Test

Dit is een popup

Reviews

Review HTC Vive: blijft bewegen boeiend?

Voordelen
Indrukwekkende ervaring
Elke beweging haarscherp gedetecteerd
Comfortabel voor brildragers
Gigantische Steam-bibliotheek
Nadelen
Draagcomfort na lange sessies
Geen geïntegreerde hoofdtelefoon
Snel starten is lastig
Headset heeft drie kabels nodig
Aanbevolen prijs: €899 (€ 56,11 verzendingskosten)
Waar te koop?
Totaalscore 7
De meest indrukwekkende virtual reality-ervaring is zonder twijfel de HTC Vive. Bewegen en handelen in VR zoals in het echte leven is bijzonder… zolang je geprikkeld blijft.

HTC Vive

Doorheen de jaren hebben we verschillende demo’s met de Oculus Rift mogen beleven, maar geen enkele maakte zo’n indruk als de allereerste demo met de HTC Vive. Bewegen en handelen in VR voelt indrukwekkend en natuurlijk aan. Slimme toepassingen brengen het allerbeste in de set naar boven, wat betekent dat een demo van een half uur iedereen diep onder de indruk zal laten. De ideale set om mensen te laten geloven in VR, maar wat blijft er nog over van dat wauw-gevoel na drie maanden?

Spectaculair

We moeten eerlijk toegeven dat we de HTC Vive eerder laat hebben besteld. De Oculus Rift hadden we op de lanceringsdatum vastgelegd, terwijl we de Vive oorspronkelijk links hadden laten liggen. Een korte demo werkt spectaculair, maar langer ook? Een bezoek bij HTC waar we een volledige namiddag met de Vive aan de slag konden trok ons over de streep. Diep onder de indruk plaatsten we onmiddellijk een bestelling om dieper te kunnen graven.

Een korte demo werkt onmiddelijk spectaculair voor iedereen.

De doos waarin de Vive wordt geleverd is bijzonder indrukwekkend. Meer dan 18 verschillende onderdelen kan je uitpakken: controllers, sensors, voedingsadapters, usb-kabels, het heeft veel weg van een Ikea-bouwpakket, inclusief plan hoe je alles moet installeren. Een half uur later kunnen we aan de slag nadat alles is opgehangen en klaargelegd. In de doos zitten muurbeugels om de sensors op te hangen, maar je kan ze met eender welke luidsprekerbeugel ophangen. Beide sensors hebben een stopcontact in de buurt nodig. De kabellengte is ongeveer zo’n 3,5 meter, dus er is wat marge mogelijk.

Installatie (on)gemak

De initialisatie van de speelruimte verloopt via Steam VR, een onderdeel dat je vooraf moet installeren in Steam. Stap voor stap moet je laten weten aan het systeem wat de speelruimte is, waar de grond begint en of de sensors goed hangen. De presentatie ziet er sexy uit, ook al gaan deze stappen tegensteken wanneer je die regelmatig opnieuw moet doen omdat er bijvoorbeeld iets is verschoven in de ruimte zoals een zetel of een tafel.

Vive

Starten met de HTC Vive is allesbehalve ‘direct’. Je hebt een heleboel kabels die je goed moet leggen, de headset gaat met drie kabels naar een hub, om van daaruit nog met twee en een aparte voeding verder te gaan naar de pc en een stopcontact. Onze opstelling ziet er allesbehalve sexy uit met verlengkabels op verschillende plaatsen. Heb je geen aparte ruimte die enkel voor de Vive dient en waar nergens ooit een voorwerp verandert in de ruimte? Dan kan je op één minuut in VR springen. Heb je net als ons de Vive in een leefruimte geïnstalleerd waar je het liefst niet de tientallen meters kabel wil zien liggen van de headset, dan duurt het een dikke 5 minuten voordat je aan de slag bent. Dat laatste steekt snel tegen wanneer je even een half uurtje hebt om te spelen, zeker omdat gamen in VR met de Vive sowieso al intensiever is dan passief zitten in de zetel.

Snel antwoord

De installatie met de vele meters kabel en de sensors zorgen voor een veel hogere opstap om ‘snel’ even te gamen. Dan is de Oculus Rift een stuk toegankelijker om snel te starten. Bijkomend nadeel is dat de Vive geen geïntegreerde hoofdtelefoon heeft. Achteraan de headset zit een jack-aansluiting, waar je een hoofdtelefoon naar keuze kan gebruiken. Tof voor de audio-enthousiastelingen om die keuze te hebben, maar absoluut niet handig om regelmatig te gebruiken. Eens alles op je hoofd zit is het relatief comfortabel, maar de headset op- of afzetten is allesbehalve praktisch. Daarnaast zal die jackkabel regelmatig in de weg hangen tijdens je bewegingen omdat zo’n kabel meestal niet 20 cm is maar eerder 1 – 1,5 meter.

Je voelt aan alles dat de HTC zich heeft moeten haasten.

Je voelt aan alles dat de HTC Vive een antwoord is op de Oculus Rift, maar dat ze alles hebben moeten realiseren met minder ontwikkeltijd omdat ze later op de VR-kar zijn gesprongen. De headset ziet er ook niet zo sexy uit en de drie kabels die over je hoofd hangen zijn absoluut niet handig en belemmeren je meermaals tijdens je bewegingen. De bril weegt ook 85 gram meer (555 gram) dan de Oculus Rift, en dat voel je. De zachte kussens geven allereerst wel een comfortabele indruk, maar na een uur merk je dat de Vive veel harder op je voorhoofd drukt dan de Rift, meer specifiek op je neusbeen. De grotere bril is wel een voordeel voor brildragers. De Vive ondersteunt lensaanpassingen in de diepte, waardoor je comfortabel je bril kan ophouden en toch van VR kan genieten. Iets wat bij de Oculus Rift absoluut niet mogelijk is voor sessies langer dan 10 minuten, als het al lukt.

Steam-troef

TheLab_with_logo_w_600Het lijkt alsof de Vive absoluut geen partij is voor de Oculus Rift, maar het weet bijzonder veel goed te maken met zijn bewegingsvrijheid en de complete Steam-integratie. Je bedient Steam met de twee controllers, iets wat heel snel comfortabel aanvoelt. Je kan heel snel van het éne spel naar het andere gaan, je ziet je vrienden online verschijnen en chatberichten presenteren mooi in VR. Steam is het absolute referentieplatform voor gamers, en daar zitten dan waarschijnlijk ook al je online vrienden. Bovendien groeit het VR-aanbod op Steam exponentieel sneller dan in de Oculus Store, waardoor je met alle games die er nu beschikbaar zijn al voor maanden zoet bent.

Het enige wat Steam je niet laat weten, is een vorm van misselijkheidsgraad. Er is geen extra controle van Steam, wat jou in het ongewisse laat of de ervaring wel geschikt is. De commentaren lezen op Steam is de boodschap hier, en dat geldt bij zowat elk VR-spel dat je in de toekomst plant aan te kopen. Waar de Vive nog innoveert, is de geïntegreerde camera waarmee je de omgeving rondom jou kan zien. Handig om zonder je bril af te zetten een slok water te nemen of om met een gerust hart je controllers op de tafel te leggen voordat je je headset afzet. Je ziet de omgeving monochroom, wat allereerst heel raar oogt, maar het werkt perfect zolang de ruimte niet te donker is.

Bewegen

HTC gokt vol op bewegingsvrijheid met de Vive en het resultaat mag er zijn. Elke beweging met de controllers wordt simultaan en identiek in VR weergegeven. Het zorgt ervoor dat alles natuurlijk aanvoelt, in tegenstelling tot met een controller in de zetel hetzelfde te beleven. Rondwandelen binnen de (beperkte) ruimte en handelingen verrichten blijft elke keer indrukwekkend met de Vive. Het ideale apparaat om familie en vrienden onder de indruk van VR te krijgen.

Bij de lancering van de HTC Vive eind maart stond het aantal spellen met bewegingsvrijheid op zo’n 30-tal stuks, waarvan er een stuk of vijf absoluut de moeite waard waren. Wanneer je nu kijkt, is dat aantal al gegroeid naar 300. Steam is een vruchtbaar platform voor iedere ontwikkelaar, wat zich vertaald naar een wildgroei aan games. Teveel naar onze mening, waardoor je door de bomen het bos niet meer kan zien. Gelukkig krijg je het allerbeste spel qua bewegingsvrijheid er vanaf de start bij: Job Simulator.

vive

Gimmick

De HTC Vive imponeert de eerste maand na aankoop, maar de bewegingsvrijheid gaat ook verrassend snel vervelen. Soms is het wel eens leuk om nog eens te beleven tussendoor, maar ik heb nog geen topspel gezien waarin ik uren in VR kan leven dat deze technologie goed gebruikt. De controllers zijn trouwens behoorlijk log en groot om vast te houden, iets wat tegen gaat steken bij langere sessies.Desondanks blijft het technologisch wel indrukwekkend om te zien en om te beleven.

[related_article id=”184649″]Waar we de eerste maand meer tijd met de HTC Vive doorbrachten dan de Oculus Rift, is de situatie nu helemaal omgekeerd. Een beetje daarvan heeft te maken met comfort, maar vooral het startgemak. De Oculus Rift werkt direct: je gaat zitten, en je bent vertrokken. De HTC Vive vraagt eerst een organisatie van kabels, een flinke ruimte waarin niets mag veranderen of je moet opnieuw alles initialiseren, en dat steekt tegen om tussendoor korte spelletjes in VR te spelen.

De gigantische VR-bibliotheek op Steam is een voordeel voor wie véél wil spelen (en schatrijk moet zijn om alles te kopen), maar lees de comments telkens goed na omdat er op dit ogenblik heel veel rommel tussen zit. De HTC Vive maakt veel indruk de eerste weken en zal iedereen ook snel onder de indruk krijgen, maar na drie maanden is voor ons de Oculus Rift voorlopig de betere VR-headset.

Volgende week volgt er nog een uitgebreide vergelijking tussen de Oculus Rift en de HTC Vive. We publiceren vanaf nu ook wekelijks een VR-dagboek waar onze redacteur al zijn ervaringen van de afgelopen week bundelt.

HTC Vive

Doorheen de jaren hebben we verschillende demo’s met de Oculus Rift mogen beleven, maar geen enkele maakte zo’n indruk als de allereerste demo met de HTC Vive. Bewegen en handelen in VR voelt indrukwekkend en natuurlijk aan. Slimme toepassingen brengen het allerbeste in de set naar boven, wat betekent dat een demo van een half uur iedereen diep onder de indruk zal laten. De ideale set om mensen te laten geloven in VR, maar wat blijft er nog over van dat wauw-gevoel na drie maanden?

Spectaculair

We moeten eerlijk toegeven dat we de HTC Vive eerder laat hebben besteld. De Oculus Rift hadden we op de lanceringsdatum vastgelegd, terwijl we de Vive oorspronkelijk links hadden laten liggen. Een korte demo werkt spectaculair, maar langer ook? Een bezoek bij HTC waar we een volledige namiddag met de Vive aan de slag konden trok ons over de streep. Diep onder de indruk plaatsten we onmiddellijk een bestelling om dieper te kunnen graven.

Een korte demo werkt onmiddelijk spectaculair voor iedereen.

De doos waarin de Vive wordt geleverd is bijzonder indrukwekkend. Meer dan 18 verschillende onderdelen kan je uitpakken: controllers, sensors, voedingsadapters, usb-kabels, het heeft veel weg van een Ikea-bouwpakket, inclusief plan hoe je alles moet installeren. Een half uur later kunnen we aan de slag nadat alles is opgehangen en klaargelegd. In de doos zitten muurbeugels om de sensors op te hangen, maar je kan ze met eender welke luidsprekerbeugel ophangen. Beide sensors hebben een stopcontact in de buurt nodig. De kabellengte is ongeveer zo’n 3,5 meter, dus er is wat marge mogelijk.

Installatie (on)gemak

De initialisatie van de speelruimte verloopt via Steam VR, een onderdeel dat je vooraf moet installeren in Steam. Stap voor stap moet je laten weten aan het systeem wat de speelruimte is, waar de grond begint en of de sensors goed hangen. De presentatie ziet er sexy uit, ook al gaan deze stappen tegensteken wanneer je die regelmatig opnieuw moet doen omdat er bijvoorbeeld iets is verschoven in de ruimte zoals een zetel of een tafel.

Vive

Starten met de HTC Vive is allesbehalve ‘direct’. Je hebt een heleboel kabels die je goed moet leggen, de headset gaat met drie kabels naar een hub, om van daaruit nog met twee en een aparte voeding verder te gaan naar de pc en een stopcontact. Onze opstelling ziet er allesbehalve sexy uit met verlengkabels op verschillende plaatsen. Heb je geen aparte ruimte die enkel voor de Vive dient en waar nergens ooit een voorwerp verandert in de ruimte? Dan kan je op één minuut in VR springen. Heb je net als ons de Vive in een leefruimte geïnstalleerd waar je het liefst niet de tientallen meters kabel wil zien liggen van de headset, dan duurt het een dikke 5 minuten voordat je aan de slag bent. Dat laatste steekt snel tegen wanneer je even een half uurtje hebt om te spelen, zeker omdat gamen in VR met de Vive sowieso al intensiever is dan passief zitten in de zetel.

Snel antwoord

De installatie met de vele meters kabel en de sensors zorgen voor een veel hogere opstap om ‘snel’ even te gamen. Dan is de Oculus Rift een stuk toegankelijker om snel te starten. Bijkomend nadeel is dat de Vive geen geïntegreerde hoofdtelefoon heeft. Achteraan de headset zit een jack-aansluiting, waar je een hoofdtelefoon naar keuze kan gebruiken. Tof voor de audio-enthousiastelingen om die keuze te hebben, maar absoluut niet handig om regelmatig te gebruiken. Eens alles op je hoofd zit is het relatief comfortabel, maar de headset op- of afzetten is allesbehalve praktisch. Daarnaast zal die jackkabel regelmatig in de weg hangen tijdens je bewegingen omdat zo’n kabel meestal niet 20 cm is maar eerder 1 – 1,5 meter.

Je voelt aan alles dat de HTC zich heeft moeten haasten.

Je voelt aan alles dat de HTC Vive een antwoord is op de Oculus Rift, maar dat ze alles hebben moeten realiseren met minder ontwikkeltijd omdat ze later op de VR-kar zijn gesprongen. De headset ziet er ook niet zo sexy uit en de drie kabels die over je hoofd hangen zijn absoluut niet handig en belemmeren je meermaals tijdens je bewegingen. De bril weegt ook 85 gram meer (555 gram) dan de Oculus Rift, en dat voel je. De zachte kussens geven allereerst wel een comfortabele indruk, maar na een uur merk je dat de Vive veel harder op je voorhoofd drukt dan de Rift, meer specifiek op je neusbeen. De grotere bril is wel een voordeel voor brildragers. De Vive ondersteunt lensaanpassingen in de diepte, waardoor je comfortabel je bril kan ophouden en toch van VR kan genieten. Iets wat bij de Oculus Rift absoluut niet mogelijk is voor sessies langer dan 10 minuten, als het al lukt.

Steam-troef

TheLab_with_logo_w_600Het lijkt alsof de Vive absoluut geen partij is voor de Oculus Rift, maar het weet bijzonder veel goed te maken met zijn bewegingsvrijheid en de complete Steam-integratie. Je bedient Steam met de twee controllers, iets wat heel snel comfortabel aanvoelt. Je kan heel snel van het éne spel naar het andere gaan, je ziet je vrienden online verschijnen en chatberichten presenteren mooi in VR. Steam is het absolute referentieplatform voor gamers, en daar zitten dan waarschijnlijk ook al je online vrienden. Bovendien groeit het VR-aanbod op Steam exponentieel sneller dan in de Oculus Store, waardoor je met alle games die er nu beschikbaar zijn al voor maanden zoet bent.

Het enige wat Steam je niet laat weten, is een vorm van misselijkheidsgraad. Er is geen extra controle van Steam, wat jou in het ongewisse laat of de ervaring wel geschikt is. De commentaren lezen op Steam is de boodschap hier, en dat geldt bij zowat elk VR-spel dat je in de toekomst plant aan te kopen. Waar de Vive nog innoveert, is de geïntegreerde camera waarmee je de omgeving rondom jou kan zien. Handig om zonder je bril af te zetten een slok water te nemen of om met een gerust hart je controllers op de tafel te leggen voordat je je headset afzet. Je ziet de omgeving monochroom, wat allereerst heel raar oogt, maar het werkt perfect zolang de ruimte niet te donker is.

Bewegen

HTC gokt vol op bewegingsvrijheid met de Vive en het resultaat mag er zijn. Elke beweging met de controllers wordt simultaan en identiek in VR weergegeven. Het zorgt ervoor dat alles natuurlijk aanvoelt, in tegenstelling tot met een controller in de zetel hetzelfde te beleven. Rondwandelen binnen de (beperkte) ruimte en handelingen verrichten blijft elke keer indrukwekkend met de Vive. Het ideale apparaat om familie en vrienden onder de indruk van VR te krijgen.

Bij de lancering van de HTC Vive eind maart stond het aantal spellen met bewegingsvrijheid op zo’n 30-tal stuks, waarvan er een stuk of vijf absoluut de moeite waard waren. Wanneer je nu kijkt, is dat aantal al gegroeid naar 300. Steam is een vruchtbaar platform voor iedere ontwikkelaar, wat zich vertaald naar een wildgroei aan games. Teveel naar onze mening, waardoor je door de bomen het bos niet meer kan zien. Gelukkig krijg je het allerbeste spel qua bewegingsvrijheid er vanaf de start bij: Job Simulator.

vive

Gimmick

De HTC Vive imponeert de eerste maand na aankoop, maar de bewegingsvrijheid gaat ook verrassend snel vervelen. Soms is het wel eens leuk om nog eens te beleven tussendoor, maar ik heb nog geen topspel gezien waarin ik uren in VR kan leven dat deze technologie goed gebruikt. De controllers zijn trouwens behoorlijk log en groot om vast te houden, iets wat tegen gaat steken bij langere sessies.Desondanks blijft het technologisch wel indrukwekkend om te zien en om te beleven.

[related_article id=”184649″]Waar we de eerste maand meer tijd met de HTC Vive doorbrachten dan de Oculus Rift, is de situatie nu helemaal omgekeerd. Een beetje daarvan heeft te maken met comfort, maar vooral het startgemak. De Oculus Rift werkt direct: je gaat zitten, en je bent vertrokken. De HTC Vive vraagt eerst een organisatie van kabels, een flinke ruimte waarin niets mag veranderen of je moet opnieuw alles initialiseren, en dat steekt tegen om tussendoor korte spelletjes in VR te spelen.

De gigantische VR-bibliotheek op Steam is een voordeel voor wie véél wil spelen (en schatrijk moet zijn om alles te kopen), maar lees de comments telkens goed na omdat er op dit ogenblik heel veel rommel tussen zit. De HTC Vive maakt veel indruk de eerste weken en zal iedereen ook snel onder de indruk krijgen, maar na drie maanden is voor ons de Oculus Rift voorlopig de betere VR-headset.

Volgende week volgt er nog een uitgebreide vergelijking tussen de Oculus Rift en de HTC Vive. We publiceren vanaf nu ook wekelijks een VR-dagboek waar onze redacteur al zijn ervaringen van de afgelopen week bundelt.

htc viveoculus riftontspanningsteamvirtual realityvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!