Elon Musk fuseert zijn troepen: Tesla neemt SolarCity over
Elon Musk heeft binnenkort waarschijnlijk een nieuw bedrijf onder zijn naam staan. De miljardair was al lid van de raad van bestuur bij SolarCity, maar nu wil hij met Tesla het bedrijf overnemen. SolarCity zit niet met de beste papieren, en de mogelijke aankoop wordt nu al als een risico bestempeld. Toch maakt SolarCity het plaatje helemaal compleet.
Vriendelijke overname
Zoals de naam al doet vermoeden, is SolarCity een fabrikant van zonnepanelen. De aandelen van het bedrijf gingen onlangs in enkele uren tijd met 20 procent de dieperik in omdat het bedrijf maar verliezen blijft boeken. Het zit ook bovenop een gigantische schuldenberg die afbetaald moet worden.
Geen probleem voor Musk. Telsa wil SolarCity overnemen voor een premiumprijs, dat meldt het bedrijf op zijn blog. De autofabrikant legt tussen de 2,59 en 2,78 miljard dollar neer voor het bedrijf. Dat terwijl de waarde van SolarCity rond de 2,14 miljard wordt geschat. Tesla verklaart die zet: “We willen enkel een overname als die op een vriendelijke manier kan verlopen.”
Risico
Dat er plots zoveel spoed bij komt kijken is niet onlogisch. De situatie zag er voor SolarCity stilaan almaar meer uitzichtloos uit, en niemand minder dan Elon Musk himself is niet alleen lid van de raad van bestuur, maar ook aandeelhouder. De Tesla en SpaceX CEO zou dus zelf sowieso een grote som geld verliezen als de situatie bij SolarCity zich zou blijven voortzetten.
Maar toch straften aandeelhouders van Tesla de potentieel risicovolle overname af op de beurs. Enkele uren nadat het nieuws bekend raakte, ging de prijs voor Tesla’s aandelen met 12 procent omlaag. SolarCity daarentegen ging dan weer met 13 procent de hoogte in. Als de aankoop doorgaat, zullen SolarCity-aandelen in ieder geval onder de naam ‘Tesla’ verkocht worden.
Plaatje compleet
Hoewel je Musk met de vinger zou kunnen wijzen dat hij met de aankoop alleen zijn eigen kapitaal zou willen beschermen, zit er toch veel meer achter de aankoop. Tesla is namelijk niet alleen een bekende autofabrikant, het bedrijf is ook bekend omwille van zijn batterijen. De Tesla Powerwall is een krachtige batterij die je huis van stroom moet voorzien. Maar waar moet die stroom vandaan komen, van steenkool?
SolarCity zal dus de zonnepanelen moeten produceren die voor de groene stroom van je Powerwall moet zorgen. Het verhaal van Elon Musk klopt daarmee helemaal: je rijdt proper met je elektrische wagen rond, en je komt thuis waar zonnepanelen je gigantische batterij van stroom voorzien.
Voorbarig
Toch lijkt de aankoop van SolarCity misschien iets te voorbarig. Tesla’s nieuwe Gigafactory moet de productie van zijn batterijen enorm opdrijven, en de productiekosten doen slinken, maar het zal nog vier jaar duren alvorens Musks fabriek zijn productiecapaciteit zal halen.
Tot die tijd zal Elon Musk dus opgescheept zitten met de zinkende boot die SolarCity heet. Tesla was nog niet bepaald nijpend opzoek naar een manier waarop het zelf zonnepanelen kon aanbieden naast zijn Powerwall. Als alternatief kon Tesla eventueel zelf zonnepanelen gaan produceren, of SolarCity gewoonweg later overnemen. Maar tegen die tijd zou er natuurlijk al veel van Musks eigen centen in rook zijn opgegaan aan SolarCity.
De toekomst zal uitwijzen hoe de integratie van SolarCity in het Tesla-verhaal zal uitdraaien. Elon Musk kennende, vindt hij waarschijnlijk wel een manier om de situatie naar zijn hand te zetten. Tot hiertoe veroorzaakt de man een revolutie bij elke industrie die hij heeft aangeraakt. Zonder enige vorm van ironie wil hij zijn oude dag op Mars doorbrengen, als SpaceX daar een kolonie heeft opgebouwd.
Elon Musk heeft binnenkort waarschijnlijk een nieuw bedrijf onder zijn naam staan. De miljardair was al lid van de raad van bestuur bij SolarCity, maar nu wil hij met Tesla het bedrijf overnemen. SolarCity zit niet met de beste papieren, en de mogelijke aankoop wordt nu al als een risico bestempeld. Toch maakt SolarCity het plaatje helemaal compleet.
Vriendelijke overname
Zoals de naam al doet vermoeden, is SolarCity een fabrikant van zonnepanelen. De aandelen van het bedrijf gingen onlangs in enkele uren tijd met 20 procent de dieperik in omdat het bedrijf maar verliezen blijft boeken. Het zit ook bovenop een gigantische schuldenberg die afbetaald moet worden.
Geen probleem voor Musk. Telsa wil SolarCity overnemen voor een premiumprijs, dat meldt het bedrijf op zijn blog. De autofabrikant legt tussen de 2,59 en 2,78 miljard dollar neer voor het bedrijf. Dat terwijl de waarde van SolarCity rond de 2,14 miljard wordt geschat. Tesla verklaart die zet: “We willen enkel een overname als die op een vriendelijke manier kan verlopen.”
Risico
Dat er plots zoveel spoed bij komt kijken is niet onlogisch. De situatie zag er voor SolarCity stilaan almaar meer uitzichtloos uit, en niemand minder dan Elon Musk himself is niet alleen lid van de raad van bestuur, maar ook aandeelhouder. De Tesla en SpaceX CEO zou dus zelf sowieso een grote som geld verliezen als de situatie bij SolarCity zich zou blijven voortzetten.
Maar toch straften aandeelhouders van Tesla de potentieel risicovolle overname af op de beurs. Enkele uren nadat het nieuws bekend raakte, ging de prijs voor Tesla’s aandelen met 12 procent omlaag. SolarCity daarentegen ging dan weer met 13 procent de hoogte in. Als de aankoop doorgaat, zullen SolarCity-aandelen in ieder geval onder de naam ‘Tesla’ verkocht worden.
Plaatje compleet
Hoewel je Musk met de vinger zou kunnen wijzen dat hij met de aankoop alleen zijn eigen kapitaal zou willen beschermen, zit er toch veel meer achter de aankoop. Tesla is namelijk niet alleen een bekende autofabrikant, het bedrijf is ook bekend omwille van zijn batterijen. De Tesla Powerwall is een krachtige batterij die je huis van stroom moet voorzien. Maar waar moet die stroom vandaan komen, van steenkool?
SolarCity zal dus de zonnepanelen moeten produceren die voor de groene stroom van je Powerwall moet zorgen. Het verhaal van Elon Musk klopt daarmee helemaal: je rijdt proper met je elektrische wagen rond, en je komt thuis waar zonnepanelen je gigantische batterij van stroom voorzien.
Voorbarig
Toch lijkt de aankoop van SolarCity misschien iets te voorbarig. Tesla’s nieuwe Gigafactory moet de productie van zijn batterijen enorm opdrijven, en de productiekosten doen slinken, maar het zal nog vier jaar duren alvorens Musks fabriek zijn productiecapaciteit zal halen.
Tot die tijd zal Elon Musk dus opgescheept zitten met de zinkende boot die SolarCity heet. Tesla was nog niet bepaald nijpend opzoek naar een manier waarop het zelf zonnepanelen kon aanbieden naast zijn Powerwall. Als alternatief kon Tesla eventueel zelf zonnepanelen gaan produceren, of SolarCity gewoonweg later overnemen. Maar tegen die tijd zou er natuurlijk al veel van Musks eigen centen in rook zijn opgegaan aan SolarCity.
De toekomst zal uitwijzen hoe de integratie van SolarCity in het Tesla-verhaal zal uitdraaien. Elon Musk kennende, vindt hij waarschijnlijk wel een manier om de situatie naar zijn hand te zetten. Tot hiertoe veroorzaakt de man een revolutie bij elke industrie die hij heeft aangeraakt. Zonder enige vorm van ironie wil hij zijn oude dag op Mars doorbrengen, als SpaceX daar een kolonie heeft opgebouwd.