Sony PlayStation 4 Pro: alle technische details ontleed
Sony wil met de PlayStation 4 Pro het ritme doorbreken van klassieke consolegeneraties. Vroeger ging het zo: lanceer een console, breng na drie jaar een dunne, zuinige versie uit, en drie jaar later lanceer je opnieuw een nieuwe console. Deze cyclus wordt al meer dan 20 jaar toegepast bij de meeste consoles, tot Sony het welletjes vond. De PlayStation 4 Pro is de eerste console die halfweg zijn cyclus een flinke prestatieboost meekrijgt.
FinFET
Een opfrissing van een spelconsole na drie jaar is meestal het moment dat alle chips een procedéverkleining meekrijgen. In dit geval is er de stap van 28 nm naar 14 nm FinFET, wat ervoor zorgt dat de vernieuwde PS4 zuiniger en kleiner is. Het resultaat is de PS4 Slim die je sinds half september overal in de winkelrekken kan terugvinden. Job klaar, de rest van het team kan koortsig verder werken aan de PlayStation 5 die binnen drie jaar het levenslicht gaat zien. Niet deze keer.
Sony introduceert de PlayStation 4 Pro, een krachtigere spelconsole die gebruik maakt van het vernieuwde 14 nm FinFET-procedé. De behuizing groeit en maakt plaats voor dramatisch betere specificaties op sommige vlakken. Een overzicht:
CPU
In de standaard PlayStation 4 zit een AMD CPU met 8 Jaguar-cores, geklokt op 1,6 GHz. Dankzij de procesverkleining verhoogt de kloksnelheid naar 2,1 GHz, goed voor een boost van 1,3x.
GPU
De standaardversie heeft een custom AMD grafische chip met 18 Radeon GCN compute units, elk geklokt op 800 MHz. Deze GPU zit volledig geïntegreerd op de CPU. In de Pro-versie is dat ook nog steeds het geval, maar verhoogt het aantal compute units naar 36, geklokt op 911 MHz. Dat is een boost van 2,3x FLOPS.
Geheugen
De basis PS4 heeft 8 GB GDDR5 RAM aan 176 GB/s. Dat aantal blijft identiek, maar de bandbreedte wordt opgekrikt tot 218 GB/s. Hierdoor presteert de PS4 Pro 24% beter. Tot slot krijgen de ontwikkelaars op de Pro 512 MB extra opslag beschikbaar omdat andere toepassingen gebruik kunnen maken van een aanvullende gigabyte DDR3-geheugen voor bijvoorbeeld Netflix of Twitch.
4K gaming
De belangrijkste reden waarom de PS4 Pro beschikbaar is, is 4K. Sony zet zwaar in op 4K-gaming, daarom dat de GPU een boost van 230% heeft meegekregen. Dat is significant, maar niet genoeg om écht alle spellen in 4K weer te geven. Daarvoor is een boost van 400% nodig, en dan nog is de CPU vermoedelijk de bottleneck omdat daar maar een kleine winst viel te halen.
Hoe kan de PS4 op drie jaar tijd zijn grafische kracht zo sterk verhogen? Dankzij de verkleining naar 14 nm FinFET kon Sony letterlijk de GPU dupliceren die in de oude versie zat. Zo kan je gemakkelijk compatibiliteit garanderen naar spellen die niet voor de Pro zijn geoptimaliseerd, terwijl nieuwe spellen de extra kracht kunnen benutten. De extra 30% winst heeft verder te maken met de nieuwe AMD Polaris-architectuur die verder geoptimaliseerd is en bovendien extra energiezuinig is.
Checkerboard
Er zullen in de toekomst spellen uitkomen die beroep doen op native 4K-ondersteuning van de PS4 Pro, maar het gros van de andere spellen zal gebruik maken van een techniek genaamd ‘Checkerboarding’. Via deze techniek kan de PS4 Pro spellen in 4K weergeven, ook al klimt de resolutie maar van 1080p naar 1800p. De rest van de pixels voor de volledige 4K-resolutie (2.160p) wordt op een ingenieuze manier gegenereerd, waardoor ontwikkelaars deze techniek relatief gemakkelijk kunnen inschakelen.
Het Checkerboard-principe wordt enkel gebruikt bij de topspellen waar de grafische limiet bereikt werd op de huidige PS4. Waar nog wat marge is, zoals bij Shadow of Mordor, is er geen Checkerboard nodig en haalt het spel native 80 tot 90 procent van de 4K-resolutie.
[related_article id=”186989″]Ook 1080p-boost
De PlayStation 4 Pro is een bijzonder krachtige machine geworden, en eentje die vanaf 10 november als allereerste 4K-gaming mogelijk maakt via een spelconsole. Daarnaast is er ook de ondersteuning voor HDR in games en video, wat van de PS4 Pro ook ineens de ideale mediaspeler maakt. De nieuwe console rolt zijn spierballen en geeft de fans een extra optie om van de PlayStation 4-spellen te genieten.
Ziet elk spel er vanaf nu automatisch beter uit op de PS4 Pro. Helemaal niet. Bestaande spellen moeten een patch uitbrengen om die nieuwe kracht uit te buiten, anders ziet het er identiek hetzelfde uit als vroeger. Heb je geen 4K-scherm? Ook dan kan de PS4 Pro voordelen bieden op vlak van supersampling in 1080p en een hogere framerate, onder voorbehoud dat spellen van de extra kracht gebruik maken. Hetzelfde geldt voor de PlayStation VR-spellen die sinds enkele weken op de markt zijn.
De PlayStation 4 Pro ligt vanaf 10 november in de winkel en kost 399 euro.
Sony wil met de PlayStation 4 Pro het ritme doorbreken van klassieke consolegeneraties. Vroeger ging het zo: lanceer een console, breng na drie jaar een dunne, zuinige versie uit, en drie jaar later lanceer je opnieuw een nieuwe console. Deze cyclus wordt al meer dan 20 jaar toegepast bij de meeste consoles, tot Sony het welletjes vond. De PlayStation 4 Pro is de eerste console die halfweg zijn cyclus een flinke prestatieboost meekrijgt.
FinFET
Een opfrissing van een spelconsole na drie jaar is meestal het moment dat alle chips een procedéverkleining meekrijgen. In dit geval is er de stap van 28 nm naar 14 nm FinFET, wat ervoor zorgt dat de vernieuwde PS4 zuiniger en kleiner is. Het resultaat is de PS4 Slim die je sinds half september overal in de winkelrekken kan terugvinden. Job klaar, de rest van het team kan koortsig verder werken aan de PlayStation 5 die binnen drie jaar het levenslicht gaat zien. Niet deze keer.
Sony introduceert de PlayStation 4 Pro, een krachtigere spelconsole die gebruik maakt van het vernieuwde 14 nm FinFET-procedé. De behuizing groeit en maakt plaats voor dramatisch betere specificaties op sommige vlakken. Een overzicht:
CPU
In de standaard PlayStation 4 zit een AMD CPU met 8 Jaguar-cores, geklokt op 1,6 GHz. Dankzij de procesverkleining verhoogt de kloksnelheid naar 2,1 GHz, goed voor een boost van 1,3x.
GPU
De standaardversie heeft een custom AMD grafische chip met 18 Radeon GCN compute units, elk geklokt op 800 MHz. Deze GPU zit volledig geïntegreerd op de CPU. In de Pro-versie is dat ook nog steeds het geval, maar verhoogt het aantal compute units naar 36, geklokt op 911 MHz. Dat is een boost van 2,3x FLOPS.
Geheugen
De basis PS4 heeft 8 GB GDDR5 RAM aan 176 GB/s. Dat aantal blijft identiek, maar de bandbreedte wordt opgekrikt tot 218 GB/s. Hierdoor presteert de PS4 Pro 24% beter. Tot slot krijgen de ontwikkelaars op de Pro 512 MB extra opslag beschikbaar omdat andere toepassingen gebruik kunnen maken van een aanvullende gigabyte DDR3-geheugen voor bijvoorbeeld Netflix of Twitch.
4K gaming
De belangrijkste reden waarom de PS4 Pro beschikbaar is, is 4K. Sony zet zwaar in op 4K-gaming, daarom dat de GPU een boost van 230% heeft meegekregen. Dat is significant, maar niet genoeg om écht alle spellen in 4K weer te geven. Daarvoor is een boost van 400% nodig, en dan nog is de CPU vermoedelijk de bottleneck omdat daar maar een kleine winst viel te halen.
Hoe kan de PS4 op drie jaar tijd zijn grafische kracht zo sterk verhogen? Dankzij de verkleining naar 14 nm FinFET kon Sony letterlijk de GPU dupliceren die in de oude versie zat. Zo kan je gemakkelijk compatibiliteit garanderen naar spellen die niet voor de Pro zijn geoptimaliseerd, terwijl nieuwe spellen de extra kracht kunnen benutten. De extra 30% winst heeft verder te maken met de nieuwe AMD Polaris-architectuur die verder geoptimaliseerd is en bovendien extra energiezuinig is.
Checkerboard
Er zullen in de toekomst spellen uitkomen die beroep doen op native 4K-ondersteuning van de PS4 Pro, maar het gros van de andere spellen zal gebruik maken van een techniek genaamd ‘Checkerboarding’. Via deze techniek kan de PS4 Pro spellen in 4K weergeven, ook al klimt de resolutie maar van 1080p naar 1800p. De rest van de pixels voor de volledige 4K-resolutie (2.160p) wordt op een ingenieuze manier gegenereerd, waardoor ontwikkelaars deze techniek relatief gemakkelijk kunnen inschakelen.
Het Checkerboard-principe wordt enkel gebruikt bij de topspellen waar de grafische limiet bereikt werd op de huidige PS4. Waar nog wat marge is, zoals bij Shadow of Mordor, is er geen Checkerboard nodig en haalt het spel native 80 tot 90 procent van de 4K-resolutie.
[related_article id=”186989″]Ook 1080p-boost
De PlayStation 4 Pro is een bijzonder krachtige machine geworden, en eentje die vanaf 10 november als allereerste 4K-gaming mogelijk maakt via een spelconsole. Daarnaast is er ook de ondersteuning voor HDR in games en video, wat van de PS4 Pro ook ineens de ideale mediaspeler maakt. De nieuwe console rolt zijn spierballen en geeft de fans een extra optie om van de PlayStation 4-spellen te genieten.
Ziet elk spel er vanaf nu automatisch beter uit op de PS4 Pro. Helemaal niet. Bestaande spellen moeten een patch uitbrengen om die nieuwe kracht uit te buiten, anders ziet het er identiek hetzelfde uit als vroeger. Heb je geen 4K-scherm? Ook dan kan de PS4 Pro voordelen bieden op vlak van supersampling in 1080p en een hogere framerate, onder voorbehoud dat spellen van de extra kracht gebruik maken. Hetzelfde geldt voor de PlayStation VR-spellen die sinds enkele weken op de markt zijn.
De PlayStation 4 Pro ligt vanaf 10 november in de winkel en kost 399 euro.