Test

Dit is een popup

Achtergrond

“Pokémon Go kan technologie inspireren en wereld veranderen”

De Amerikaanse dokter Roger Smith is ervan overtuigd dat de Pokémon Go-hype mensen kan inspireren en nieuwe technologie uit zijn niche haalt.

netneutraliteit pokémon

[related_article id=”184928″]Pokémon Go is voor velen een eenvoudig spel: je gaat achter virtuele monsters aan in een poging ze te vangen, je bezoekt Pokéstops om je Pokéballs bij te vullen en je verslaat Gyms om de macht te grijpen en punten te verdienen. Volgens dokter Roger Smith, technisch directeur bij een New Yorks ziekenhuis en technologiecorrespondent bij TechCrunch betekent het spelletje echter meer. Veel meer.

“We zien vandaag dat een populair spelletje voor smartphones de kracht heeft om bepaalde technologie uit zijn niche te lokken,” steekt Smith van wal. “Iedereen weet nu bijvoorbeeld wat augmented reality is.” Daarnaast weet het spel perfect een digitale kaart over de werkelijke wereld te leggen, waarbij bestaande trekpleisters een volledig nieuwe functie krijgen. “Een krachtig gegeven,” vindt Smith.

Data uit virtuele werelden weten zo een extra dimensie te geven aan plaatsen die we dagelijks tegenkomen. Een kerk wordt bijvoorbeeld een plek waar mensen samenkomen om Gyms te veroveren. “Tot voor kort was dat iets waar nerds wild van werden. Maar combineer het met een smartphone en iedereen is er weg van,” zegt Smith, “het creëert een nieuwe manier voor ons om om te gaan met de realiteit.”

Niet nieuw

Nochtans is wat Pokémon Go doet, niet nieuw. Google Maps doet bijvoorbeeld iets gelijkaardig door de werkelijkheid samen te brengen met wat we op onze digitale kaart zien gebeuren. Het verschil, volgens Smith, is dat de informatie van Maps bijna één-op-één overeenkomt met wat er zich in werkelijkheid afspeelt, terwijl Pokémon een nieuwe manier aanreikt om te interrageren met voorwerpen. Een manier die vele nieuwe toepassingsmogelijkheden kan bieden.

Smith geeft zelf het voorbeeld van pretparken: “Neem nu Disneyland. Als dat park inzet op zijn eigen Go-verhaal, kan dat een extra dimensie geven aan een bezoek. Zo kan het je helpen om het park te verkennen, kan het ‘vangen’ van een bepaalde figuur je korting opleveren, of kan je ook gewoon proberen om alle figuurtjes te verzamelen. Maken ze die figuurtjes afhankelijk van park tot park, dan kunnen ze ook winst halen uit de verkoop van combi-tickets voor meerdere pretparken.”

Entertainmentwaarde

[related_article id=”183544″]Pretparken zijn maar een klein onderdeel. Ook musea of citytrips kunnen enorm verrijkt worden volgens Smith. “Als het Louvre een Da Vinci Code-tour zou opzetten, waarbij mensen spelenderwijs door het museum worden geloodst, kan dat de interesse voor cultuur alleen maar ten goede komen. Of laat mensen op hun smartphonescherm een animatie zien waarop een schilder een bepaald kunstwerk namaakt van begin tot einde.”

Wie naar een grote stad gaat, zou geconfronteerd kunnen worden met scenes uit films die daar gedraaid werden. Of laat Spiderman gewoon eens boven de hoofden van toeristen voorbij vliegen. De mogelijkheden, zegt Smith, zijn opwindend en eindeloos.

Medische voordelen

In de medische en academische wereld wordt geregeld gebruik gemaakt van ‘gamification’, waarbij een proces op een spel lijkt om sneller iets aan te leren of om ziektes als Alzheimer tegen te gaan. Spelenderwijs leren bijvoorbeeld. Volgens Smith kan het Go-verhaal zo helpen bij oudere, vergeetachtige mensen die zo lang mogelijk onafhankelijk willen zijn, maar toch elke dag medicijnen moeten nemen.

“Zo kan een spel bijvoorbeeld een soort Pokéstop inbouwen die dan de medicijnen voorstellen. Door dagelijks naar dat punt te gaan en aan te geven dat je de medicijnen genomen hebt, verdwijnt het icoontje, waardoor de kans op vergissingen kleiner wordt,” meent Smith. Wie dan enkele dagen geen medicijnen neemt, zou meerdere pilletjes kunnen zien verschijnen, terwijl een hulpverlener op de hoogte wordt gebracht.

Volgens Smith is het nu zaak te kijken wat er allemaal kan gevirtualiseerd worden. Hij twijfelt er niet aan dat Pokémon Go een revolutie in gang heeft gezet. De enige vraag blijft volgens hem: wanneer mogen we deze nieuwe toepassingen verwachten?

netneutraliteit pokémon

[related_article id=”184928″]Pokémon Go is voor velen een eenvoudig spel: je gaat achter virtuele monsters aan in een poging ze te vangen, je bezoekt Pokéstops om je Pokéballs bij te vullen en je verslaat Gyms om de macht te grijpen en punten te verdienen. Volgens dokter Roger Smith, technisch directeur bij een New Yorks ziekenhuis en technologiecorrespondent bij TechCrunch betekent het spelletje echter meer. Veel meer.

“We zien vandaag dat een populair spelletje voor smartphones de kracht heeft om bepaalde technologie uit zijn niche te lokken,” steekt Smith van wal. “Iedereen weet nu bijvoorbeeld wat augmented reality is.” Daarnaast weet het spel perfect een digitale kaart over de werkelijke wereld te leggen, waarbij bestaande trekpleisters een volledig nieuwe functie krijgen. “Een krachtig gegeven,” vindt Smith.

Data uit virtuele werelden weten zo een extra dimensie te geven aan plaatsen die we dagelijks tegenkomen. Een kerk wordt bijvoorbeeld een plek waar mensen samenkomen om Gyms te veroveren. “Tot voor kort was dat iets waar nerds wild van werden. Maar combineer het met een smartphone en iedereen is er weg van,” zegt Smith, “het creëert een nieuwe manier voor ons om om te gaan met de realiteit.”

Niet nieuw

Nochtans is wat Pokémon Go doet, niet nieuw. Google Maps doet bijvoorbeeld iets gelijkaardig door de werkelijkheid samen te brengen met wat we op onze digitale kaart zien gebeuren. Het verschil, volgens Smith, is dat de informatie van Maps bijna één-op-één overeenkomt met wat er zich in werkelijkheid afspeelt, terwijl Pokémon een nieuwe manier aanreikt om te interrageren met voorwerpen. Een manier die vele nieuwe toepassingsmogelijkheden kan bieden.

Smith geeft zelf het voorbeeld van pretparken: “Neem nu Disneyland. Als dat park inzet op zijn eigen Go-verhaal, kan dat een extra dimensie geven aan een bezoek. Zo kan het je helpen om het park te verkennen, kan het ‘vangen’ van een bepaalde figuur je korting opleveren, of kan je ook gewoon proberen om alle figuurtjes te verzamelen. Maken ze die figuurtjes afhankelijk van park tot park, dan kunnen ze ook winst halen uit de verkoop van combi-tickets voor meerdere pretparken.”

Entertainmentwaarde

[related_article id=”183544″]Pretparken zijn maar een klein onderdeel. Ook musea of citytrips kunnen enorm verrijkt worden volgens Smith. “Als het Louvre een Da Vinci Code-tour zou opzetten, waarbij mensen spelenderwijs door het museum worden geloodst, kan dat de interesse voor cultuur alleen maar ten goede komen. Of laat mensen op hun smartphonescherm een animatie zien waarop een schilder een bepaald kunstwerk namaakt van begin tot einde.”

Wie naar een grote stad gaat, zou geconfronteerd kunnen worden met scenes uit films die daar gedraaid werden. Of laat Spiderman gewoon eens boven de hoofden van toeristen voorbij vliegen. De mogelijkheden, zegt Smith, zijn opwindend en eindeloos.

Medische voordelen

In de medische en academische wereld wordt geregeld gebruik gemaakt van ‘gamification’, waarbij een proces op een spel lijkt om sneller iets aan te leren of om ziektes als Alzheimer tegen te gaan. Spelenderwijs leren bijvoorbeeld. Volgens Smith kan het Go-verhaal zo helpen bij oudere, vergeetachtige mensen die zo lang mogelijk onafhankelijk willen zijn, maar toch elke dag medicijnen moeten nemen.

“Zo kan een spel bijvoorbeeld een soort Pokéstop inbouwen die dan de medicijnen voorstellen. Door dagelijks naar dat punt te gaan en aan te geven dat je de medicijnen genomen hebt, verdwijnt het icoontje, waardoor de kans op vergissingen kleiner wordt,” meent Smith. Wie dan enkele dagen geen medicijnen neemt, zou meerdere pilletjes kunnen zien verschijnen, terwijl een hulpverlener op de hoogte wordt gebracht.

Volgens Smith is het nu zaak te kijken wat er allemaal kan gevirtualiseerd worden. Hij twijfelt er niet aan dat Pokémon Go een revolutie in gang heeft gezet. De enige vraag blijft volgens hem: wanneer mogen we deze nieuwe toepassingen verwachten?

augmented realitycultuurda vincigamificationmobielsmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!