Disney, Google en Salesforce willen Twitter inlijven
Twitter blies dit jaar tien kaarsjes uit. Tien jaar van woelige groei, evolutie, en verlies leiden in het jubileumjaar naar een ietwat verrassende overname. Zowel Disney als Google en Salesforce zien immers graten in een overname van het sociale micromedium. Elk zou een eigen koers kunnen varen, met radicaal verschillende toekomstvisies tot gevolg.
Ten eerste is er Disney. De eigenaar van zowel de parken als vele cartoonfiguurtjes is tevens in het bezit van ESPN, een van de grootste sportzenders ter wereld. Zij zien in Twitter het ideale verlengstuk van hun televisie-ambities. Eerder dit jaar begon Twitter al met het uitzenden van wedstrijden van de National Football League (NFL). Analisten denken echter dat als deze overname doorgaat, vele beroemdheden het platform zouden verlaten omdat ze niet willen meespelen in het plan van een rivaliserende tv-zender.
Moeilijke situatie
[related_article id=”185971″]Voor Google zou een overname de meest logische keuze zijn. Het eigen sociale medium, Google+ staat al jaren te boek als een gigantische flop. Met Twitter zou het dat gat in zijn portfolio kunnen opvullen. Daarnaast doen de advertentiemogelijkheden vele investeerders watertanden: reclame kan dan cross-platform getoond worden aan zowat elke doelgroep. Bovendien heeft Google veel expertise in het monitoren van kwalijke conversaties op YouTube; het zou van Twitter een aangenamere plek kunnen maken.De overname door Google zou daarentegen allesbehalve van een leien dakje verlopen. In de VS zouden er al vragen gesteld worden over een mogelijk monopolie, maar in Europa zou dat debat pas echt ontploffen. Bij ons heeft de zoekgigant immers een overdonderend marktaandeel qua reclameadvertenties in de zoekresultaten. Daarnaast kijkt Google momenteel al tegen twee antitrustzaken aan. De overname van Twitter zou daardoor erg lang uitgesponnen worden, en enorm veel geld en tijd vragen.
Consumenten leren kennen
Ten slotte is er Salesforce, een bedrijf dat vooral actief is tussen de zakelijke gebruikers. Toch zou de overname van een consumentengericht platform een goeie zet kunnen zijn. Op die manier krijgt Salesforce immers toegang tot een uitgebreide database aan gesprekken die het kapot kan analyseren. Zo kan het de noden en wensen van consumenten beter leren kennen, terwijl het conversaties tussen merken en klanten kan observeren.
Voor Salesforce is het echter een nadeel dat zoveel van de Twitter-gebruikers slechts passief aanwezig zijn: ze kijken rond en posten zelf geen tweets, waardoor deze gebruikers zwarte vlekken blijven. Daarom zou het misschien logischer zijn om simpelweg de rechten op de tweets op te kopen, in plaats van het hele platform. Bovendien zijn de investeerders niet tuk op een volledige overname, waardoor de marktwaarde van Salesforce al enkele procentpunten daalde sinds het nieuws naar buiten kwam. De waarde van Twitter steeg dan weer onder invloed van de uitgebreide interesse. Wie de overnemer ook wordt, de toekomst van Twitter ziet er alleszins radicaal anders uit.
Twitter blies dit jaar tien kaarsjes uit. Tien jaar van woelige groei, evolutie, en verlies leiden in het jubileumjaar naar een ietwat verrassende overname. Zowel Disney als Google en Salesforce zien immers graten in een overname van het sociale micromedium. Elk zou een eigen koers kunnen varen, met radicaal verschillende toekomstvisies tot gevolg.
Ten eerste is er Disney. De eigenaar van zowel de parken als vele cartoonfiguurtjes is tevens in het bezit van ESPN, een van de grootste sportzenders ter wereld. Zij zien in Twitter het ideale verlengstuk van hun televisie-ambities. Eerder dit jaar begon Twitter al met het uitzenden van wedstrijden van de National Football League (NFL). Analisten denken echter dat als deze overname doorgaat, vele beroemdheden het platform zouden verlaten omdat ze niet willen meespelen in het plan van een rivaliserende tv-zender.
Moeilijke situatie
[related_article id=”185971″]Voor Google zou een overname de meest logische keuze zijn. Het eigen sociale medium, Google+ staat al jaren te boek als een gigantische flop. Met Twitter zou het dat gat in zijn portfolio kunnen opvullen. Daarnaast doen de advertentiemogelijkheden vele investeerders watertanden: reclame kan dan cross-platform getoond worden aan zowat elke doelgroep. Bovendien heeft Google veel expertise in het monitoren van kwalijke conversaties op YouTube; het zou van Twitter een aangenamere plek kunnen maken.De overname door Google zou daarentegen allesbehalve van een leien dakje verlopen. In de VS zouden er al vragen gesteld worden over een mogelijk monopolie, maar in Europa zou dat debat pas echt ontploffen. Bij ons heeft de zoekgigant immers een overdonderend marktaandeel qua reclameadvertenties in de zoekresultaten. Daarnaast kijkt Google momenteel al tegen twee antitrustzaken aan. De overname van Twitter zou daardoor erg lang uitgesponnen worden, en enorm veel geld en tijd vragen.
Consumenten leren kennen
Ten slotte is er Salesforce, een bedrijf dat vooral actief is tussen de zakelijke gebruikers. Toch zou de overname van een consumentengericht platform een goeie zet kunnen zijn. Op die manier krijgt Salesforce immers toegang tot een uitgebreide database aan gesprekken die het kapot kan analyseren. Zo kan het de noden en wensen van consumenten beter leren kennen, terwijl het conversaties tussen merken en klanten kan observeren.
Voor Salesforce is het echter een nadeel dat zoveel van de Twitter-gebruikers slechts passief aanwezig zijn: ze kijken rond en posten zelf geen tweets, waardoor deze gebruikers zwarte vlekken blijven. Daarom zou het misschien logischer zijn om simpelweg de rechten op de tweets op te kopen, in plaats van het hele platform. Bovendien zijn de investeerders niet tuk op een volledige overname, waardoor de marktwaarde van Salesforce al enkele procentpunten daalde sinds het nieuws naar buiten kwam. De waarde van Twitter steeg dan weer onder invloed van de uitgebreide interesse. Wie de overnemer ook wordt, de toekomst van Twitter ziet er alleszins radicaal anders uit.