Hyperloop wil reistijd Stockholm-Helsinki inkorten tot half uur
De snelste manier om vandaag van Stockholm naar Helsinki te reizen is het vliegtuig, een reis die je ongeveer 3,5 uur kost. Hyperloop One denkt dat dat nog een stuk vlotter kan en lanceert een studie waarin het een traject berekent op maat van zijn supersonisch voertuig. Volgens dat plan zou de Hyperloop er 28 minuten over doen om reizigers van de ene naar de andere hoofdstad te brengen.
Pittig prijskaartje
Het bedrijf schat dat het de lijn Stockholm-Helsinki zou kunnen realiseren met 19 miljard euro. 3 miljard daarvan zou gebruikt worden om een onderzeese tunnel te bouwen die de Åland eilanden doorkruist die tussen Finland en Zweden liggen. Het hoge bedrag zou niet alleen gecompenseerd worden door de snellere reistijd, zo stelt Hyperloop One, maar ook door een stijging van de waarde van de aanpalende gronden en een sneller transport van goederen. Verder verwacht het bedrijf dat er jaarlijks tussen de 875 miljoen en 1 miljard euro te verdienen valt aan de verkoop van vervoerstickets.
Voorsmaakje
De studie van Hyperloop One is enkel een voorbereidend document en meer een showcase van wat mogelijk is dan een echt onderzoek. Zelfs al vindt het bedrijf vlug de nodige investeerders om aan de bouw te beginnen, dan nog zal het hele project twaalf jaar in beslag nemen om af te werken. Bovendien is het bedrijf zelf nog bezig met het op punt zetten van de Hyperloop-technologie. Twee maanden geleden toonde het al een eerste maar beperkte testrit aan het grote publiek, tegen het eind van dit jaar hoopt Hyperloop One een demonstratie van het volledige systeem te tonen.
De snelste manier om vandaag van Stockholm naar Helsinki te reizen is het vliegtuig, een reis die je ongeveer 3,5 uur kost. Hyperloop One denkt dat dat nog een stuk vlotter kan en lanceert een studie waarin het een traject berekent op maat van zijn supersonisch voertuig. Volgens dat plan zou de Hyperloop er 28 minuten over doen om reizigers van de ene naar de andere hoofdstad te brengen.
Pittig prijskaartje
Het bedrijf schat dat het de lijn Stockholm-Helsinki zou kunnen realiseren met 19 miljard euro. 3 miljard daarvan zou gebruikt worden om een onderzeese tunnel te bouwen die de Åland eilanden doorkruist die tussen Finland en Zweden liggen. Het hoge bedrag zou niet alleen gecompenseerd worden door de snellere reistijd, zo stelt Hyperloop One, maar ook door een stijging van de waarde van de aanpalende gronden en een sneller transport van goederen. Verder verwacht het bedrijf dat er jaarlijks tussen de 875 miljoen en 1 miljard euro te verdienen valt aan de verkoop van vervoerstickets.
Voorsmaakje
De studie van Hyperloop One is enkel een voorbereidend document en meer een showcase van wat mogelijk is dan een echt onderzoek. Zelfs al vindt het bedrijf vlug de nodige investeerders om aan de bouw te beginnen, dan nog zal het hele project twaalf jaar in beslag nemen om af te werken. Bovendien is het bedrijf zelf nog bezig met het op punt zetten van de Hyperloop-technologie. Twee maanden geleden toonde het al een eerste maar beperkte testrit aan het grote publiek, tegen het eind van dit jaar hoopt Hyperloop One een demonstratie van het volledige systeem te tonen.