Proximus deelt klantengegevens met FOD Economie
Indien je vorig jaar op 8 oktober klant was van Proximus dan werden je gegevens gebruikt voor een proefstudie van het bedrijf en de algemene directie Statistiek van de FOD Economie. Gedurende de dag werd nagegaan hoe big data gebruikt kan worden om betrouwbare statistieken over de bevolking te genereren. Op basis van de verzamelde telefoongegevens kon een kaart worden gemaakt van de bevolkingsdichtheid die sterk overeenkomt met gegevens uit de meest recente bevolkingstelling.
[related_article id=”184672″]Omwille van de positieve resultaten zal het big data-project worden voortgezet. Ook Orange en Base zijn welkom om deel te nemen. Proximus biedt zijn data gratis aan voor het project, maar lijkt hier in de toekomst verandering in te willen brengen. “We hopen in de volgende fase van het project snel tot commerciële toepassingen te komen,” vertrouwt Jan Manssens van Proximus toe aan De Tijd.
Om de privacy van zijn klanten te waarborgen werkt Proximus samen met de Privacycommissie. Het telecombedrijf anonimiseert bovendien alle gegevens aan de bron en deelt geen individuele locatiegegevens uit. Enkel tellingen per telefoonmast worden door het bedrijf gedeeld, waardoor het volgen en identificeren van individuele telefoons onmogelijk wordt.
Aan de hand van zijn klantengegevens kan Proximus een goed beeld vormen van waar personen zich tijdens bepaalde uren op de dag bevinden. Uit de telling kan het bedrijf onder andere bepalen in welke regio’s zich voornamelijk bewoners bevinden, waar toeristen naar toe gaan en waar mensen werken. Ook mobiliteitsproblemen komen dankzij de telefoonsgegevens aan het licht. Via een nieuw portaal, Proximus EnCo MyData genaamd, wil Proximus daarom zijn data verkopen aan firma’s die bijvoorbeeld op zoek zijn naar de optimale locatie voor nieuwe filialen.
Indien je vorig jaar op 8 oktober klant was van Proximus dan werden je gegevens gebruikt voor een proefstudie van het bedrijf en de algemene directie Statistiek van de FOD Economie. Gedurende de dag werd nagegaan hoe big data gebruikt kan worden om betrouwbare statistieken over de bevolking te genereren. Op basis van de verzamelde telefoongegevens kon een kaart worden gemaakt van de bevolkingsdichtheid die sterk overeenkomt met gegevens uit de meest recente bevolkingstelling.
[related_article id=”184672″]Omwille van de positieve resultaten zal het big data-project worden voortgezet. Ook Orange en Base zijn welkom om deel te nemen. Proximus biedt zijn data gratis aan voor het project, maar lijkt hier in de toekomst verandering in te willen brengen. “We hopen in de volgende fase van het project snel tot commerciële toepassingen te komen,” vertrouwt Jan Manssens van Proximus toe aan De Tijd.
Om de privacy van zijn klanten te waarborgen werkt Proximus samen met de Privacycommissie. Het telecombedrijf anonimiseert bovendien alle gegevens aan de bron en deelt geen individuele locatiegegevens uit. Enkel tellingen per telefoonmast worden door het bedrijf gedeeld, waardoor het volgen en identificeren van individuele telefoons onmogelijk wordt.
Aan de hand van zijn klantengegevens kan Proximus een goed beeld vormen van waar personen zich tijdens bepaalde uren op de dag bevinden. Uit de telling kan het bedrijf onder andere bepalen in welke regio’s zich voornamelijk bewoners bevinden, waar toeristen naar toe gaan en waar mensen werken. Ook mobiliteitsproblemen komen dankzij de telefoonsgegevens aan het licht. Via een nieuw portaal, Proximus EnCo MyData genaamd, wil Proximus daarom zijn data verkopen aan firma’s die bijvoorbeeld op zoek zijn naar de optimale locatie voor nieuwe filialen.