Adblock Plus gaat zelf advertenties verkopen en tonen
Adblock Plus filtert advertenties uit het internet. Gebruikers bekijken websites alsof er nooit advertenties stonden. De sites worden dus gerenderd zonder reclame, zodat je evenmin lelijke witte vlakken of spaties te zien krijgt.
Adblock kan op veel bijval van gebruikers rekenen maar is tevens nefast voor het internet. Iedere website waarvoor je niet betaalt, inclusief deze, rekent op advertentie-inkomsten om draaiende te blijven. Adblock ontzegt de websites die inkomsten. De mensen achter het bedrijf introduceren nu wat wel eens een mooie middenweg kan zijn. Eyeo, het bedrijf achter de browserplug-in, gaat via een eigen advertentieplatform reclame aanbieden die wel zichtbaar is voor gebruikers, maar alleen wanneer die reclame aan strikte normen voldoet en niet storend is. Dat meldt The Wall Street Journal.
Acceptabele reclame
Adblock Plus experimenteert al sinds 2011 met zogenaamde ‘acceptabele advertenties’, die niet te groot of te zwaar zijn, of niet in de weg komen te zitten van je surfervaring. Veel heb je daar waarschijnlijk nog niet van gemerkt, aangezien de aanbieders van advertenties moesten samenwerken met Adblock om op een whitelist terecht te komen.
Het nieuwe initiatief werkt met een eigen platform. Aanbieders van advertenties kunnen via Adblock advertenties aan het platform toevoegen. Adblock zal nog steeds alle reclame op een gegeven website blokkeren, maar die reclame wordt vervolgens vervangen door banners die de naam hebben wel acceptabel te zijn.
Alternatief netwerk
Het resultaat is een alternatief reclameverdelingsnetwerk dat aan Eyeo en zijn partners toebehoort. 80 procent van de advertentie-inkomsten gaat naar de adverteerders, 20 procent wordt verdeelt onder partners waaronder Google, ComboTag, AppNexus en Eyeo zelf, dat met zes procent van de opbrengt gaat lopen. Het reclamenetwerk van het Duitse bedrijf heeft als bijkomend voordeel dat het een vrij specifieke doelgroep bereikt: mensen met genoeg computerkennis om een adblocker te installeren. Adblock Plus hoopt natuurlijk die gebruikers geen graten zien in wat het zelf acceptabele advertenties noemt.
Geen datamining
[related_article id=”180486″]Eyeo heeft duidelijke richtlijnen over wat onder de noemer acceptabel valt. Zo mag de plaatsing van de advertenties de leeservaring niet storen, mogen ze niet te groot zijn en moeten duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van de website. Bovendien mogen de advertenties geen gebruik maken van verregaande personalisatie door datamining en cookies. Allen het type toestel, de browser, de website, de locatie waarvan de site geladen wordt en het gebruikte besturingssysteem mogen een invloed hebben op de getoonde advertenties. Het platform is momenteel in bèta. Zo’n 700 bedrijven voldoen voorlopig aan de juiste voorwaarden, 70 daarvan betalen momenteel al geld om hun advertenties via Adblock Plus te verdelen.
De vrees om gebruikers te verjagen zit er duidelijk in. Wie de extensie gebruikt kan in de instellingen duiken en ‘Allow some non-intrusive advertising’ uitvinken. Zo blijft jouw internet wel volledig advertentievrij.
Adblock Plus filtert advertenties uit het internet. Gebruikers bekijken websites alsof er nooit advertenties stonden. De sites worden dus gerenderd zonder reclame, zodat je evenmin lelijke witte vlakken of spaties te zien krijgt.
Adblock kan op veel bijval van gebruikers rekenen maar is tevens nefast voor het internet. Iedere website waarvoor je niet betaalt, inclusief deze, rekent op advertentie-inkomsten om draaiende te blijven. Adblock ontzegt de websites die inkomsten. De mensen achter het bedrijf introduceren nu wat wel eens een mooie middenweg kan zijn. Eyeo, het bedrijf achter de browserplug-in, gaat via een eigen advertentieplatform reclame aanbieden die wel zichtbaar is voor gebruikers, maar alleen wanneer die reclame aan strikte normen voldoet en niet storend is. Dat meldt The Wall Street Journal.
Acceptabele reclame
Adblock Plus experimenteert al sinds 2011 met zogenaamde ‘acceptabele advertenties’, die niet te groot of te zwaar zijn, of niet in de weg komen te zitten van je surfervaring. Veel heb je daar waarschijnlijk nog niet van gemerkt, aangezien de aanbieders van advertenties moesten samenwerken met Adblock om op een whitelist terecht te komen.
Het nieuwe initiatief werkt met een eigen platform. Aanbieders van advertenties kunnen via Adblock advertenties aan het platform toevoegen. Adblock zal nog steeds alle reclame op een gegeven website blokkeren, maar die reclame wordt vervolgens vervangen door banners die de naam hebben wel acceptabel te zijn.
Alternatief netwerk
Het resultaat is een alternatief reclameverdelingsnetwerk dat aan Eyeo en zijn partners toebehoort. 80 procent van de advertentie-inkomsten gaat naar de adverteerders, 20 procent wordt verdeelt onder partners waaronder Google, ComboTag, AppNexus en Eyeo zelf, dat met zes procent van de opbrengt gaat lopen. Het reclamenetwerk van het Duitse bedrijf heeft als bijkomend voordeel dat het een vrij specifieke doelgroep bereikt: mensen met genoeg computerkennis om een adblocker te installeren. Adblock Plus hoopt natuurlijk die gebruikers geen graten zien in wat het zelf acceptabele advertenties noemt.
Geen datamining
[related_article id=”180486″]Eyeo heeft duidelijke richtlijnen over wat onder de noemer acceptabel valt. Zo mag de plaatsing van de advertenties de leeservaring niet storen, mogen ze niet te groot zijn en moeten duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van de website. Bovendien mogen de advertenties geen gebruik maken van verregaande personalisatie door datamining en cookies. Allen het type toestel, de browser, de website, de locatie waarvan de site geladen wordt en het gebruikte besturingssysteem mogen een invloed hebben op de getoonde advertenties. Het platform is momenteel in bèta. Zo’n 700 bedrijven voldoen voorlopig aan de juiste voorwaarden, 70 daarvan betalen momenteel al geld om hun advertenties via Adblock Plus te verdelen.
De vrees om gebruikers te verjagen zit er duidelijk in. Wie de extensie gebruikt kan in de instellingen duiken en ‘Allow some non-intrusive advertising’ uitvinken. Zo blijft jouw internet wel volledig advertentievrij.