Test

Dit is een popup

Facebook-ontwikkelaars overklassen Adblock Plus

Facebook lijkt de advertentiestrijd tegen Adblockers te gaan winnen. Heeft de tegenpartij nog iets achter de hand, of moet ze zich gewonnen geven?

adblocker

De advertentiestrijd tussen Adblock Plus en Facebook is nog lang niet afgelopen. In het kat-en-muisspel, dat begon toen Facebook zijn code aanpaste om toch voorbij de advertentiefilter te geraken, haalt het sociale netwerk momenteel de bovenhand. Het bedrijf achter het reclamevangnet beweerde enkele weken geleden dat het elke zet van de Facebook-ontwikkelaars zo snel mogelijk zou counteren, en bewees dat meteen door de eerste poging van Facebook al na twee dagen teniet te doen.

[related_article id=”184861″]Momenteel slaagt Facebook er echter al een maand lang ongestoord in om toch advertenties te tonen aan zijn gebruikers. Het doet dat door zowat elke markeerder van reclame te verwijderen uit de broncode. “Een gevaarlijke situatie,” klinkt het bij Adblock tegenover TechCrunch. “Als Facebook echt elke markeerder weet te wissen, zullen op de lange duur ook berichten van echte ‘vrienden’ geblokkeerd worden.” Het sociale netwerk lijkt dan ook de strijd te gaan winnen.

De strijd is dan ook enigszins ongelijk: Facebook beschikt over een leger aan ontwikkelaars die voltijds betaald worden om de advertenties op onze schermen te laten verschijnen. Adblock mag dan wel over een grote gemeenschap beschikken, het moet steeds anticiperen op de code die volledig in handen is van het sociale netwerk.

Niettemin belooft Adblock dat het over enkele weken een nieuwe, verbeterde versie van zijn software klaar zal hebben. Ze zijn alvast erg zeker van hun stuk: op basis van kleine indicators bij advertenties zouden toch zo goed als alle ongemarkeerde advertenties verborgen kunnen worden. Een inspanning die een volledige hercodering van de software vereist.

Eigen markt

Om de inspanningen tegen Facebook te blijven financieren, biedt Adblock Plus sinds kort ook zijn eigen advertentieplatform aan: in ruil voor zes procent van de opbrengsten laat de software toch advertenties door. Naar eigen zeggen doet het dat alleen voor reclame die de privacy van de gebruiker respecteert, maar het is niettemin toch reclame.

adblocker

De advertentiestrijd tussen Adblock Plus en Facebook is nog lang niet afgelopen. In het kat-en-muisspel, dat begon toen Facebook zijn code aanpaste om toch voorbij de advertentiefilter te geraken, haalt het sociale netwerk momenteel de bovenhand. Het bedrijf achter het reclamevangnet beweerde enkele weken geleden dat het elke zet van de Facebook-ontwikkelaars zo snel mogelijk zou counteren, en bewees dat meteen door de eerste poging van Facebook al na twee dagen teniet te doen.

[related_article id=”184861″]Momenteel slaagt Facebook er echter al een maand lang ongestoord in om toch advertenties te tonen aan zijn gebruikers. Het doet dat door zowat elke markeerder van reclame te verwijderen uit de broncode. “Een gevaarlijke situatie,” klinkt het bij Adblock tegenover TechCrunch. “Als Facebook echt elke markeerder weet te wissen, zullen op de lange duur ook berichten van echte ‘vrienden’ geblokkeerd worden.” Het sociale netwerk lijkt dan ook de strijd te gaan winnen.

De strijd is dan ook enigszins ongelijk: Facebook beschikt over een leger aan ontwikkelaars die voltijds betaald worden om de advertenties op onze schermen te laten verschijnen. Adblock mag dan wel over een grote gemeenschap beschikken, het moet steeds anticiperen op de code die volledig in handen is van het sociale netwerk.

Niettemin belooft Adblock dat het over enkele weken een nieuwe, verbeterde versie van zijn software klaar zal hebben. Ze zijn alvast erg zeker van hun stuk: op basis van kleine indicators bij advertenties zouden toch zo goed als alle ongemarkeerde advertenties verborgen kunnen worden. Een inspanning die een volledige hercodering van de software vereist.

Eigen markt

Om de inspanningen tegen Facebook te blijven financieren, biedt Adblock Plus sinds kort ook zijn eigen advertentieplatform aan: in ruil voor zes procent van de opbrengsten laat de software toch advertenties door. Naar eigen zeggen doet het dat alleen voor reclame die de privacy van de gebruiker respecteert, maar het is niettemin toch reclame.

adblock plusadvertentiesreclame

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!