Test

Dit is een popup

Gmail of Outlook: Welke e-maildienst moet je kiezen?

Gmail en Outlook zijn beide enorm populair. Welke dienst sluit het dichtste bij jouw noden aan? Je leest het hier.

gmail_outlook

Met 900 miljoen Gmail-gebruikers en 400 miljoen mensen die Outlook.com gebruiken, zijn Gmail en Outlook.com momenteel de meest gebruikte maildiensten op het web. Beide bieden ze soortgelijke basisfuncties aan, wat het niet eenvoudig maakt om tussen de diensten te kiezen. Welke maildienst is voor jou het meest geschikt? We zochten het voor je uit.

Filters en regels

Waar Gmail echt in uitblinkt zijn zijn filtermogelijkheden. Je kan erg eenvoudig zoeken op de naam van een afzender, het onderwerp van een bericht en de inhoud van een e-mail. Ook is het mogelijk om enkel mails met een bijlage, of berichten van een bepaalde grootte te bekijken. Bovendien kan je deze filters gebruiken om berichten automatisch te markeren als gelezen, e-mails van labels te voorzien en berichten naar een adres door te sturen.

In Outlook.com is het mogelijk om regels in te stellen om berichten onder andere automatisch te verwijderen. Wanneer je een bericht hebt geopend, kan je erg eenvoudig een regel instellen voor soortgelijke e-mails. Wil je een ander type regel toevoegen, dien je echter naar het Opties-menu te gaan, wat initieel voor een hoop zoekwerk kan zorgen. Bovendien zijn de regels van Outlook niet even robuust als de filters in Gmail.

[related_article id=”176807″]

Labels en sterren

In Gmail kan je berichten per soort sorteren door deze van een label te voorzien. Het is mogelijk om meerdere labels aan een e-mail te koppelen en Gmail kan bovendien automatisch een label aan je berichten hangen. Belangrijke e-mails dien je daarentegen van een ster te voorzien, waarna ze in één map worden verzameld.

Outlook houdt een klassiekere methode aan om gebruikers de kans te geven hun berichten te sorteren. Aan de linkerzijde van de site kan je namelijk mappen toevoegen waar je e-mails naar kunt verplaatsen. Ook kan je in Outlook categorieën toevoegen aan berichten, wat erg hard lijkt op de labels van Gmail. Om de categorieën te kunnen bekijken, dien je wel wederom in het Opties-menu te duiken.

Belangrijke berichten kan je in Outlook van een vlaggetje voorzien. Om deze e-mails nog prominenter te tonen, kan je eveneens berichten pinnen. Gepinde e-mails zullen bovenaan je inbox worden getoond.

Gebruikersinterface

Google houdt ervan de gebruikersinterface van Gmail regelmatig aan te passen. Dit zorgt ervoor dat de interface er fris en modern blijft uitzien, maar maakt het niet altijd eenvoudig om je favoriete functies terug te vinden. Zo voegde Google eerder verschillende tabbladen toe aan zijn maildienst, waarin je mails gesorteerd staan. Voor sommigen was dit een welkome verandering, maar anderen schakelden de functie zo snel mogelijk uit.

Microsoft houdt daarentegen vast aan een klassieke interface met twee panelen. Links kan je de verschillende mappen terugvinden en in het midden kan je een lijst met e-mails bekijken. Outlook heeft niet veel opties om zijn uiterlijk aan te passen, maar dit maakt de maildienst wel erg eenvoudig om te gebruiken.

Advertenties

Zowel in Gmail als Outlook worden advertenties getoond. In Gmail lijken advertenties op e-mails. In Outlook worden advertenties aan de rechterzijde van de site getoond.

De enige manier om deze advertenties niet langer te hoeven zien, is door een adblocker te gebruiken of, in het geval van Outlook.com, voor een advertentievrije mailbox te betalen. Hier tegenover staat wel dat Microsoft belooft je mails niet in te kijken om de advertentie aan jouw interesses aan te passen, iets wat Google wel doet.

[related_article id=”179038″]

Extra diensten

Het is mogelijk om diensten vanuit Gmail en Outlook te raadplegen, zonder ooit de maildienst te verlaten. Zo kan je in Gmail Hangouts terugvinden, een kort takenlijstje maken en een minikalender bekijken.

In Outlook is het mogelijk om Skype te gebruiken, kan je eveneens een takenlijst aanmaken en kan je gebruik maken van add-ins. Er bestaan meer dan honderd add-ins waaruit je kan kiezen, waaronder Evernote. Hierdoor kan je van Outlook een erg uitgebreide dienst maken, al dien je dan wel de tijd te nemen om de instellingen aan te passen.

Verdict

Zoals je kan lezen hebben zowel Gmail en Outlook hun voor- en nadelen. Daarom hangt de keuze van maildienst er sterk van af wat voor gebruiker je bent. De eenvoudige manier om opties aan te passen in Gmail en de sterke filteropties, maakt Gmail meer geschikt voor thuisgebruik. De uitgebreide mogelijkheden van Outlook, en dan met name de vele add-ins, zorgen er dan weer voor dat Outlook uitermate geschikt is voor op kantoor.

gmail_outlook

Met 900 miljoen Gmail-gebruikers en 400 miljoen mensen die Outlook.com gebruiken, zijn Gmail en Outlook.com momenteel de meest gebruikte maildiensten op het web. Beide bieden ze soortgelijke basisfuncties aan, wat het niet eenvoudig maakt om tussen de diensten te kiezen. Welke maildienst is voor jou het meest geschikt? We zochten het voor je uit.

Filters en regels

Waar Gmail echt in uitblinkt zijn zijn filtermogelijkheden. Je kan erg eenvoudig zoeken op de naam van een afzender, het onderwerp van een bericht en de inhoud van een e-mail. Ook is het mogelijk om enkel mails met een bijlage, of berichten van een bepaalde grootte te bekijken. Bovendien kan je deze filters gebruiken om berichten automatisch te markeren als gelezen, e-mails van labels te voorzien en berichten naar een adres door te sturen.

In Outlook.com is het mogelijk om regels in te stellen om berichten onder andere automatisch te verwijderen. Wanneer je een bericht hebt geopend, kan je erg eenvoudig een regel instellen voor soortgelijke e-mails. Wil je een ander type regel toevoegen, dien je echter naar het Opties-menu te gaan, wat initieel voor een hoop zoekwerk kan zorgen. Bovendien zijn de regels van Outlook niet even robuust als de filters in Gmail.

[related_article id=”176807″]

Labels en sterren

In Gmail kan je berichten per soort sorteren door deze van een label te voorzien. Het is mogelijk om meerdere labels aan een e-mail te koppelen en Gmail kan bovendien automatisch een label aan je berichten hangen. Belangrijke e-mails dien je daarentegen van een ster te voorzien, waarna ze in één map worden verzameld.

Outlook houdt een klassiekere methode aan om gebruikers de kans te geven hun berichten te sorteren. Aan de linkerzijde van de site kan je namelijk mappen toevoegen waar je e-mails naar kunt verplaatsen. Ook kan je in Outlook categorieën toevoegen aan berichten, wat erg hard lijkt op de labels van Gmail. Om de categorieën te kunnen bekijken, dien je wel wederom in het Opties-menu te duiken.

Belangrijke berichten kan je in Outlook van een vlaggetje voorzien. Om deze e-mails nog prominenter te tonen, kan je eveneens berichten pinnen. Gepinde e-mails zullen bovenaan je inbox worden getoond.

Gebruikersinterface

Google houdt ervan de gebruikersinterface van Gmail regelmatig aan te passen. Dit zorgt ervoor dat de interface er fris en modern blijft uitzien, maar maakt het niet altijd eenvoudig om je favoriete functies terug te vinden. Zo voegde Google eerder verschillende tabbladen toe aan zijn maildienst, waarin je mails gesorteerd staan. Voor sommigen was dit een welkome verandering, maar anderen schakelden de functie zo snel mogelijk uit.

Microsoft houdt daarentegen vast aan een klassieke interface met twee panelen. Links kan je de verschillende mappen terugvinden en in het midden kan je een lijst met e-mails bekijken. Outlook heeft niet veel opties om zijn uiterlijk aan te passen, maar dit maakt de maildienst wel erg eenvoudig om te gebruiken.

Advertenties

Zowel in Gmail als Outlook worden advertenties getoond. In Gmail lijken advertenties op e-mails. In Outlook worden advertenties aan de rechterzijde van de site getoond.

De enige manier om deze advertenties niet langer te hoeven zien, is door een adblocker te gebruiken of, in het geval van Outlook.com, voor een advertentievrije mailbox te betalen. Hier tegenover staat wel dat Microsoft belooft je mails niet in te kijken om de advertentie aan jouw interesses aan te passen, iets wat Google wel doet.

[related_article id=”179038″]

Extra diensten

Het is mogelijk om diensten vanuit Gmail en Outlook te raadplegen, zonder ooit de maildienst te verlaten. Zo kan je in Gmail Hangouts terugvinden, een kort takenlijstje maken en een minikalender bekijken.

In Outlook is het mogelijk om Skype te gebruiken, kan je eveneens een takenlijst aanmaken en kan je gebruik maken van add-ins. Er bestaan meer dan honderd add-ins waaruit je kan kiezen, waaronder Evernote. Hierdoor kan je van Outlook een erg uitgebreide dienst maken, al dien je dan wel de tijd te nemen om de instellingen aan te passen.

Verdict

Zoals je kan lezen hebben zowel Gmail en Outlook hun voor- en nadelen. Daarom hangt de keuze van maildienst er sterk van af wat voor gebruiker je bent. De eenvoudige manier om opties aan te passen in Gmail en de sterke filteropties, maakt Gmail meer geschikt voor thuisgebruik. De uitgebreide mogelijkheden van Outlook, en dan met name de vele add-ins, zorgen er dan weer voor dat Outlook uitermate geschikt is voor op kantoor.

gmailgooglemailmicrosoftoutlooktip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!