Test

Dit is een popup

Here tilt live verkeersinformatie naar volgend niveau

Here tilt live verkeersinformatie naar een volgend niveau met een aantal nieuwe toepassingen die beroep doen op de sensordata van geconnecteerde wagens.

HERE_PRESS_HERO-RGB

Navigatiespecialist Here heeft een reeks nieuwe datadiensten aangekondigd om automobilisten live van wegomstandigheden en verkeersinformatie te voorzien. Het baseert zich daarvoor op de sensorinformatie die door moderne auto’s wordt verzameld en geüpload naar de cloud.

Here zal voor de nieuwe diensten in eerste instantie putten uit informatie van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Die Duitse automerken namen Here eind vorig jaar over van het Finse Nokia voor een bedrag van 2,8 miljard euro. Op termijn zou ook informatie van andere automerken kunnen worden verwerkt.

[related_article id=”184289″]

Tot de verzamelde informatie behoort onder meer de snelheid, richting en locatie van een voertuig, maar ook of er plots bruusk wordt geremd, de ruitenwissers aanstaan of de mistlichten actief zijn. Veel auto’s worden tegenwoordig met camera’s uitgerust, waardoor informatie over wegenwerken, afgesloten rijvakken, ongevallen en (tijdelijke) verkeersborden eveneens kan worden verzameld. De informatie wordt volgens Here anoniem verwerkt, met respect voor de privacy van de automobilist.

Op basis van al die sensor- en cameradata kan Here sneller en accurater waarschuwen voor filevorming, tijdelijke snelheidsaanpassingen, ongevallen of slechte weersomstandigheden zoals mist of een gladde weg. Ten slotte kunnen de gegevens ook worden gebruiken voor informatie over parkeermogelijkheden op een bepaalde locatie. Daarvoor combineert Here de data die het via geconnecteerde auto’s verzamelt met parkeerinformatie van andere bronnen.

Honderdduizenden wagens van de drie grote Duitse autobouwers zijn nu al klaar om hun sensorinformatie met het Here-platform te delen. Dat moet tegen eind 2018 toenemen tot enkele miljoenen. Daarmee beschikt Here over een belangrijk schaalvoordeel ten opzichte van concurrenten als TomTom, Google en Tesla, die hun data uit een veel kleiner aantal voertuigen moeten halen.

Here stelt zijn diensten vanaf de eerste helft van 2017 beschikbaar voor iedereen die ermee aan de slag wilt, van autofabrikanten over wegbeheerders en overheden, tot appontwikkelaars. De informatie zal in eerste instantie worden benut om automobilisten van updates te voorzien, maar kan op termijn ook voor zelfrijdende wagens worden ingezet.

HERE_PRESS_HERO-RGB

Navigatiespecialist Here heeft een reeks nieuwe datadiensten aangekondigd om automobilisten live van wegomstandigheden en verkeersinformatie te voorzien. Het baseert zich daarvoor op de sensorinformatie die door moderne auto’s wordt verzameld en geüpload naar de cloud.

Here zal voor de nieuwe diensten in eerste instantie putten uit informatie van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Die Duitse automerken namen Here eind vorig jaar over van het Finse Nokia voor een bedrag van 2,8 miljard euro. Op termijn zou ook informatie van andere automerken kunnen worden verwerkt.

[related_article id=”184289″]

Tot de verzamelde informatie behoort onder meer de snelheid, richting en locatie van een voertuig, maar ook of er plots bruusk wordt geremd, de ruitenwissers aanstaan of de mistlichten actief zijn. Veel auto’s worden tegenwoordig met camera’s uitgerust, waardoor informatie over wegenwerken, afgesloten rijvakken, ongevallen en (tijdelijke) verkeersborden eveneens kan worden verzameld. De informatie wordt volgens Here anoniem verwerkt, met respect voor de privacy van de automobilist.

Op basis van al die sensor- en cameradata kan Here sneller en accurater waarschuwen voor filevorming, tijdelijke snelheidsaanpassingen, ongevallen of slechte weersomstandigheden zoals mist of een gladde weg. Ten slotte kunnen de gegevens ook worden gebruiken voor informatie over parkeermogelijkheden op een bepaalde locatie. Daarvoor combineert Here de data die het via geconnecteerde auto’s verzamelt met parkeerinformatie van andere bronnen.

Honderdduizenden wagens van de drie grote Duitse autobouwers zijn nu al klaar om hun sensorinformatie met het Here-platform te delen. Dat moet tegen eind 2018 toenemen tot enkele miljoenen. Daarmee beschikt Here over een belangrijk schaalvoordeel ten opzichte van concurrenten als TomTom, Google en Tesla, die hun data uit een veel kleiner aantal voertuigen moeten halen.

Here stelt zijn diensten vanaf de eerste helft van 2017 beschikbaar voor iedereen die ermee aan de slag wilt, van autofabrikanten over wegbeheerders en overheden, tot appontwikkelaars. De informatie zal in eerste instantie worden benut om automobilisten van updates te voorzien, maar kan op termijn ook voor zelfrijdende wagens worden ingezet.

audibmwConnected Carheremercedes-benzverkeersinformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!