding

Daarmee raakt hij een van de belangrijkste verschillen aan tussen AR en VR. Bij virtual reality gaat het om een allesomvattende ervaring die de gebruiker transporteert naar een alternatieve realiteit. Bij augmented reality gaat het net om het versmelten van een digitale werkelijkheid met de echte wereld. De moeilijkheid ligt erin informatie vanuit verschillende bronnen tegelijkertijd samen te bundelen, om die op eenzelfde moment te kunnen tonen. Bij VR kan er net een heleboel op voorhand geprogrammeerd worden.

Daar zit volgens Kipman de reden waarom consumenten vandaag nog geen Hololens commercieel zullen vinden. Microsoft werkt aan alle componenten tegelijk, in plaats van slechts enkele te verbeteren. Het resultaat is vermoedelijk een goed afgewerkt product, maar deze manier vergt veel tijd en planning. En hoewel Microsoft beschikt over ‘roadmaps’ die de ontwikkeling uittekenen, wil niemand bij de ruitenspecialist al een datum vastprikken voor een eventuele lancering.

Vraag niet wanneer we kunnen verschepen, vraag liever wanneer we het prijskaartje onder 1.000 dollar krijgen.

Betaalbaar voor de meerderheid

“Vraag niet wanneer we de Hololens kunnen beginnen verschepen,” zegt Kipman, “maar vraag wanneer we de prijs onder 1000 dollar krijgen.” Dat is volgens de ontwikkelaar het punt waarop de headset commercieel levensvatbaar zou worden. “Ik zou er vandaag al een consumentenproduct van kunnen maken, simpelweg door de ontwikkelaarskit los te koppelen, maar de prijs zou dan een groot deel van de mogelijke kopers afschrikken,” stelt Kipman.

Hoewel we niet twijfelen aan de capaciteiten van Microsoft om dergelijke headset te bouwen en levensvatbaar te maken, werpt de vraag zich nog steeds op: welk nut heeft een commercieel beschikbare Hololens? Kipman bewees al dat zijn producten een grote toegevoegde waarde hebben in specifieke gevallen, denken we bijvoorbeeld maar aan hoe de Kinect in staat is om gebarentaal om te zetten naar geschreven tekst.

Meer dan gamen

De Kinect weet zich daarnaast echter nog steeds niet op te werpen als zijnde meer dan een game-accessoire. Net daarom lanceerde Microsoft de Hololens eerst in een zakelijke context. Maar zoals steeds geldt dat je een aantal situaties nodig hebt waarin zo’n ding op je hoofd een meerwaarde kan betekenen. Denk maar aan hoe wearables er nog steeds niet in slagen mensen te overtuigen dat ze een nut hebben.

Wil Microsoft van de Hololens een commercieel succes maken, dan is een betaalbaar prijskaartje alleen niet genoeg; het heeft nood aan voldoende goeie apps die voldoende meerwaarde bieden. Bovendien moet Microsoft investeren in situaties waarbij de Hololens VR-headsets kan overstijgen; iets waar het momenteel nog maar moeilijk in slaagt.

De Microsoft Hololens moet zich in de toekomst richten op consumenten. Dat zegt althans Alex Kipman, uitvinder van zowel de Hololens als de Kinect – een webcam die voornamelijk wordt gebruikt bij Xbox-spellen. Momenteel wordt de Hololens voornamelijk aangewend door ontwikkelaars in een zakelijke context.

Meer dan een headset

Dat de Hololens niet beschikbaar is voor het brede publiek heeft te maken met verschillende factoren: de prijs (3000 dollar), de afwezigheid van elke garantie en de beperkte beschikbaarheid van applicaties. Komt daar nog eens bij dat de Hololens momenteel alleen werkt in samenwerking met de ontwikkelaarskit.

In de toekomst moet volgens Kipman de consument eveneens kunnen genieten van het Hololens-platform. Dat bestaat volgens de bedenker namelijk uit veel meer dan slechts een headset. “Het is een set van software-applicaties, een besturingssysteem en een AI die informatie oppikt over de wereld rondom de gebruiker, en vervolgens beslissingen neemt over hoe de gebruiker die informatie te zien krijgt,” aldus Kipman.

Meer dan verbeelding

Daarmee raakt hij een van de belangrijkste verschillen aan tussen AR en VR. Bij virtual reality gaat het om een allesomvattende ervaring die de gebruiker transporteert naar een alternatieve realiteit. Bij augmented reality gaat het net om het versmelten van een digitale werkelijkheid met de echte wereld. De moeilijkheid ligt erin informatie vanuit verschillende bronnen tegelijkertijd samen te bundelen, om die op eenzelfde moment te kunnen tonen. Bij VR kan er net een heleboel op voorhand geprogrammeerd worden.

Daar zit volgens Kipman de reden waarom consumenten vandaag nog geen Hololens commercieel zullen vinden. Microsoft werkt aan alle componenten tegelijk, in plaats van slechts enkele te verbeteren. Het resultaat is vermoedelijk een goed afgewerkt product, maar deze manier vergt veel tijd en planning. En hoewel Microsoft beschikt over ‘roadmaps’ die de ontwikkeling uittekenen, wil niemand bij de ruitenspecialist al een datum vastprikken voor een eventuele lancering.

Vraag niet wanneer we kunnen verschepen, vraag liever wanneer we het prijskaartje onder 1.000 dollar krijgen.

Betaalbaar voor de meerderheid

“Vraag niet wanneer we de Hololens kunnen beginnen verschepen,” zegt Kipman, “maar vraag wanneer we de prijs onder 1000 dollar krijgen.” Dat is volgens de ontwikkelaar het punt waarop de headset commercieel levensvatbaar zou worden. “Ik zou er vandaag al een consumentenproduct van kunnen maken, simpelweg door de ontwikkelaarskit los te koppelen, maar de prijs zou dan een groot deel van de mogelijke kopers afschrikken,” stelt Kipman.

Hoewel we niet twijfelen aan de capaciteiten van Microsoft om dergelijke headset te bouwen en levensvatbaar te maken, werpt de vraag zich nog steeds op: welk nut heeft een commercieel beschikbare Hololens? Kipman bewees al dat zijn producten een grote toegevoegde waarde hebben in specifieke gevallen, denken we bijvoorbeeld maar aan hoe de Kinect in staat is om gebarentaal om te zetten naar geschreven tekst.

Meer dan gamen

De Kinect weet zich daarnaast echter nog steeds niet op te werpen als zijnde meer dan een game-accessoire. Net daarom lanceerde Microsoft de Hololens eerst in een zakelijke context. Maar zoals steeds geldt dat je een aantal situaties nodig hebt waarin zo’n ding op je hoofd een meerwaarde kan betekenen. Denk maar aan hoe wearables er nog steeds niet in slagen mensen te overtuigen dat ze een nut hebben.

Wil Microsoft van de Hololens een commercieel succes maken, dan is een betaalbaar prijskaartje alleen niet genoeg; het heeft nood aan voldoende goeie apps die voldoende meerwaarde bieden. Bovendien moet Microsoft investeren in situaties waarbij de Hololens VR-headsets kan overstijgen; iets waar het momenteel nog maar moeilijk in slaagt.

alex kipmanaraugmented realityhololensmicrosoftmicrosoft hololensvirtual realityvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!