Google haalt Taliban propaganda-app offline
Jihadistische groeperingen proberen via allerlei sociale middelen hun deelnemersaantal uit te breiden. IS maakt lustig gebruik van Twitter en Facebook, terwijl de Taliban het liever probeert via de Google App Store. Ondanks een reviewsysteem was de app erin geslaagd gepubliceerd te worden. Het duurde toch twee dagen vooraleer Google reageerde.
De app, ‘Pashto Afghan News – Alemara’, bevatte video’s en allerhande uitlatingen die van de website van de groepering werden geplukt. Uiteindelijk reageerde Google door de app weer uit de store gehaald. ‘Wegens haatoproepende uitlatingen’, klinkt het. “We staan niet toe dat apps zich uitlaten tegen groepen, gebaseerd op ras, religie, handicap, geslacht, leeftijd, nationaliteit of geaardheid,” zegt een woordvoerder van Google in The Telegraph.
Een woordvoerder van de taliban verklaarde aan Bloomberg dat de app een deel uitmaakt van hun strategie om hun publiek te vergroten via ‘geavanceerde technologische inspanningen’. Dat de app voorbij het screeningsprotocol van Google geraakte, roept vragen op, al moeten we er rekening mee houden dat de store dagelijks duizenden nieuwe apps ziet toekomen.
Jihadistische groeperingen proberen via allerlei sociale middelen hun deelnemersaantal uit te breiden. IS maakt lustig gebruik van Twitter en Facebook, terwijl de Taliban het liever probeert via de Google App Store. Ondanks een reviewsysteem was de app erin geslaagd gepubliceerd te worden. Het duurde toch twee dagen vooraleer Google reageerde.
De app, ‘Pashto Afghan News – Alemara’, bevatte video’s en allerhande uitlatingen die van de website van de groepering werden geplukt. Uiteindelijk reageerde Google door de app weer uit de store gehaald. ‘Wegens haatoproepende uitlatingen’, klinkt het. “We staan niet toe dat apps zich uitlaten tegen groepen, gebaseerd op ras, religie, handicap, geslacht, leeftijd, nationaliteit of geaardheid,” zegt een woordvoerder van Google in The Telegraph.
Een woordvoerder van de taliban verklaarde aan Bloomberg dat de app een deel uitmaakt van hun strategie om hun publiek te vergroten via ‘geavanceerde technologische inspanningen’. Dat de app voorbij het screeningsprotocol van Google geraakte, roept vragen op, al moeten we er rekening mee houden dat de store dagelijks duizenden nieuwe apps ziet toekomen.