Review Renault Kangoo Z.E.: saaie racecamionette
Wie trekt er sneller op dan een BMW, Audi of Mercedes? Wie sluipt je geruisloos voorbij, op weg naar zijn volgende heldenklus? Wie gaat de vervuiling voorbij? Het antwoord is binnenkort misschien wel je warme bakker of de loodgieter. Met de elektrische Renault Kangoo Z.E. is er immers een ruime bestelwagen beschikbaar die 100 procent elektrisch rijdt en bovendien in de markt gezet wordt als een echt bedrijfsvoertuig.
Zoals het een echte bestelwagen betaamt, is ook de Kangoo Z.E. op het eerste zicht een saaie bedoening. Ik kreeg een groot, wit geval onder het achterwerk geschoven. Een erg vreemde ervaring, net na mij testperiode met de Renault Twizy. Opeens reed ik rond met een grote bestelwagen die een onbenutte laadruimte meezeulde, die bovendien op geen enkele manier afgesloten was van de bestuurdersruimte.
Hond of olifant
Bij een frontale botsing tegen 50 kilometer per uur krijgt een hond van 20 kilogram in geen tijd het gewicht van een olifant. Een loodgieter zou ik daarom vooreerst aanraden om een soort hek bij te kopen. Daarnaast was de grote, open ruimte ook erg nefast voor de akoestiek in de wagen. Praten met een passagier of luisteren naar de radio gaat wel, al heb je het gevoel dat je tegen elkaar moet roepen. Komt daar nog bij dat ik geen zijdeuren kreeg, waardoor ik enkel in de laadruimte geraakt via mijn zetel of de achterdeuren. Nogal lastig in een garage die gesloten is.
De akoestiek is natuurlijk niet het belangrijke punt van een elektrische wagen. Met de Kangoo Z.E. moet je vooral elektrisch kunnen rijden en liefst nog zoveel, zo ver en zo lang mogelijk. Qua bereik kan je met deze wagen zeker rekenen op 100 kilometer. Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe je ermee rijdt.
Zelfbeheersing
Wie op de snelweg zijn vrolijke gang gaat, zal moeite hebben met het bereik van 100 kilometer te halen, wie zich wat inhoudt en zich gezellig tussen de vrachtwagens nestelt tegen 95 km/u, kan al makkelijker rekenen op een bereik van 130 tot 140 kilometer. Op zich is dat al meer dan genoeg om vanuit het Antwerpse naar de zee te rijden.
Door een economische rijstijl aan te nemen, kom je nooit echt in de problemen. Toch zal je nog altijd goed moeten tellen en rekenen. Om de auto op te volledig op te laden van een bijna-lege toestand, duurt namelijk al gauw 8 uur. Als je een hele dag de baan op bent voor je werk, wilt dat zeggen dat je de teller goed in de gaten moet houden. Zeker wanneer de batterij na enkele jaren begint te verslijten.
Ben je niet in het bezit van een economische rijstijl, dan kan de eco-mode je alvast op weg helpen. Wanneer je deze inschakelt, vergroot je je bereik, al vertraag je enkele aspecten van de auto: de vinnigheid is helemaal weg en ook op de snelweg is het moeilijk om iets of iemand in te halen. Bovendien begrenst de eco-modus je snelheid op de heilige 95 km/u. Gelukkig kan je jezelf, door je gaspedaal helemaal in te drukken – ook het ‘knopje’ eronder – een boost geven. Die knop overrulet de eco-modus en de vinnigheid keert plotsklaps terug.
R-Link
De R-Link, de console waarmee je de slimme elektronica aanstuurt, was een tweesnijdend mes. Langs de ene kant werkte alles zoals het moest, ook de verbinding met mijn slimme telefoon, maar langs de andere kant was de bediening niet intuïtief genoeg en soms zelfs onhandig. Het scherm steekt namelijk erg diep in de middenconsole, waardoor je je bijna aan de kant moet zetten, wil je het touchscreen gebruiken.
Je kan de R-Link ook aansturen met een draaiknop, maar daar heb je bijna chirurgische precisie voor nodig, zeker wanneer je de gps probeert aan te sturen. Die gps was het ergst van al: geen nauwkeurige routebegeleiding en een erg onhandige lay-out. Een route starten was al even zoeken, maar de routebegeleiding afzetten omdat je je opeens realiseert dat je de weg verder wel kent, daar moet je voor gestudeerd hebben. Maar de fout kan hier evengoed bij TomTom liggen, dus daar straf ik de wagen zeker niet op af.
Conclusie
Met de Renault Kangoo Z.E. koop je een valabele elektrische optie. Beginnende bij de prijs van 21.500 euro koop je zeker geen kat in een zak; wij vinden dit zeker een faire prijs. Je krijgt een vinnige wagen die menig scepticus het nakijken zal geven. Het enige dat ons zou afschrikken, is de R-Link die niet altijd even vlot te besturen valt. Een ingebouwde gps met touchscreen is leuk, als het werkt zoals het hoort.
Desalniettemin koop je met de Kangoo Z.E. een elektrische auto met een degelijk bereik. Je koopt een saaie bestelwagen, maar wanneer je wegblijft van de eco-knop, zal je alsnog plezier kunnen beleven aan deze bestelwagen. De auto van de toekomst voor de technicus van de toekomst.
Wie trekt er sneller op dan een BMW, Audi of Mercedes? Wie sluipt je geruisloos voorbij, op weg naar zijn volgende heldenklus? Wie gaat de vervuiling voorbij? Het antwoord is binnenkort misschien wel je warme bakker of de loodgieter. Met de elektrische Renault Kangoo Z.E. is er immers een ruime bestelwagen beschikbaar die 100 procent elektrisch rijdt en bovendien in de markt gezet wordt als een echt bedrijfsvoertuig.
Zoals het een echte bestelwagen betaamt, is ook de Kangoo Z.E. op het eerste zicht een saaie bedoening. Ik kreeg een groot, wit geval onder het achterwerk geschoven. Een erg vreemde ervaring, net na mij testperiode met de Renault Twizy. Opeens reed ik rond met een grote bestelwagen die een onbenutte laadruimte meezeulde, die bovendien op geen enkele manier afgesloten was van de bestuurdersruimte.
Hond of olifant
Bij een frontale botsing tegen 50 kilometer per uur krijgt een hond van 20 kilogram in geen tijd het gewicht van een olifant. Een loodgieter zou ik daarom vooreerst aanraden om een soort hek bij te kopen. Daarnaast was de grote, open ruimte ook erg nefast voor de akoestiek in de wagen. Praten met een passagier of luisteren naar de radio gaat wel, al heb je het gevoel dat je tegen elkaar moet roepen. Komt daar nog bij dat ik geen zijdeuren kreeg, waardoor ik enkel in de laadruimte geraakt via mijn zetel of de achterdeuren. Nogal lastig in een garage die gesloten is.
De akoestiek is natuurlijk niet het belangrijke punt van een elektrische wagen. Met de Kangoo Z.E. moet je vooral elektrisch kunnen rijden en liefst nog zoveel, zo ver en zo lang mogelijk. Qua bereik kan je met deze wagen zeker rekenen op 100 kilometer. Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe je ermee rijdt.
Zelfbeheersing
Wie op de snelweg zijn vrolijke gang gaat, zal moeite hebben met het bereik van 100 kilometer te halen, wie zich wat inhoudt en zich gezellig tussen de vrachtwagens nestelt tegen 95 km/u, kan al makkelijker rekenen op een bereik van 130 tot 140 kilometer. Op zich is dat al meer dan genoeg om vanuit het Antwerpse naar de zee te rijden.
Door een economische rijstijl aan te nemen, kom je nooit echt in de problemen. Toch zal je nog altijd goed moeten tellen en rekenen. Om de auto op te volledig op te laden van een bijna-lege toestand, duurt namelijk al gauw 8 uur. Als je een hele dag de baan op bent voor je werk, wilt dat zeggen dat je de teller goed in de gaten moet houden. Zeker wanneer de batterij na enkele jaren begint te verslijten.
Ben je niet in het bezit van een economische rijstijl, dan kan de eco-mode je alvast op weg helpen. Wanneer je deze inschakelt, vergroot je je bereik, al vertraag je enkele aspecten van de auto: de vinnigheid is helemaal weg en ook op de snelweg is het moeilijk om iets of iemand in te halen. Bovendien begrenst de eco-modus je snelheid op de heilige 95 km/u. Gelukkig kan je jezelf, door je gaspedaal helemaal in te drukken – ook het ‘knopje’ eronder – een boost geven. Die knop overrulet de eco-modus en de vinnigheid keert plotsklaps terug.
R-Link
De R-Link, de console waarmee je de slimme elektronica aanstuurt, was een tweesnijdend mes. Langs de ene kant werkte alles zoals het moest, ook de verbinding met mijn slimme telefoon, maar langs de andere kant was de bediening niet intuïtief genoeg en soms zelfs onhandig. Het scherm steekt namelijk erg diep in de middenconsole, waardoor je je bijna aan de kant moet zetten, wil je het touchscreen gebruiken.
Je kan de R-Link ook aansturen met een draaiknop, maar daar heb je bijna chirurgische precisie voor nodig, zeker wanneer je de gps probeert aan te sturen. Die gps was het ergst van al: geen nauwkeurige routebegeleiding en een erg onhandige lay-out. Een route starten was al even zoeken, maar de routebegeleiding afzetten omdat je je opeens realiseert dat je de weg verder wel kent, daar moet je voor gestudeerd hebben. Maar de fout kan hier evengoed bij TomTom liggen, dus daar straf ik de wagen zeker niet op af.
Conclusie
Met de Renault Kangoo Z.E. koop je een valabele elektrische optie. Beginnende bij de prijs van 21.500 euro koop je zeker geen kat in een zak; wij vinden dit zeker een faire prijs. Je krijgt een vinnige wagen die menig scepticus het nakijken zal geven. Het enige dat ons zou afschrikken, is de R-Link die niet altijd even vlot te besturen valt. Een ingebouwde gps met touchscreen is leuk, als het werkt zoals het hoort.
Desalniettemin koop je met de Kangoo Z.E. een elektrische auto met een degelijk bereik. Je koopt een saaie bestelwagen, maar wanneer je wegblijft van de eco-knop, zal je alsnog plezier kunnen beleven aan deze bestelwagen. De auto van de toekomst voor de technicus van de toekomst.