Recentste Windows 10-update zorgt voor problemen
Sinds de uitrol van de Windows 10-verjaardagsupdate op 2 augustus heeft Microsoft al zeven cumulatieve updates uitgerold. Deze aanpassingen zijn bedoeld om kleine foutjes weg te werken in de verjaardagsupdate en bevatten geen nieuwe functies. Jammer genoeg zorgt de recentste update (Build 14393.222) bij verschillende gebruikers voor problemen.
“Sinds 29 september heeft Windows al tien keer geprobeerd om de update te installeren, maar elke keer mislukt dit. De update hangt steeds vast op 95 procent. Waarom stopt het besturingssysteem niet met het installeren van een update na drie gefaalde pogingen?” schrijft een Windows-gebruiker op het Microsoft-forum.
Insiders
Andere gebruikers rapporteren eveneens problemen, al lijkt niet elke computer zich te verslikken in de update. Zo schrijft Twitteraar Glyn Press dat slechts één van zijn drie toestellen problemen heeft met de update. Het is momenteel onduidelijk hoeveel gebruikers te maken hebben met gefaalde updates.
Microsoft lijkt geen lessen te hebben getrokken uit het verleden. Ook de eerste cumulatieve update van de Windows 10-verjaardagsupdate zorgde immers voor problemen. Bovendien rapporteerden verschillende insiders problemen met de huidige cumulatieve update. Dit heeft Microsoft er echter niet van weerhouden de update ook naar gewone gebruikers uit te rollen.
Oplossingen
Indien je zelf problemen ervaart met de recentste update, kan je in de eerste plaats proberen om alle updateprocessen en –taken uit te schakelen. Hierdoor zal Windows niet langer blijven proberen om de update te installeren. Gebruikers rapporteren eveneens een andere oplossing, waardoor de update wel correct wordt geïnstalleerd. Deze oplossing vraagt dat je dingen aanpast in het register. Pas deze oplossing daarom met een voldoende voorzichtigheid toe.
Stap 1
Verwijder de folder C:\Windows\System32\Tasks\Microsoft\XblGameSave.
Stap 2
Ga naar het register door naar ‘regedit’ te zoeken en op enter te drukken. Verwijder hierna de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\
Schedule\TaskCache\Tree\Microsoft\XblGameSave
Stap 3
Voer de update opnieuw uit.
Sinds de uitrol van de Windows 10-verjaardagsupdate op 2 augustus heeft Microsoft al zeven cumulatieve updates uitgerold. Deze aanpassingen zijn bedoeld om kleine foutjes weg te werken in de verjaardagsupdate en bevatten geen nieuwe functies. Jammer genoeg zorgt de recentste update (Build 14393.222) bij verschillende gebruikers voor problemen.
“Sinds 29 september heeft Windows al tien keer geprobeerd om de update te installeren, maar elke keer mislukt dit. De update hangt steeds vast op 95 procent. Waarom stopt het besturingssysteem niet met het installeren van een update na drie gefaalde pogingen?” schrijft een Windows-gebruiker op het Microsoft-forum.
Insiders
Andere gebruikers rapporteren eveneens problemen, al lijkt niet elke computer zich te verslikken in de update. Zo schrijft Twitteraar Glyn Press dat slechts één van zijn drie toestellen problemen heeft met de update. Het is momenteel onduidelijk hoeveel gebruikers te maken hebben met gefaalde updates.
Microsoft lijkt geen lessen te hebben getrokken uit het verleden. Ook de eerste cumulatieve update van de Windows 10-verjaardagsupdate zorgde immers voor problemen. Bovendien rapporteerden verschillende insiders problemen met de huidige cumulatieve update. Dit heeft Microsoft er echter niet van weerhouden de update ook naar gewone gebruikers uit te rollen.
Oplossingen
Indien je zelf problemen ervaart met de recentste update, kan je in de eerste plaats proberen om alle updateprocessen en –taken uit te schakelen. Hierdoor zal Windows niet langer blijven proberen om de update te installeren. Gebruikers rapporteren eveneens een andere oplossing, waardoor de update wel correct wordt geïnstalleerd. Deze oplossing vraagt dat je dingen aanpast in het register. Pas deze oplossing daarom met een voldoende voorzichtigheid toe.
Stap 1
Verwijder de folder C:\Windows\System32\Tasks\Microsoft\XblGameSave.
Stap 2
Ga naar het register door naar ‘regedit’ te zoeken en op enter te drukken. Verwijder hierna de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\
Schedule\TaskCache\Tree\Microsoft\XblGameSave
Stap 3
Voer de update opnieuw uit.