Test

Dit is een popup

Review Oculus Rift: kijken in de toekomst

Voordelen
Betere beeldkwaliteit
Comfort
Overzichtelijke software
Geïntegreerd geluid
Nadelen
Wordt warm
Lenstype geeft 'zonnestralen'
Niet voor brildragers
(Nog) geen Touch-controllers
Aanbevolen prijs: €699 (€ 42 verzendingskosten)
Waar te koop?
Totaalscore 8
Drie maanden met de Oculus Rift schept een duidelijk beeld over virtual reality. Moet jij nu al inpikken? En is de Oculus Rift dan de beste optie?

oculus rift

De Oculus Rift heeft een bijzonder lastige lancering achter de rug. Het aantal pre-orders lag hoog, maar het productieproces niet. Resultaat: back-orders tot augustus, met pas recent een melding dat de Oculus Rift voortaan vlot leverbaar is zonder wachttijd. Gefrustreerde fans in het begin, maar de hype is stilaan gaan liggen. Deze week kan je dus direct in virtual reality duiken, maar is de Oculus Rift de beste keuze?

Volwassen

Je merkt ten opzicht van de HTC Vive dat de Oculus Rift het meest volwassen product is van de twee. De doos waarin alles zit is compact, de hardware ziet er mooi en degelijk uit en je kan na een kwartier al aan de slag in VR. Alles zit in één kabel verwerkt, 1x USB 3.0 en HDMI, meer heb je niet nodig om de headset aan te sluiten. De Oculus software is perfect dummy proof, iedereen kan met deze headset aan de slag.

De headset is met één dunne kabel verbonden met je pc voor extra comfort tijdens hoofdbewegingen.

Omdat de bewegingscontrollers van de Rift nog in ontwikkeling zijn (geschatte lancering eind 2016), zit er een Xbox One-controller in de doos om toch fatsoenlijk te gamen. Daarnaast zit er ook een kleine afstandsbediening bij voor passieve ervaringen waar een vierpuntdruktoets en een selectieknop al voldoende is. Op foto lijkt de Rift een rubberachtige afwerking te hebben, maar in de praktijk is het een strak geweven stof die verrassend goed aanvoelt.

Brildragers

Puur op beeldkwaliteit is er veel veranderd vergeleken met de ontwikkelkits die Oculus eerst op de markt had gezet. Het beeld is nog steeds niet haarscherp zoals we met onze ogen naar de wereld kijken, maar het is al een pak beter dan we tot nu toe hebben gezien. De schermresolutie van 1.200 x 1.080 pixels per oog via een oledpaneel is het beste wat nu mogelijk is, zonder dat je een monsterpc nodig hebt om spellen in vr te kunnen spelen.

oculus-rift-top-side

In vergelijking met de Vive kan je bij de Rift de lensdiepte niet aanpassen. Het enige wat mogelijk is, is een lensaanpassing in de breedte omdat de afstand tussen de ogen voor iedereen verschillend is. Omdat een aanpassing in de diepte ontbreekt, is de Rift niet zo’n goede keuze voor brildragers. In theorie lukt het wel, maar omwille van de compacte brilvorm van de Rift is het comfort ver te zoeken. Overschakelen naar lenzen is de enige optie om fatsoenlijk van de Rift te genieten, of je kiest voor de HTC Vive.

In tegenstelling tot de Vive oogt het beeld van de Rift iets scherper door een minder zichtbaar pixelraster, ook al is dat pas merkbaar wanneer je beide headsets voor lange tijd analyseert. Het beeld is ook iets kleurrijker. De lenzen van de Rift hebben daarentegen wel een vervelende eigenschap om tekst in hoog contract (wit op zwart bv.) met een zweem weer te geven. Vergelijk het met zonnestralen die achter de wolken door schijnen, maar dan rondom contrastrijke voorwerpen of tekst. Het valt niet altijd op, maar in bepaalde situaties kan je er niet naast kijken en is het ronduit vervelend.

Eigen winkel

Oculus is al sinds de Kickstarter in 2012 volop bezig met VR en na enkele ontwikkelkits voel je dat de Rift volwassen is. De geïntegreerde hoofdtelefoon is een absolute plus vergeleken met de Vive en klinkt bovendien verrassend goed. Ook de software is af. Na installatie op je pc krijg je de Store te zien op je monitor. Van zodra je de bril opzet, krijg je dezelfde winkel te zien in een aangename Japanse tuin (net zoals bij de Samsung Gear VR).

oculus store

De online winkel toont ook duidelijk bij elk spel hoe intens de VR-ervaring is in drie kleuren: groen, geel of oranje. Zo worden Adr1ft en The Climb gelabeld als intens, terwijl Please Don’t Touch Anything en Hitman Go als comfortabel wordt aangeraden. Aan jou om zelf af te tasten tot welk niveau je comfortabel kan gamen, en vooral: hoelang. Enig nadeel is dat de spellen best duur zijn, kortingen schaars en de ervaringen meestal kort. VR is een duur beestje in zijn eerste levensjaar.

Steam-ervaring

De Oculus Store is volledig afgesloten, wat betekent dat je geen Steam-spellen kan integreren. Door de strakke controle zorgt Oculus ervoor dat alle spellen en ervaringen in orde zijn, iets wat we kunnen toejuichen. Het nadeel daaraan is dat je vrienden waarschijnlijk allemaal op Steam zitten en je bepaalde spellen zoals Project Cars of Dirt Rally daar al eens hebt gekocht. Je kan met de Rift gamen buiten de Oculus Store om door een optie aan te vinken, zodat je spellen vanuit Steam nog altijd kan opstarten.

Steam is ook gewoon compatibel met de Oculus Rift.

Wanneer je de Oculus Rift gebruikt in Steam, lijkt het alsof je de HTC Vive gebruikt. De VR-interface is bij beide hetzelfde en een pak minder gebruiksvriendelijk dan de Oculus Store. Van zodra de Oculus Store is geladen, kan je gamen. Start dus de Store samen op met je pc en je hoeft je monitor zelfs niet in te schakelen om te beginnen.

Comfort

De Rift heeft alles in één handige kabel gestoken naar zijn headset, maar in totaal ben je toch 3 usb-aansluitingen kwijt, waarvan twee usb 3.0-varianten. De sensor die de headset trackt heeft usb 3.0 nodig, terwijl de draadloze Xbox One-controller usb 2.0 of hoger nodig heeft. Het comfort van één enkele kabel naar de headset is enorm, zeker wanneer je intens moet rondkijken of bij langere sessies. Comfort in het algemeen is absoluut pluspunt voor de Rift.

oculus-touch-new-feature-design-1

In tegenstelling tot de Vive is de Rift compact vormgegeven en weegt die net geen 100 gram minder (470 gram). Hij zit veel zachter op je gezicht, maar je merkt ook wel dat de Rift veel sneller warm wordt dan de Vive. Je kan zonder problemen lang gamen met de Rift in een frisse ruimte, maar van zodra de warmte oploopt (zeker in de zomer) dampen de lenzen veel te snel aan. Reken dan op sessies van maximum 1,5 uur. Gelukkig schakelt de Rift zijn schermpjes automatisch uit wanneer je de bril afzet dankzij een lichtsensor om de bril wat af te koelen en de lenzen opnieuw bruikbaar te maken.

Wel/geen wauw

[related_article id=”184749″]De Touch-controllers van de Rift zijn nog niet beschikbaar, maar zelfs zonder kan je perfect genieten van virtual reality. We merkten de eerste weken dat bewegen en actief zijn tof is, maar na een maand is het nieuwe eraf. Dan doet het ook weleens deugd om gewoon al zittend te gamen met een controller of stuur in de hand. Net dan speelt de grootste troef van Oculus zich uit: gemak. Op enkele seconden kan je aan de slag in VR, wanneer je maar wil. Bij de Vive is er meer configuratiewerk nodig en een aparte ruimte om roomscale VR optimaal te benutten. Het vraagt meer werk, en voor snel een (half) uurtje in VR te duiken, is de Oculus Rift gewoon veel handiger.

Het nieuwe van VR is eraf, na drie maanden testen krijgen we een heel ander perspectief op deze hardware. Waar iedereen aan de HTC Vive een wauw-gevoel overhoudt, is de Oculus Rift gewoon degelijk. Eens dat wauw-gevoel gaat liggen en de gimmick duidelijk wordt, komt de Rift opnieuw boven water. Je kan wachten op de Touch-controllers die binnenkort beschikbaar zijn, maar dat is niet echt nodig. De Oculus Rift is de beste VR-headset van het moment en de absolute referentie voor iedereen die iets met VR te maken wil hebben en voorbij het wauw-gevoel ook wil blijven genieten. Tenzij je een bril draagt natuurlijk…

Later deze week volgt er nog een test van de HTC Vive en een uitgebreide vergelijking tussen beide. We publiceren vanaf nu ook wekelijks een VR-dagboek waar onze redacteur al zijn ervaringen van de afgelopen week bundelt.

oculus rift

De Oculus Rift heeft een bijzonder lastige lancering achter de rug. Het aantal pre-orders lag hoog, maar het productieproces niet. Resultaat: back-orders tot augustus, met pas recent een melding dat de Oculus Rift voortaan vlot leverbaar is zonder wachttijd. Gefrustreerde fans in het begin, maar de hype is stilaan gaan liggen. Deze week kan je dus direct in virtual reality duiken, maar is de Oculus Rift de beste keuze?

Volwassen

Je merkt ten opzicht van de HTC Vive dat de Oculus Rift het meest volwassen product is van de twee. De doos waarin alles zit is compact, de hardware ziet er mooi en degelijk uit en je kan na een kwartier al aan de slag in VR. Alles zit in één kabel verwerkt, 1x USB 3.0 en HDMI, meer heb je niet nodig om de headset aan te sluiten. De Oculus software is perfect dummy proof, iedereen kan met deze headset aan de slag.

De headset is met één dunne kabel verbonden met je pc voor extra comfort tijdens hoofdbewegingen.

Omdat de bewegingscontrollers van de Rift nog in ontwikkeling zijn (geschatte lancering eind 2016), zit er een Xbox One-controller in de doos om toch fatsoenlijk te gamen. Daarnaast zit er ook een kleine afstandsbediening bij voor passieve ervaringen waar een vierpuntdruktoets en een selectieknop al voldoende is. Op foto lijkt de Rift een rubberachtige afwerking te hebben, maar in de praktijk is het een strak geweven stof die verrassend goed aanvoelt.

Brildragers

Puur op beeldkwaliteit is er veel veranderd vergeleken met de ontwikkelkits die Oculus eerst op de markt had gezet. Het beeld is nog steeds niet haarscherp zoals we met onze ogen naar de wereld kijken, maar het is al een pak beter dan we tot nu toe hebben gezien. De schermresolutie van 1.200 x 1.080 pixels per oog via een oledpaneel is het beste wat nu mogelijk is, zonder dat je een monsterpc nodig hebt om spellen in vr te kunnen spelen.

oculus-rift-top-side

In vergelijking met de Vive kan je bij de Rift de lensdiepte niet aanpassen. Het enige wat mogelijk is, is een lensaanpassing in de breedte omdat de afstand tussen de ogen voor iedereen verschillend is. Omdat een aanpassing in de diepte ontbreekt, is de Rift niet zo’n goede keuze voor brildragers. In theorie lukt het wel, maar omwille van de compacte brilvorm van de Rift is het comfort ver te zoeken. Overschakelen naar lenzen is de enige optie om fatsoenlijk van de Rift te genieten, of je kiest voor de HTC Vive.

In tegenstelling tot de Vive oogt het beeld van de Rift iets scherper door een minder zichtbaar pixelraster, ook al is dat pas merkbaar wanneer je beide headsets voor lange tijd analyseert. Het beeld is ook iets kleurrijker. De lenzen van de Rift hebben daarentegen wel een vervelende eigenschap om tekst in hoog contract (wit op zwart bv.) met een zweem weer te geven. Vergelijk het met zonnestralen die achter de wolken door schijnen, maar dan rondom contrastrijke voorwerpen of tekst. Het valt niet altijd op, maar in bepaalde situaties kan je er niet naast kijken en is het ronduit vervelend.

Eigen winkel

Oculus is al sinds de Kickstarter in 2012 volop bezig met VR en na enkele ontwikkelkits voel je dat de Rift volwassen is. De geïntegreerde hoofdtelefoon is een absolute plus vergeleken met de Vive en klinkt bovendien verrassend goed. Ook de software is af. Na installatie op je pc krijg je de Store te zien op je monitor. Van zodra je de bril opzet, krijg je dezelfde winkel te zien in een aangename Japanse tuin (net zoals bij de Samsung Gear VR).

oculus store

De online winkel toont ook duidelijk bij elk spel hoe intens de VR-ervaring is in drie kleuren: groen, geel of oranje. Zo worden Adr1ft en The Climb gelabeld als intens, terwijl Please Don’t Touch Anything en Hitman Go als comfortabel wordt aangeraden. Aan jou om zelf af te tasten tot welk niveau je comfortabel kan gamen, en vooral: hoelang. Enig nadeel is dat de spellen best duur zijn, kortingen schaars en de ervaringen meestal kort. VR is een duur beestje in zijn eerste levensjaar.

Steam-ervaring

De Oculus Store is volledig afgesloten, wat betekent dat je geen Steam-spellen kan integreren. Door de strakke controle zorgt Oculus ervoor dat alle spellen en ervaringen in orde zijn, iets wat we kunnen toejuichen. Het nadeel daaraan is dat je vrienden waarschijnlijk allemaal op Steam zitten en je bepaalde spellen zoals Project Cars of Dirt Rally daar al eens hebt gekocht. Je kan met de Rift gamen buiten de Oculus Store om door een optie aan te vinken, zodat je spellen vanuit Steam nog altijd kan opstarten.

Steam is ook gewoon compatibel met de Oculus Rift.

Wanneer je de Oculus Rift gebruikt in Steam, lijkt het alsof je de HTC Vive gebruikt. De VR-interface is bij beide hetzelfde en een pak minder gebruiksvriendelijk dan de Oculus Store. Van zodra de Oculus Store is geladen, kan je gamen. Start dus de Store samen op met je pc en je hoeft je monitor zelfs niet in te schakelen om te beginnen.

Comfort

De Rift heeft alles in één handige kabel gestoken naar zijn headset, maar in totaal ben je toch 3 usb-aansluitingen kwijt, waarvan twee usb 3.0-varianten. De sensor die de headset trackt heeft usb 3.0 nodig, terwijl de draadloze Xbox One-controller usb 2.0 of hoger nodig heeft. Het comfort van één enkele kabel naar de headset is enorm, zeker wanneer je intens moet rondkijken of bij langere sessies. Comfort in het algemeen is absoluut pluspunt voor de Rift.

oculus-touch-new-feature-design-1

In tegenstelling tot de Vive is de Rift compact vormgegeven en weegt die net geen 100 gram minder (470 gram). Hij zit veel zachter op je gezicht, maar je merkt ook wel dat de Rift veel sneller warm wordt dan de Vive. Je kan zonder problemen lang gamen met de Rift in een frisse ruimte, maar van zodra de warmte oploopt (zeker in de zomer) dampen de lenzen veel te snel aan. Reken dan op sessies van maximum 1,5 uur. Gelukkig schakelt de Rift zijn schermpjes automatisch uit wanneer je de bril afzet dankzij een lichtsensor om de bril wat af te koelen en de lenzen opnieuw bruikbaar te maken.

Wel/geen wauw

[related_article id=”184749″]De Touch-controllers van de Rift zijn nog niet beschikbaar, maar zelfs zonder kan je perfect genieten van virtual reality. We merkten de eerste weken dat bewegen en actief zijn tof is, maar na een maand is het nieuwe eraf. Dan doet het ook weleens deugd om gewoon al zittend te gamen met een controller of stuur in de hand. Net dan speelt de grootste troef van Oculus zich uit: gemak. Op enkele seconden kan je aan de slag in VR, wanneer je maar wil. Bij de Vive is er meer configuratiewerk nodig en een aparte ruimte om roomscale VR optimaal te benutten. Het vraagt meer werk, en voor snel een (half) uurtje in VR te duiken, is de Oculus Rift gewoon veel handiger.

Het nieuwe van VR is eraf, na drie maanden testen krijgen we een heel ander perspectief op deze hardware. Waar iedereen aan de HTC Vive een wauw-gevoel overhoudt, is de Oculus Rift gewoon degelijk. Eens dat wauw-gevoel gaat liggen en de gimmick duidelijk wordt, komt de Rift opnieuw boven water. Je kan wachten op de Touch-controllers die binnenkort beschikbaar zijn, maar dat is niet echt nodig. De Oculus Rift is de beste VR-headset van het moment en de absolute referentie voor iedereen die iets met VR te maken wil hebben en voorbij het wauw-gevoel ook wil blijven genieten. Tenzij je een bril draagt natuurlijk…

Later deze week volgt er nog een test van de HTC Vive en een uitgebreide vergelijking tussen beide. We publiceren vanaf nu ook wekelijks een VR-dagboek waar onze redacteur al zijn ervaringen van de afgelopen week bundelt.

htc viveoculus riftoculus storeontspanningsteamtouch-controllervirtual realityvrxbox one

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!