Test

Dit is een popup

Achtergrond

Nvidia onthult hoe het samen met Audi een zelfrijdende auto bouwt

Nvidia verbluft vriend en vijand met de introductie van een compacte Volta-supercomputer voor zelfrijdende wagens en bijhorende partnerships en deadlines die de wilde plannen erg concreet maken.

Experimenten met autonome wagens zijn er genoeg. Zowat iedere autobouwer werkt aan een zelfrijdende wagen, maar wat er achter de schermen gebeurt en in welke mate een dergelijk voortuig op korte termijn écht haalbaar is, is koffiedik kijken. Op CES in Las Vegas laat Nvidia-CEO Jen-Hsun Huang zien dat een echt artificieel intelligente wagen niet alleen haalbaar is, maar ook welke hardware er in zal zitten, wie de auto zal bouwen en wanneer hij op de weg zal verschijnen.

Vaardigheid vs. wiskunde

“Rijden is een vaardigheid”, begint Huang. “Iedere mens kan het leren, maar het is bijna onmogelijk om uit te leggen hoe het nu precies in zijn werk gaat. Geen enkele chauffeur is tijdens het rijden bezig met hogere wiskunde en newtoniaanse vergelijkingen.” Dat is een probleem: computers houden van wiskunde en zijn niet goed in moeilijk definieerbare vaardigheden. Het is bijgevolg onmogelijk om een computer handmatig te programmeren tot een goede chauffeur.

“We leven vandaag in de spannendste tijd ooit in de geschiedenis van de computer”

“Toen machine learning en neurale netwerken de gpu ontdekten, veranderde alles”, vindt Huang. Hij noemt het de big bang van de artificiële intelligentie en schrikt niet terug voor grote woorden. “We leven vandaag in de spannendste tijd ooit in de geschiedenis van de computer.” Met neurale netwerken en machine learning kan een computer namelijk zichzelf programmeren om taken uit te voeren waarvoor geen mens de code kan schrijven. Dat aanleren vergt immense computerkracht, en die kan enkel een gpu leveren volgens Huang. De uitdaging voor een kunstmatig intelligente zelfrijdende wagen is om al die computerpk’s in de auto te krijgen.

Volta

Huang toont tijdens zijn keynote hoe die hardware er vandaag uitziet. ‘Xavier’ heet het ding. Het is de volgende generatie van de compacte Drive PX-autocomputer en het systeem is nauwelijks groter dan een klassiek ATX-moederbord. Op het bordje zitten acht speciaal ontwikkelde ARM-kernen en een kersverse Nvidia-gpu. Geen Pascal-chip, maar de langverwachte Volta-gpu. De Volta-architectuur is de opvolger van Pascal en de Xavier Drive PX-computer is het eerste en voorlopig enige gekende stuk hardware dat een exemplaar aan boord heeft. Wat Volta in z’n mars heeft, weten we absoluut niet, maar als we kijken naar de mogelijkheden van het systeem, kunnen we gerust stellen dat Volta voor immens krachtige gpu’s zal zorgen.

Drie pijlers

Het vernieuwde Drive PX is in staat om al het rekenwerk van een AI-wagen voor zijn rekening te nemen. Huang splitst het werk dat daarvoor verzet moet worden op in drie categorieën. Eerst is er de Auto-Pilot. Die kan dankzij machine learning zelf met de wagen rijden en blijft bovendien bijleren van de menselijke chauffeurs. De chip interpreteert daartoe data die langs het Driveworks OS via sensoren binnenkomt. Drive PX begrijpt de data, zet die tegenover erg nauwkeurige kaartdata die Nvidia samen met partners als TomTom en Here vergaart, trekt conclusies en onderneemt actie.

Auto-Pilot

“In principe kan de Auto-Pilot je van adres naar adres brengen”, aldus Huang. Sommige plaatsen zijn echter te uitdagend of onvoorspelbaar om morgen al door een AI uitgevoerd te worden, beseft de CEO. “Drive PX kan een route vooraf analyseren en weergeven op welke delen autonoom rijden mogelijk is.” Op die stukken kan de wagen navigeren, op de weg blijven, kruispunten oversteken, een autosnelweg oprijden, invoegen, inhalen, starten en stoppen aan rode lichten… kortom: rijden als een mens.

Co-Pilot

Is autonoom rijden niet mogelijk, dan blijft de Drive PX-computer actief. Hji schakelt dan over naar de Co-Pilot-modus. In die modus maakt het systeem nog steeds gebruik van alle sensoren, net alsof het wel zelf zou rijden. Camera’s in de wagen houden bovendien de bestuurder in het oog. De software aan boord van het systeem kan aan de hand van je ogen zien waarnaar je kijkt, en moet zo weten wanneer jij een gevaar over het hoofd hebt gezien dat de sensoren wel hebben waargenomen. Gebeurt dat, dan komt de derde pijler van het systeem in actie.

Niemand wil een artificieel intelligente Hyacinth Bucket als co-piloot

Menselijke taal

Wanneer de wagen de sensorinput niet vertaalt in rijgedrag, moet het de gegevens vertalen naar natuurlijk klinkende taal. In AutoPilot-modus zal de wagen een motorrijder ontwijken, in Co-Pilot-modus moet de auto aan de bestuurder melden dat er een gevaar is. Dat klinkt dan als “Er komt een motorrijder aan op het middelste rijvak” of “Opgepast voor de fietser rechts”. We hopen dat Nvidia’s systeem om in te schatten wat je wel en niet hebt gezien even goed werkt als de demovideo’s doen uitschijnen. Niemand wil een artificieel intelligente Hyacinth Bucket als co-piloot.

De toekomst, vandaag

Huang benadrukt dat al het bovenstaande vandaag kan met de nieuwe hardware, en dus geen toekomstmuziek is. Nvidia maakt natuurlijk geen auto’s en hoewel concepten interessant zijn, vinden ze zelden snel hun weg naar de markt. Minstens even impressionant als de hard- en software waarmee Nvidia uitpakt, zijn daarom de nieuwe partners waarmee de gpu-gigant in zee gaat.

Grote namen

De grootste is zonder twijfel Bosch. Bosch maakt auto-elektronica voor letterlijk alle bestaande automerken. Voor de elektronica van morgen doet het bedrijf vanaf nu beroep op Nvidia. Om alles nog concreter te maken, pakt Huang tot slot uit met een partnership met Audi. De Duitse autobouwer gaat samen met Nvidia een AI-wagen maken die al het bovenstaande moet kunnen. Die wagen moet binnen drie jaar, in 2020, klaar zijn.

Is dat realistisch? De CEO van Audi America Scott Keogh denkt in ieder geval van wel. De twee bedrijven werkten samen aan een Audi Q7 die na amper vier dagen training al zelf kan rijden. We hoorden de laatste jaren al veel over zelfrijdende wagens, maar als we voorlopig ons geld moeten zetten op een team dat een echt autonome automobiel kan klaar hebben tegen 2020, dan is het de Nvidia-Audi-tandem.

Experimenten met autonome wagens zijn er genoeg. Zowat iedere autobouwer werkt aan een zelfrijdende wagen, maar wat er achter de schermen gebeurt en in welke mate een dergelijk voortuig op korte termijn écht haalbaar is, is koffiedik kijken. Op CES in Las Vegas laat Nvidia-CEO Jen-Hsun Huang zien dat een echt artificieel intelligente wagen niet alleen haalbaar is, maar ook welke hardware er in zal zitten, wie de auto zal bouwen en wanneer hij op de weg zal verschijnen.

Vaardigheid vs. wiskunde

“Rijden is een vaardigheid”, begint Huang. “Iedere mens kan het leren, maar het is bijna onmogelijk om uit te leggen hoe het nu precies in zijn werk gaat. Geen enkele chauffeur is tijdens het rijden bezig met hogere wiskunde en newtoniaanse vergelijkingen.” Dat is een probleem: computers houden van wiskunde en zijn niet goed in moeilijk definieerbare vaardigheden. Het is bijgevolg onmogelijk om een computer handmatig te programmeren tot een goede chauffeur.

“We leven vandaag in de spannendste tijd ooit in de geschiedenis van de computer”

“Toen machine learning en neurale netwerken de gpu ontdekten, veranderde alles”, vindt Huang. Hij noemt het de big bang van de artificiële intelligentie en schrikt niet terug voor grote woorden. “We leven vandaag in de spannendste tijd ooit in de geschiedenis van de computer.” Met neurale netwerken en machine learning kan een computer namelijk zichzelf programmeren om taken uit te voeren waarvoor geen mens de code kan schrijven. Dat aanleren vergt immense computerkracht, en die kan enkel een gpu leveren volgens Huang. De uitdaging voor een kunstmatig intelligente zelfrijdende wagen is om al die computerpk’s in de auto te krijgen.

Volta

Huang toont tijdens zijn keynote hoe die hardware er vandaag uitziet. ‘Xavier’ heet het ding. Het is de volgende generatie van de compacte Drive PX-autocomputer en het systeem is nauwelijks groter dan een klassiek ATX-moederbord. Op het bordje zitten acht speciaal ontwikkelde ARM-kernen en een kersverse Nvidia-gpu. Geen Pascal-chip, maar de langverwachte Volta-gpu. De Volta-architectuur is de opvolger van Pascal en de Xavier Drive PX-computer is het eerste en voorlopig enige gekende stuk hardware dat een exemplaar aan boord heeft. Wat Volta in z’n mars heeft, weten we absoluut niet, maar als we kijken naar de mogelijkheden van het systeem, kunnen we gerust stellen dat Volta voor immens krachtige gpu’s zal zorgen.

Drie pijlers

Het vernieuwde Drive PX is in staat om al het rekenwerk van een AI-wagen voor zijn rekening te nemen. Huang splitst het werk dat daarvoor verzet moet worden op in drie categorieën. Eerst is er de Auto-Pilot. Die kan dankzij machine learning zelf met de wagen rijden en blijft bovendien bijleren van de menselijke chauffeurs. De chip interpreteert daartoe data die langs het Driveworks OS via sensoren binnenkomt. Drive PX begrijpt de data, zet die tegenover erg nauwkeurige kaartdata die Nvidia samen met partners als TomTom en Here vergaart, trekt conclusies en onderneemt actie.

Auto-Pilot

“In principe kan de Auto-Pilot je van adres naar adres brengen”, aldus Huang. Sommige plaatsen zijn echter te uitdagend of onvoorspelbaar om morgen al door een AI uitgevoerd te worden, beseft de CEO. “Drive PX kan een route vooraf analyseren en weergeven op welke delen autonoom rijden mogelijk is.” Op die stukken kan de wagen navigeren, op de weg blijven, kruispunten oversteken, een autosnelweg oprijden, invoegen, inhalen, starten en stoppen aan rode lichten… kortom: rijden als een mens.

Co-Pilot

Is autonoom rijden niet mogelijk, dan blijft de Drive PX-computer actief. Hji schakelt dan over naar de Co-Pilot-modus. In die modus maakt het systeem nog steeds gebruik van alle sensoren, net alsof het wel zelf zou rijden. Camera’s in de wagen houden bovendien de bestuurder in het oog. De software aan boord van het systeem kan aan de hand van je ogen zien waarnaar je kijkt, en moet zo weten wanneer jij een gevaar over het hoofd hebt gezien dat de sensoren wel hebben waargenomen. Gebeurt dat, dan komt de derde pijler van het systeem in actie.

Niemand wil een artificieel intelligente Hyacinth Bucket als co-piloot

Menselijke taal

Wanneer de wagen de sensorinput niet vertaalt in rijgedrag, moet het de gegevens vertalen naar natuurlijk klinkende taal. In AutoPilot-modus zal de wagen een motorrijder ontwijken, in Co-Pilot-modus moet de auto aan de bestuurder melden dat er een gevaar is. Dat klinkt dan als “Er komt een motorrijder aan op het middelste rijvak” of “Opgepast voor de fietser rechts”. We hopen dat Nvidia’s systeem om in te schatten wat je wel en niet hebt gezien even goed werkt als de demovideo’s doen uitschijnen. Niemand wil een artificieel intelligente Hyacinth Bucket als co-piloot.

De toekomst, vandaag

Huang benadrukt dat al het bovenstaande vandaag kan met de nieuwe hardware, en dus geen toekomstmuziek is. Nvidia maakt natuurlijk geen auto’s en hoewel concepten interessant zijn, vinden ze zelden snel hun weg naar de markt. Minstens even impressionant als de hard- en software waarmee Nvidia uitpakt, zijn daarom de nieuwe partners waarmee de gpu-gigant in zee gaat.

Grote namen

De grootste is zonder twijfel Bosch. Bosch maakt auto-elektronica voor letterlijk alle bestaande automerken. Voor de elektronica van morgen doet het bedrijf vanaf nu beroep op Nvidia. Om alles nog concreter te maken, pakt Huang tot slot uit met een partnership met Audi. De Duitse autobouwer gaat samen met Nvidia een AI-wagen maken die al het bovenstaande moet kunnen. Die wagen moet binnen drie jaar, in 2020, klaar zijn.

Is dat realistisch? De CEO van Audi America Scott Keogh denkt in ieder geval van wel. De twee bedrijven werkten samen aan een Audi Q7 die na amper vier dagen training al zelf kan rijden. We hoorden de laatste jaren al veel over zelfrijdende wagens, maar als we voorlopig ons geld moeten zetten op een team dat een echt autonome automobiel kan klaar hebben tegen 2020, dan is het de Nvidia-Audi-tandem.

CES 2017'Not Connected Carnvidiatechzonevolta

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!