Test

Dit is een popup

De Lijn heeft decennium nodig om programma voor halte-aankondiging te schrijven

Sinds 2007 koopt De Lijn alleen nog maar bussen waarop via een scherm de volgende halte kan aangekondigd worden. Pas in 2022 zal dat ook echt gebeuren omwille van een softwareprobleem.

de lijn

Al sinds 2007 zorgt De Lijn er voor dat nieuwe bussen uitgerust zijn met schermen waarop reizigers kunnen lezen wat de eerstvolgende halte zal zijn. Om onverklaarbare redenen zal het systeem echter pas in 2022 helemaal werken. Dat weet De Morgen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat weten alles in het werk te stellen om de halte-aankondigingen zo snel mogelijk operationeel te krijgen. Het probleem zou bij het besturingssysteem liggen dat de borden moet aansturen. Dat is volgens Weyts nog niet klaar. Op sommige trams werkt het systeem al wel, maar net als de bussen rijden er ook trams met geschikte hardware rond zonder halte-aankondiging.

Waarom De Lijn tot 2022 nodig heeft om een systeem te implementeren waarvoor al sinds 2007 hardware bestaat, is onduidelijk. Het hele gedoe heeft veel weg van een klucht: volgens sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke is de gemiddelde levensduur van een Lijnbus immers tien jaar. Tegen 2022 zijn er dus al heel wat bussen op pensioen waarvan de schermen voor de halte-aankondiging nooit gewerkt hebben.

De Lijn heeft wel een applicatie waarop gebruikers kunnen zien wanneer hun voertuig de halte waarop ze willen afstappen nadert. In heel wat andere landen in de wereld en zelfs in Brussel is het voor de MIVB geen probleem om een dergelijk systeem in bussen te implementeren, en bestaat het zelfs al jaren.

de lijn

Al sinds 2007 zorgt De Lijn er voor dat nieuwe bussen uitgerust zijn met schermen waarop reizigers kunnen lezen wat de eerstvolgende halte zal zijn. Om onverklaarbare redenen zal het systeem echter pas in 2022 helemaal werken. Dat weet De Morgen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat weten alles in het werk te stellen om de halte-aankondigingen zo snel mogelijk operationeel te krijgen. Het probleem zou bij het besturingssysteem liggen dat de borden moet aansturen. Dat is volgens Weyts nog niet klaar. Op sommige trams werkt het systeem al wel, maar net als de bussen rijden er ook trams met geschikte hardware rond zonder halte-aankondiging.

Waarom De Lijn tot 2022 nodig heeft om een systeem te implementeren waarvoor al sinds 2007 hardware bestaat, is onduidelijk. Het hele gedoe heeft veel weg van een klucht: volgens sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke is de gemiddelde levensduur van een Lijnbus immers tien jaar. Tegen 2022 zijn er dus al heel wat bussen op pensioen waarvan de schermen voor de halte-aankondiging nooit gewerkt hebben.

De Lijn heeft wel een applicatie waarop gebruikers kunnen zien wanneer hun voertuig de halte waarop ze willen afstappen nadert. In heel wat andere landen in de wereld en zelfs in Brussel is het voor de MIVB geen probleem om een dergelijk systeem in bussen te implementeren, en bestaat het zelfs al jaren.

appde lijnvervoer

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!