Test

Dit is een popup

Elektrische wagens moeten meer geluid maken

In de VS moeten alle nieuwe elektrische voertuigen vanaf nu geluid maken bij lage snelheid. Het gaat om een veiligheidsmaatregel die ook bij ons in voege zal treden tegen 2019.

tesla autopilot

In de Verenigde Staten moet vanaf vandaag elke elektrische wagen of hybride geluid maken. Het gaat om een maatregel die gestemd werd in 2010 en ondertekend werd door uittredend president Barack Obama. De regel geldt voor lage snelheden tot 20 km/u en bij achteruitrijden. Het is een voorzorg die voornamelijk fietsers en mensen met een visuele handicap moet beschermen.

[related_article id=”187886″]Ondanks alle voordelen van elektrische wagens is het potentieel voor ongelukken te groot. Bij redelijke snelheden hoor je zo’n wagen aankomen door de wrijving van banden op het asfalt, of door het geluid van luchtweerstand, maar bij lage snelheden kunnen ze je verrassen.

Het besluit zegt echter niet welk soort geluid de wagens moeten maken, waardoor de kans bestaat dat elke fabrikant naar zijn eigen oplossing zoekt. Binnenkort is het goed mogelijk dat de ene wagen zichzelf aankondigt met belletjes, terwijl een andere dat doet met het geluid van een valse motor. Verantwoordelijken van Amerikaanse blindenorganisaties zijn alvast opgetogen met de maatregel.

Ook bij ons

In de VS moet tegen 2019 de helft van alle EV’s zo’n systeem aan boord hebben. Ook in Europa werd in 2014 beslist dat er tegen 2019 iets moet worden gedaan aan de geruisloosheid van elektrische voertuigen. Dat werd beslist voor de hele EU door het Europees Parlement.

tesla autopilot

In de Verenigde Staten moet vanaf vandaag elke elektrische wagen of hybride geluid maken. Het gaat om een maatregel die gestemd werd in 2010 en ondertekend werd door uittredend president Barack Obama. De regel geldt voor lage snelheden tot 20 km/u en bij achteruitrijden. Het is een voorzorg die voornamelijk fietsers en mensen met een visuele handicap moet beschermen.

[related_article id=”187886″]Ondanks alle voordelen van elektrische wagens is het potentieel voor ongelukken te groot. Bij redelijke snelheden hoor je zo’n wagen aankomen door de wrijving van banden op het asfalt, of door het geluid van luchtweerstand, maar bij lage snelheden kunnen ze je verrassen.

Het besluit zegt echter niet welk soort geluid de wagens moeten maken, waardoor de kans bestaat dat elke fabrikant naar zijn eigen oplossing zoekt. Binnenkort is het goed mogelijk dat de ene wagen zichzelf aankondigt met belletjes, terwijl een andere dat doet met het geluid van een valse motor. Verantwoordelijken van Amerikaanse blindenorganisaties zijn alvast opgetogen met de maatregel.

Ook bij ons

In de VS moet tegen 2019 de helft van alle EV’s zo’n systeem aan boord hebben. Ook in Europa werd in 2014 beslist dat er tegen 2019 iets moet worden gedaan aan de geruisloosheid van elektrische voertuigen. Dat werd beslist voor de hele EU door het Europees Parlement.

Connected Carelektrische wageneueuropees parlementevgeluidwetgeving

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!